"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ansjo har som vanligt satt griller i huvet på en... så nu har jag räknat och pratat med Gobben (som kollar på motorsport,man får bra svar då..hihi)

    För att få igång den nya kuben lite snabbare så har jag helt plötsligt bestämt mig för att köra Btn basalt/gnejs som bakgrund så att jag inte behöver vänta så länge innan den nya sorten btn (amazonas) skall komma ut marknaden. Jag har en spillbit sen tidigare av denna sorten så jag behöver nog bara en 20 cm bit för att få till hela bakgrunden, bra va!
    Jag kommer att sätta kuben brevid 220 karet så länge så att jag får "rent" väggen där 54 karet står för det har läckt in vatten så väggen behöver göras iordning och då sa Gobben att det är bara bra att väggen är fri, så då är ett hinder är ur vägen
    Sen när väggen är klar skall det dit köksstommar och köksbänk så som det andra är för att det skall bli enhetligt.
    Gruset skall beställas från tyskland i veckan är det tänkt med, det blir två sorters färg för jag kan inte bestämma mig..
    Sorry, men det var liksom meningen...
    Jag kan kolla vad jag har för spillbitar här hemma, har du själva delen som överlappar på din bit? Kanske du kunde fota den, så kan jag kolla om någon passar här hemma?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Det gör inget, det är bra att nån får fart på kärringen

      här kommer en bild på det jag har, har du nåt som passar vore jag mycket tacksam
      Bifogade filer
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Jag tror nog att det ska gå och pussla ihop, jag tar med mig bitarna jag har i morgon om fisken har kommit då.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Kikar till 105 liters karet idag en längre stund och är helt förbluffad...jag har nog triljoners triljoners röda körsbärsräkor ialla storlekar det får bli att plocka ur rötter och sten och försöka håva upp så många som möjlgt och stoppa i en extra balja tillsvidare..passar då även på att plocka ur de två vanliga ancistrusarna så att de inte får för sig att "flörta" med mina LDA16.

          Den nya fiskarna från Tyskland har gått i karet nu en hel månad så de borde väl ha acklimatiserat sig så att jag kan göra röjet i karet, eller vad säger ni?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Kikar till 105 liters karet idag en längre stund och är helt förbluffad...jag har nog triljoners triljoners röda körsbärsräkor ialla storlekar det får bli att plocka ur rötter och sten och försöka håva upp så många som möjlgt och stoppa i en extra balja tillsvidare..passar då även på att plocka ur de två vanliga ancistrusarna så att de inte får för sig att "flörta" med mina LDA16.

            Den nya fiskarna från Tyskland har gått i karet nu en hel månad så de borde väl ha acklimatiserat sig så att jag kan göra röjet i karet, eller vad säger ni?
            När jag har gjort detta funderar jag på att köpa Ap. Veijta, skall dessa vara parvis eller går det bra med 1+2 i 100 liters karet?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              När jag har gjort detta funderar jag på att köpa Ap. Veijta, skall dessa vara parvis eller går det bra med 1+2 i 100 liters karet?
              Ap. Viejita har jag haft - men hade en himla otur med honorna. Köpte först 1+2 - bägge honorna dog. Jag hade dom här i ett 90-literkar, tillsammans med ett stim tetror. Köpte ännu en hona, men även den dog . Viejitan är väl en av dom känsligare apistona - har jag läst. Sedan köpte jag 1+2 av Ap.Hongsloi, dom gick det bättre med

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Har haft viejita, eller macmasteri som det oftast är som säljs under det namnet, ganska länge nu. Tror det brukar uppges att den funkar i harem men min erfarenhet är att den funkar bättre, i mindre kar iaf, i par.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Den enda av Apistona jag haft som funkar bra med 1+2 är A. borellii, annars tycker jag att någon av honorna fort blir kass och tynar bort...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Den enda av Apistona jag haft som funkar bra med 1+2 är A. borellii, annars tycker jag att någon av honorna fort blir kass och tynar bort...
                    Visst, det är klassikern! Borelli funkar fint i harem, i mindre kar, därför att borellihonorna har en något softare ton än gängse apor när reviren bildas. A. viejita och liknande kräver lite större kar för att haremsbeteendet skall kunna blomstra fullt ut. Tar en hona ett revir blir skyddandet av detta så intensivt att det krävs ett annat ganska stort område för ytterligare en/flera honor att bilda revir i.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ah, så enkel var den förklaringen...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Tack för alla svar och även idag har man lärt sig nåt nytt
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Visst, det är klassikern! Borelli funkar fint i harem, i mindre kar, därför att borellihonorna har en något softare ton än gängse apor när reviren bildas. A. viejita och liknande kräver lite större kar för att haremsbeteendet skall kunna blomstra fullt ut. Tar en hona ett revir blir skyddandet av detta så intensivt att det krävs ett annat ganska stort område för ytterligare en/flera honor att bilda revir i.
                          ...men mina Borelli funkar görbra- trots att dom går i ett 220 -liters. Det blir inte speciellt mycket tjafsande honorna emellan - kanske beroende på att dom just så stora revir.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            ...men mina Borelli funkar görbra- trots att dom går i ett 220 -liters. Det blir inte speciellt mycket tjafsande honorna emellan - kanske beroende på att dom just så stora revir.

                            //Inger
                            Ja... borelli funkar bra i mindre kar för att honorna initialt har en något "mjukare" ton sinsemellan när reviren bildas - alternativt att reviren i sig inte är så stora. Får dom ännu större kar så går det ännu bättre... som hos dig, Inger!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja... borelli funkar bra i mindre kar för att honorna initialt har en något "mjukare" ton sinsemellan när reviren bildas - alternativt att reviren i sig inte är så stora. Får dom ännu större kar så går det ännu bättre... som hos dig, Inger!
                              Jag läste ditt förra inlägg lite för snabbt Mats...fattade helt fel Fast ibland är jag förstås lite trögfattad.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                det finns väl i princip inga Viejita på marknaden. antingen är det korsningar eller Macmasteri som säljs.
                                själv har jag ett Macmasteri par i 60 liter och det har funkat hur bra som helst. har haft dom i ca 7 månader nu.

                                (dom blev lite av ett "impulsköp". därför har jag dom i ett lite för litet kar enligt zoopets artbeskrivningar. jag visste att jag ville ha någon apistogramma men inte vilken så när jag såg dessa på malmöauktionen blev jag kär och köpte dom utan att ha läst på om dom. men det har som sagt funkat jättebra)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...