"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Kanonbra pH!
    Ang. att koka löven så är nackdelen att de förmultnar snabbare då men med fördelen att de sjunker fortare i karet. Att det skulle följa med "elaka" bakterier på torra löv är inte så stor risk, då är det värre om man köper ny fisk och släpper i
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      ok
      löven var faktiskt ganska blöta när jag plockade dom men dom var döda. jag tror jag bara doppar dom i kokande vatten. kanske i 20 sek eller så

      hur många löv har du i ditt 54 liters ungefär Pia? det var ju ett bra pH du hade

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av ansjo
        Kanonbra pH!
        Bra

        Ursprungligen postat av freddi36
        ok
        löven var faktiskt ganska blöta när jag plockade dom men dom var döda. jag tror jag bara doppar dom i kokande vatten. kanske i 20 sek eller så

        hur många löv har du i ditt 54 liters ungefär Pia? det var ju ett bra pH du hade
        Jag har nog ca 25 st
        Senast redigerad av PiaJo; 14 October 2011, 15:21.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jahapp, nu har jag kört sonen med kompisar till stan så nu skall det tas ett glas vin och en titt på karen, bättre fredagsnöje finns inte
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Jahapp, nu har jag kört sonen med kompisar till stan så nu skall det tas ett glas vin och en titt på karen, bättre fredagsnöje finns inte
            Somna inte med pannan mot rutan nu skål.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • källebacken
              • February 2006
              • 574

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Jahapp, nu har jag kört sonen med kompisar till stan så nu skall det tas ett glas vin och en titt på karen, bättre fredagsnöje finns inte
              Gött....som här ungefär...
              Annica

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                Haha jag läste "nu har jag precis kört sonen till kompisar för ett glas vin" och sen insåg jag precis det fina med forumet. Att det inte är vilket vanligt forum som helst med åldrarna 15-20. Underbart ju!
                Och om det inte var för att man jobbade även helgen för att fullborda jobbveckan inför kommande ledighetsveckan så skulle man utan problem kunna stirra sig trött med något gott i handen!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av lillfrasse
                  Somna inte med pannan mot rutan nu skål.
                  Somnade inte framför karet....somnade i soffan lite senare istället
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Och har utökat fiskantalet med kanske?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Och har utökat fiskantalet med kanske?
                      Jepp idag vart jag till fiskaffären och fick med mig 15 st kolglödtetror till 220 karet, så nu är det ca 25 st där i. Blev mycket trevligare att titta på så nu väntar jag bara att de skall få så fin färg som de andra har.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Idag så tyckte jag att guppysarna stod och tryckte i ett hören i 54-an och kolla in lite extra och såg att kakaduorna har frisimmande yngel, nice Alltid lite extra roligt att titta till karen då
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Det där receptet känner jag igen på nån knepig vänster...
                          Jaa, jag har ju själv dessutom delvis anammat det från dig. Sen får man inte glömma att lukta lite på vattnet också

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Nu blev jag osäker...menar du denna mossan som sitter på rötterna??

                          För det är inte mossa, utan javaormbunken Windelöv, jag hade mossa innan på vissa ställen...

                          nog för att vi tjejer har bra simultanförmåga... så är det svårare att hänga med när man försöker sköta jobbet samtidigt
                          Jösses vad snyggt karet är nu, vackert Flödar inspiration

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det som kan dra ner pH:t mest på kort tid är eklöven, men skulle du ha alkottar är dessa ännu "värre". Ska du normalt inte göra något vattenbyte idag så behöver du inte göra det, pH:t går såpass sakta ner så fiskarna vänjer sig, och skadligt långt ner hinner det inte bli på denna korta tiden. Brunt tefärgat vatten är inte alltid lika med lågt pH.
                          Men du får leta upp testet asap!
                          Aha! måste inte vara surt för det är gult... hmmm där ser en.

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Kanonbra pH!
                          Ang. att koka löven så är nackdelen att de förmultnar snabbare då men med fördelen att de sjunker fortare i karet. Att det skulle följa med "elaka" bakterier på torra löv är inte så stor risk, då är det värre om man köper ny fisk och släpper i
                          Ska man plocka löv som fallit nu på hösten, eller hellre plcoak direkt från grenarna, ska de vara torra eller inte? Och till sist måste de vara helvissna och bruna eller ej?

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Jahapp, nu har jag kört sonen med kompisar till stan så nu skall det tas ett glas vin och en titt på karen, bättre fredagsnöje finns inte
                          Jaa du livsnjutning lite granna det där.

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Jepp idag vart jag till fiskaffären och fick med mig 15 st kolglödtetror till 220 karet, så nu är det ca 25 st där i. Blev mycket trevligare att titta på så nu väntar jag bara att de skall få så fin färg som de andra har.
                          Oooh, jag vill ju också ha dessa ju...
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Vet inte vad jag skall säga så jag säger bara
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Har läst ifatt en tre fyra dagar nu.

                              Både dina kar och tråden i sig själv börjar segla upp på favoritlistan
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Har läst ifatt en tre fyra dagar nu.

                                Både dina kar och tråden i sig själv börjar segla upp på favoritlistan
                                Det var roligt att höra, jag gör mitt bästa för att hålla tråden uppdaterad
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...