Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Verkar ju vara en skitnice blandning att b ara mixa ner till en sörja. Kanske man ska pröva.
Angående AK, bara häll lite i ett deciliter-mått eller något och häll i maten, låt det ligga en stund bara. 10-15 minuter kanske, sen häll i allting.Jag är inte så noga. Blir kanske 20-30 ml per gång max.
Du får dokumentera din progress med maten Tommy! Och resultatet, så vi andrak an göra likadant. :PLämna en kommentar:
-
Funkar inte ditt co2system på det viset att den mäter pHnivå och dunkar i co2 utefter det? Catappa och liknande processer sänker ofta pH litegrann, så det är fler saker än co2 som påverkar den nivån. Ditt pH går med andra ord ner och då stannar ditt co2system, det är inte konstigare än så antagligen.Har dock svårt att tro att de ska sänka pH så mycket och så fort att dina diskusar skulle fara illa av det. Känns som att några blad inte borde orsaka så stora svängar. Men jag vet inte.
Gör ett test helt enkelt, ta en stor plastback med vatten, mät värderna, släng sedan i ett gäng blad och vänta några dagar och mät värdena igen..
Vet inte om du såg filmen jag publicerade i inlägg #1430, verkar ju påverka PH en hel del men bra idé. Vid nästa vattenbyte skall jag slänga en del av akvarievattnet i en hink, mäta värdena, hiva i ett antal löv för ett sedan se vad som händer på PH:et. Måste ju bara vetaLämna en kommentar:
-
Blir lite matt när man åker hem extra över lunchen för att titta till framförallt Newbie och kan konstatera att städerskorna lyckats dra ut en av kontakterna till akvariet. Konsekvensen är att ett av ytterfiltren, doppvärmare samt Co2 system varit strömlöst i ca fyra timmar. Hade velat göra ett vattenbytet men det hinner jag inte.Lämna en kommentar:
-
Funkar inte ditt co2system på det viset att den mäter pHnivå och dunkar i co2 utefter det? Catappa och liknande processer sänker ofta pH litegrann, så det är fler saker än co2 som påverkar den nivån. Ditt pH går med andra ord ner och då stannar ditt co2system, det är inte konstigare än så antagligen.Har dock svårt att tro att de ska sänka pH så mycket och så fort att dina diskusar skulle fara illa av det. Känns som att några blad inte borde orsaka så stora svängar. Men jag vet inte.
Gör ett test helt enkelt, ta en stor plastback med vatten, mät värderna, släng sedan i ett gäng blad och vänta några dagar och mät värdena igen.Lämna en kommentar:
-
Jag tror att du resonerar helt rätt Tommy. Men den enda tillsatsen som fungerat bra över tid just i vattnet är FFM. Testade ju tidigare AK i vattnet. I stort sett alla fick lite finnar alternativt ljusa prickar/fläckar på fenorna. Så jag har enbart AK i födan.
Men jag tror en del av problemet är att vi går för fort fram egentligen. Kanske inte ska säga vi, men jag gör ofta det i varje fall. Nu vill jag ha mulm och då kör jag på. Även om jag tycker det är jättelugnt så var det ju inte så länge sedan jag klorinbombade mitt kar. Så för min del så häpnar jag över hur kort minne jag har. Stundtals glömmer jag lika fort som min hund.
Alla förändringar ger extremt stora dominoeffekter. Gör man flera så blir det ringar på vattnet i samspel med dominoeffekt i 360 grader dvs. det blir svårt att överblicka. Så i mitt kar pausar jag mulmifieringen för att invänta att karet hinner ikapp. Jag ser samma sak som dig att nedbrytningen, det kan vara Ph som du säger, påverkar huden. Jag känner ju som du igen nästan varje individs unika gälrörelse numera. Så något påfrestar dem och då bromsar jag in lite med bladen. Det får gå långsammare. Sedan får vi se om Voogle hjälper eller stjälper.Lämna en kommentar:
-
Verkar ju vara en skitnice blandning att b ara mixa ner till en sörja. Kanske man ska pröva.
Angående AK, bara häll lite i ett deciliter-mått eller något och häll i maten, låt det ligga en stund bara. 10-15 minuter kanske, sen häll i allting.Jag är inte så noga. Blir kanske 20-30 ml per gång max.
Du får dokumentera din progress med maten Tommy! Och resultatet, så vi andrak an göra likadant. :PLämna en kommentar:
-
Hmm en stilla undrar över mitt senaste inlägg (#1427).
Kan det ha varit det som orsakat Newbies flammighet? För många Catappalöv på kort tid har gett ett för lågt PH som i sin tur påverkat fisken slemhinnor och skapat irritation i huden? Irritation har gjort att fisken svartnat och dragit sig undan.
Ett antal vattenbyten senare så är frisken glad och pigg men skadorna på hyn och slämhinnor kommer ta lite längre tid innan de läkt. Lerbaden gör att irritationen över skadorna minskar varpå fisken mår bra och äter som den skall.
