Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av tanteva
    jo Inger jag är ju vansinning sugen på nån botia just för dom verkar vara så söta å speciella... =) så jag har sett ut en som kallades zebra eller tiger botia tror jag det var ... =) den klarar av storleken jag har =)
    Men jag är lite sugen på att möblera om rejält i karet, men samma stund inser jag vilket jobb det kommer att bli för då kommer ju sanden behöva städas... eller sköljas igenom... och det blir ju super svårt med den typen av fin sand som jag har. men jag kan ju alltid lägga i mer rötter som det är , en ligger på blötning i mini dammen he he =) men jag har inte fått upp alla guppys än... och blir det några kvar hoppas jag det bara är honor ,-)
    Varför skulle du behöva skölja sanden, blir det lite jox kan du ju använda slamsugen .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      hmm jag måste ha en sug med så brett och djupt munstycke att jag tömmer karet för fort utan att få med mig sanden, så lätt är den... så jag petar inte så mycket iden alls... det får rötter å malaiser göra =)...
      Men om jag planterar om såna med stora rotsystem så blir det grisigt, jag skulle lagt den tjocka roten längsmed botten annorlunda och liksom byggt upp med kolstenarna på annat vis där... men jag hade lite brådis att få det startat jag var ju såååå sugen på fisk =P...så det gick lite för fort. Sedan är det ju placerat så att man måste trixa sig in under öppnaspiskåpan för att nå och trixa lite för att fixa, så ryggen säger ifrån å då vill man bara fylla med vatten.... men man lär sig ju mer å mer =P

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        jaha... jag skulle bara åka å köpa kattsand.... ja ja det är ju värre än åka till ikea.

        Kommer hem med kattsand kattgodis nya skålar och

        påfyllning av 2 honor till mina psudosmigil... frucata men dom hade ett till namn där som mina andra inte hade... men dom är lite blåare i tonen som nyinsläpta, något skärrade men ok =) de andra vart gemast intresserade av vad det var för nya kompisar, spänner sig å ser fina ut =D

        sedan får vi se om jag inte gick i fällan igen....jag kom hem med 2 fjärilsciklider , ja hör å häpna 2 st.. men jag tror båda är hanar. För i butiken sas det att hanen har blått skimmer på huvet å det har inte honan. Å dessa två har det blåttskimmer på gälocken ... ja ja jag får se till skaffa 3 honor då minst ... Om dom nu överlever för dem ser medtagna ut, jag fick sätta på luftpunkpen lite så det vart lite fart å mer syre i vattnet , släckte lampan och har bara nattbelysningen på lite rödblått så där svagt...

        det bidde en planta med kolplanta kalladse den ebn fin sak =D

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          ...å där fick jag svar på vilken ciklid .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            ..

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399



              Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                en lite filmsnutt.... personligen tycker jag det passar in som bara den =D

                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  men jag hittar inte den andra alls, den var lite mindre....

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    men får ju lite funderingar om ciklider....

                    Honan jag fick med , är väldigt svart mer än vanligt. Sidlinjen är svart på henne men inte på han, det kan vara för hon är ett par månader yngre. Ibland tror jag det är en helt annan fisk.
                    Men ryggfenan har samma karaktär så det är nog som det skall .

                    Han verkar ha tagit på sig att vara polisen i karet. Händer det något, om nån har nån annan åsikt än dem andra så är han där i ett huj. Han avbryter då *bråket*, vilket som regel är hon som startar.
                    Hon verkar inte gilla mina pansar pandor, hon gnabbar med dom speciellt när det kommer mat.
                    Han kommer då som från ingen stans och tycks säga åt henna att sluta bråka med dom där, och jaga bort henne.
                    Han jagar inte så våldsamt utan ser till att hon ger sig av å slutar bråka med mina pandor.

                    Om dom kommer överens är svårt att veta ännu, han jagar henne men inte så där illa vårdslöst, utan mer som om... kom igen då vem är du ?... och stör mig inte just nu...

                    Troligen skulle jag behöva skaffa in fler honor, frågan är om 80 cm och 114 liter räcker för 2 hanar... tänkte mig som typ 2 hanar å 3 honor....Frågan är kanske vad gör man med den som blir över om dom parar ut sig i 2 par...

                    tänker vidare å kollar på deras annorlunda sätt att äta... dom är mer som abborrar... attackerar maten... =)

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      Appropå mossa

                      Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        Denna gillar jag väldigt myckey. Dock är det svårt få tag på mer, allt är från 1 köpt planta . dem ser olika ut för det är i 2 olika kar


                        Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          Här kommer en bild på fjärils honan med när jag ändå är igång


                          Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            Här kommer en bild på fjärils honan med när jag ändå är igång


                            Skickat från min LG-H440n via Tapatalk
                            Fin!
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              hanen var nästan rund å fin när han kom , men hon var väldigt mager... det tog mig några dagar att inse att jag måste höja tempen.. den var då bara 23-24.. nu är den 25-26 kanske i underkant för fjärillar.. men nu ser dom ut att trivas lite bättre =)
                              Han förföljer henne på ett annat sett nu.... vill liksom visa upp sig mer än att försöka bitas och jaga bort.. =D

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av tanteva
                                hanen var nästan rund å fin när han kom , men hon var väldigt mager... det tog mig några dagar att inse att jag måste höja tempen.. den var då bara 23-24.. nu är den 25-26 kanske i underkant för fjärillar.. men nu ser dom ut att trivas lite bättre =)
                                Han förföljer henne på ett annat sett nu.... vill liksom visa upp sig mer än att försöka bitas och jaga bort.. =D
                                Eva, jag tror att du kan höja snäppet högre gällande temp.
                                Jag letar efter Mats artikel om fjärilsciklider, som är så jäkla bra, men hittar inte igen den - tyvärr. Fast du kanske redan har läst den.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...