Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    ja , det är mycket planering nu, nya sanden kommer idag tror jag .... så det är dags att sålla ut och bestämma Mycket trä blir det dock... men det skall liksom mest bli i ena sidan sådan är planen ett riktigt bröse.... sedan blire det ju lite grönt med på både grenar och botten...... man kan ju sätta de låga som jag inte minns namnet på just nu... runt träet...
    Men det viktiga är botten ytan... se till att det är gott o det och lite sten =D

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      ja då är sanden här, belsutade att köpa ciklidsand... den är ljus . Nu har jag ju extra fin sand som är mörk...skall försöka få till före å efter foton och under prosessen... skapandet... det kommer säkerligen ta en vecka ;-)

      la till
      den ser fin ut sanden, aningens större korn det kommer bli fint =D men 25 kg sand väger en del ... =P ha ha får nog transportera den i hinkar ha ha från dörren till karet... =P om jag inte hittar något med hjul på ;-)
      Senast redigerad av tanteva; 20 February 2017, 13:00.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Roligt, det skall bli spännande att se.
        Du kanske har en skateboard eller en platt dammsugare som du kan balansera spannen på...
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          spannen går bra bära... men säcken =P.... man tar lite åt gången... =) det blir nog bra är ganska glad =D men bävar lite samtidigt för jobbet...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            Kämpa på tanteva Kjell får starta en bostadsrättsförening där vi alla zoopetare kan flytta in och sen kan vi springa runt hos varandra och hjälpa till med tunga lyft, matning och vattenbyten under semestern och springa runt och dricka kaffe hos varann och visa våra grejer och utbyta kunskap och trix och fix
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              men vilken bra ide åheim... =d den köper jag in mig på =D

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13133

                Då jädrar skulle vi snacka droppfilter och dricka whiskey
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  jag hade lyxat till det med att göra mig irish coffee =D

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    Åhh det är mumma!!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      nu så är det på g föändringen... alla fiskar är i sitt nya hem för ombyggnaden.... dom har cirkulation värme och kolplantorna hos sig så det finns något att gömma sig i =)
                      Jag fick upp alla rasbora naevus med , bara en sån sak =D

                      haft diverse strul med att suga upp sista vattnet så det gör jag imorrn.... då det dessutom e dags för sandtvätt, för det tänker jag minsann inte hoppa över ;-) denna gången.

                      alla rötter ligger i en plastpåse, extra sprayade med vatten innan jag stängde den, alla växter ligger i en hink... som jag borde ha lampa över, det kanjag ordna imorrn... men det kommer bli en tung dag.... troligen så fyller jag inte på förrns under helgen, fiskarna klarar sig nog utan mat ända tills dess =P dom har ju fått var dag... det är ju lite ofta. Jag har börjat hoppa över en dag då å då..

                      apropå mat har jag märk att det är stor skillnad på mat å mat, en del mat nästan förgiftar karet och ger protein hinna.... fick ju med nå flingor i en påse från nå ställe jag köpte något... ända det duger till är guppys med yngel =P...

                      det kommer bli endel att knyta å få till på rötterna då jag har så mye mossa å tång =)

                      men planen är ju att öppna upp å få till mer botten yta, plus att den fina sanden åker ut nu å det blir ljus ciklid sand ist.... andra stenar än kolstenar blir det med.... =) ja ja ni kommer få se


                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399



                        Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          ha ha det gick ju bra idag =P ja aj det kommer sedan då =P nu har jag paus.... svettigt springa med hink.... men det skall få stå tills på söndag innan fiskarna kommer i.... med partikelpump.. dvs en pump med bara vadd i =P

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            Nu ska vi se hur det blev. Jag tyckte det var onödigt att vänta längre , så nu är dom hemma alla

                            Så såg det ut från början nu hur det blev


                            Cikliderna verkar gilla detta lilla röse



                            Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              Det jag gillar minst det äe den gröna slangen som leder vattnet upp i filtret som står ovanpå. Ett hemmabygge på ca 1,5 liter med från ovan och ned består av lager med mellan membran av små plast lådor av vadd makaroner och klippt skumfilter i dropp funktion. Den är inte vacker , men jag står ut med det då filtret i sig är nedrans bra. Karet är ju bara 114 liter så det räcker ju till

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13133

                                Snyggt jobbat Eva Det där blev ju jättebra och vilken skillnad med en där snygga sanden! Rotpartiet med integrerade javaormbunkar ser läckert ut och nu får fiskena mycket mer fri botten att rota runt i! Vill u inte ha så mycket grön slang i karet så kan du sätta pumpen i ett hörn med slangen rakt upp och sen att den löper ovanför vattnet fram till filtret...
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...