Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    fel sort antagligen bara alg tablett , kanske borde kära gurka.. eller något sådant....

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ok, jag hade nog gjort lika dant,,har tyvärr inget hett tips.
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        det lutar åt att jag måste göra om min rotvälta för att få ut dom... men inget ont som har något gott med sig, har tänkt tanken att det borde göras om och läggs in fler gömställen ifrom av krukor eller kokosnötter =)

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          det går långsamt att få ut mina malar ha ha .. men jag måste ju fota dom ju ordentligt innan dom flyttar.. fick hem nån ny leksak till mobilen... om jag nu bara förstår hur man gör... det jag trodde var macro var ju non zoom lins... men inte vart det nå tydliga saker när jag zoomade ha ha ... inte finns det nån manual heller ha ha ...ja ja fisheye fanns det med i vart fall... men dom gillar jag inte... ja ja får se var det blir skall provfilma nu =)

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            Lekte lite med nya grejerna till mobilen hmmm hade nog väntat mig mer, kanske nån app jag borde ha

            Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              jag kommer ju inte så här nära med det *riktiga* kameran för den har för generaliserands lins... men jag skall försöka ta den näst gång för bättre klarhet för det här är ju för suddigt...

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                An ser ju bättre på datorn

                Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Kul med bilderna Eva .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    ja men dom blir inte så där bra som jag vill ha dom... men nu har jag beställt en liten adapter som kommer hjälpa mig =D bara hoppas den kommer fort nog =P

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      ja men dom blir inte så där bra som jag vill ha dom... men nu har jag beställt en liten adapter som kommer hjälpa mig =D bara hoppas den kommer fort nog =P
                      Då kommer du att få till toppenbilder Eva .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Kul tråd att läsa, måste säga att du har en skön inställning och tycker det är kul med så många och personliga inlägg!
                        Välkommen in i apistogrammornas härliga värld! Mina favoritfiskar alla kategorier. Du är på helg rätt väg med lass löv och frysmat, det blir snart lek ska du se! Alkottar är toppen att slänga i som ytterligare tips. Grottor är viktigt, ju fler desto bättre. Så kanske några till kokosnötter så de får lite att välja på?
                        Sen ska jag berätta hur jag brukar göra för att få upp tjuriga ancistrusgubbar:
                        Välj ett av de främre hörnen, han kanske har ett han oftare söker sig till. Sätt ned en eller två stora håvar varav en ska vara längs med frontglaset, alltså med öppningen och nätet rakt inåt, och sidan tätt mot sidoglaset. Den andra eventuella håven så att den stänger flyktvägen inåt karet, alltså så den är tätt mot frontglaset.
                        Sen vill du ha öppet kar så du kan ta tag i hägarna utan att lyfta något.
                        Lämna sedan en algtablett eller annat gott precis i hörnet. Sen kanske du måste vänta tills det släcks så om man har andra fiskar som kan äta eller flytta betet gör man detta i samband med släckning. Iaf så är det sedan bara att smyga dit i mörkret med ficklampa och kolla om fisken är på rätt ställe och då bör du få den i håven utan problem eftersom den om den hinner börja fly simmar rätt in i en håv. Är nästan 100% med denna metod.
                        Hänger du med?
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Bara ett lite tips till angående grottor. Om man tycker det är fult med kokosnötter överallt så kan man enkelt kamouflera dem. Bara att kleta in ovansidan med silikon eller läpligt lim och sedan rulla i samma grus/sand du har i akvariet. Funkar lite sämre på finkornig sand eftersom silikoner kan skina igenom. Jag brukar se till att göra en liten öppning, ungefär som en tiokrona stor, längs nedre kanten. Brukar såga ett litet snitt och sedan bryta med tång och till sist fila lite.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            Hejsan kul att du tycker det va skoj här =D

                            JAg skall göra om min rothörna har jag bstämt, då får jag upp dom är jag säker på =D troligen har jag 2 hanar , för dem har samma mitten rad med antenner som jag kallar dom. Jag har för mig honan bara har längsmed läppen. Så den ena är nog en hane som bara e kuvad och därför inte har låtit sina antenner blomma ut i full skala. Men det är min teori, men så har det inte blivit några yngel heller ;-). Jag skall bara fota dom ordentligt först innan jag fiskar upp dom så dom får flytta till nytt hem =)

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              mer grottor skall det bli med, när jag göra om på olika ställen. Har ideer om hur jag eventuellt kan bygga av krukskärvor. Terrakota verkar poppis för många att suga på ... =D å jag har tänkt tanken att jag limmar dom med silicon sedan så täcker jag siliconet med lite *krukmjöl*

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Låter som ett kul projekt! Mysigt pyssel liksom.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...