"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Den där hanen på bild 1... say no more!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Han ser ut som en riktig punkare med den frissan
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Han ser ut som en riktig punkare med den frissan
        Instämmer med Mats - så snygg hane. En tanke - varför ska alltid det manliga släktet i djurriket vara så jäkla snygga. Tur att det inte stämmer i människosläktet.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av gullefjun
          En tanke - varför ska alltid det manliga släktet i djurriket vara så jäkla snygga. Tur att det inte stämmer i människosläktet.

          //Inger
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Instämmer med Mats - så snygg hane. En tanke - varför ska alltid det manliga släktet i djurriket vara så jäkla snygga. Tur att det inte stämmer i människosläktet.

            //Inger
            Nä fy bubblan nu anmäler jag tråden till Jämo.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av lillfrasse
              Nä fy bubblan nu anmäler jag tråden till Jämo.
              Lycka till...
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av lillfrasse
                Nä fy bubblan nu anmäler jag tråden till Jämo.
                Tror inte du törs

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Hör sonen fråga Gobben...var är mamma...och kollar på sina fiskar...aha, nu igen är man för mycket i tvättstugan utan att tvätta då?

                  Vill de kolla på en gammal Bond film så kollar jag på mitt roliga
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Idag är jag i tvättstugan för att tvätta, tro det eller ej

                    Jag trodde att min ancistrushanne hade gått och dött eller nåt för jag har inte sett han på ett tag..
                    men idag såg jag honom och bevisen på var han har varit, jag såg några ancistrusbebbar...3 st på rätt sida om filterkammaren och 3 st på fel sida, hoppas att jag kan få tag på dem annars får det gå som det går...
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Cyanon verkar inte ge med sig i mitt 54L Kakadua-kar jag suger upp så mycket jag kan vid vattenbytena och kör med pmdd och då en extra liten pyts med NO3´n.

                      Jag vågar inte gå för hårt fram med slangen när jag gör vattenbytena pga ynglen, de håller sig inte till honan längre.

                      Får väl bara ha is i magen och vänta ut cyanon, frågan är om jag skall slänga ut rötterna som är värst drabbade och bara köra med lite ekgrenar, då får jag bort mycket av cyanon och förhoppningsvis öka på takten.
                      Vad tror ni?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Ursprungligen postat av lillfrasse
                        Nä fy bubblan nu anmäler jag tråden till Jämo.
                        Och jag tipsar Aftonho....Aftonbladet!
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Idag är jag i tvättstugan för att tvätta, tro det eller ej

                        Jag trodde att min ancistrushanne hade gått och dött eller nåt för jag har inte sett han på ett tag..
                        men idag såg jag honom och bevisen på var han har varit, jag såg några ancistrusbebbar...3 st på rätt sida om filterkammaren och 3 st på fel sida, hoppas att jag kan få tag på dem annars får det gå som det går...
                        Skänk ett par till mig!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Cyanon verkar inte ge med sig i mitt 54L Kakadua-kar jag suger upp så mycket jag kan vid vattenbytena och kör med pmdd och då en extra liten pyts med NO3´n.

                          Jag vågar inte gå för hårt fram med slangen när jag gör vattenbytena pga ynglen, de håller sig inte till honan längre.

                          Får väl bara ha is i magen och vänta ut cyanon, frågan är om jag skall slänga ut rötterna som är värst drabbade och bara köra med lite ekgrenar, då får jag bort mycket av cyanon och förhoppningsvis öka på takten.
                          Vad tror ni?
                          Det tror jag inte på, däremot kan du skrubba lite försiktigt med fingrarna på de drabbade områdena när du gör ett vattenbyte och på så sätt suga ut skiten. Har du sedan lite lust att försöka bli av med cyanon för tillfället iaf, så mörklägg karet i 3 dygn om det inte ger med sig. Cyanon kanske försvinner helt, och den kan även komma tillbaka, men med PMDD bör den hållas i schack.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ok, jag väntar lite till innan jag mörklägger helt, det blir till att skrubba så mycket det går.

                            Skulle vilja se om ynglen kan lite större innan jag mörklägger helt, karet är ju inte allvarligt drabbat utan det är ju mest jag som stör mig på det Blir det sämre vattenvärden av att ha cyano i karet?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Nja, så länge cyanon är där den är behöver du inte oroa dig över det, men skulle det bli väldigt mycket på växterna kan det kanske bli sämre med syre. Skulle den däremot börja dö ut och förmultna förbrukar den även syre då med, så det är en liten balansgång...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ok, jag gör ju mina veckovattenbyten och ser jag att den börjar förmultna så kör jag extra vattenbyten

                                Det är lite som är lite roligt i det hela är att man ser luftbubblor under cyanon på vissa ställen och det är ett bevis på att det verkligen produceras syre under vatten.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...