Kan det ligga något i det eller otur i tankegången?Lämna en kommentar:
-
Catappa en möjliggörare för lägre PH men samtidigt en utmaning för växtkaret?
Har noterat att mitt CO2 system allt oftare har ventilen stängd vilket givet innebär mindre CO2 tillförsel till karet. Kom sedan på att jag faktiskt matat karet med en hel del Catappa löv på senare tid vilket i sig är en PH sänkare.
Alltså något att fundera på om man har växter som ställer höga krav på CO2 tillförsel samtidigt som man matar karet med Catappa?
Lämna en kommentar:
-
Det roligaste på Aquazoo är att se deras Corydorasstim de har i skitstora kar, då uppvisar de sitt naturliga stimbetende när de simmar över och runt varandra hela tiden, det är helt magiskt.Lämna en kommentar:
-
Du får dokumentera din progress med maten Tommy! Och resultatet, så vi andrak an göra likadant. :P
Nästa utmaning var att det blev lite för torrt vilket också gjorde att mixern inte riktigt lyckades mosa maten tillräckligt mycket. Var då väldigt sugen på att blöta med ytterligare Aqua Kraut men vågade inte eftersom jag inte har en aning om vad som är mycket eller lite. Har inte hittat något som jag kan använda som referens. Så istället blev det ca 50 ml vatten vilket räckte för att få det finmalt.
Innehållet räckte till två platta paket i storlek med det frysfoder som säljs på Herkules (tror några här vet vad jag menar då). Ligger nu i frysen så första pilottestning av detta foder kommer ske först i morgon.
Har även läst lite spekulationer i kväll om att färsk vitlöks effekt försvinner om man fryser in den så den kanske man kan skippa? Däremot så finns det just vitlök tillsammans med en sjukt massa annat i just Aqua Kraut:
Fasiken man kanske borde ta sig en klunk själv av denna varje morgon till frukost
Aqua-Kraut är ett naturligt vårdprodukt för fisk
Ingredienser:
Aqua-Kraut består av speciellt utvalda och noggrant extraherade essenser av örter, blad och frukter (mandel blad, rölleka, ringblomma, ginkgo, vitlök, aloe vera, hallonblad, basilika, Ladys, St Johns, maskros, orange, manlig ormbunke, nypon, hagtorn, persilja, nässlor blad, valnöt blad, citronmeliss, vin, kamomill, groblad, äldre, gurkört, lindblom, pepparmynta, citron verbena, rosmarin, timjan, isop, libbsticka), som blandas i en speciell process, och filtreras
Användning:
Vissa delar av Aqua-Kraut (t.ex. vitlök, aloe vera och mandel blad), är bra på grund av deras antibakteriella och slemhinne skyddande effekter som redan är kända hos discus folk.
Sålunda finner vi vitlök nu i nästan alla livsmedelsblandningar.
Andra ingredienser har lång och framgångsrikt bidragit till immunförsvaret i mot interna och externa parasiter.
Rölleka, maskros, nypon, apelsiner, timjan, rosmarin är bra för matsmältningsproblemar, inflammation i mag-tarmkanalen och stimulera aptiten. Ingredienser som flavonoider och kumariner används också inom human medicinen och används med framgång. Tänk bara på den "berömda" kamomillte!
Dessutom är den anti-inflammatoriska effekten av ringblomma, eller Johannesört känd, liksom de positiva effekterna av tanniner i daggkåpa, i valnöt eller pepparmint.
Alla dessa funktioner har kombinerats i Aqua-Kraut och har en positiv inverkan på fiskens kropp, immunförsvaret och därmed välbefinnande för fisken, oavsett om dessa.Lämna en kommentar:
-
Förutom det faktum att sambon åter är hemma så tillkom just en bonus genom beslut till Aquazoo i Ullared på lördag.
Tittade precis på deras hemsida och där verkar finnas mycket godis att förkovra sig i.
Tar givetvis med kameran så om det vill sig väl så blir det ett kortare reseinlägg i tråden efteråt.Lämna en kommentar:
-
I karet är det ett gott gung i kväll, fast vad annat kan det bli med ett gäng som utöver god mat och kärlek fått Pink Floyd serverat sedan barnsfenor.
Newbie har återhämtat sig bra, är med i gruppen igen och tar för sig. Hon är dock fortsatt flammig så lerbaden får fortsätta ett tag till.
Har även fått hem Easylife Voogle idag som jag tänkte läsa på lite mer om samt faktiskt även lite starkare stuff. Skulle olyckan någon gång vara framme på riktigt så känns det bra att vara förberedd.
"Den som tråkats av diskus har aldrig verkligen tittat" Gammalt norskt djungelordspråk.
Lämna en kommentar:
-
Du får dokumentera din progress med maten Tommy! Och resultatet, så vi andrak an göra likadant. :PSenast redigerad av Einarsson; 07 May 2015, 19:43.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: