"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Skall till Tyskland i höst och jag skall se om jag kan få tag på nåt där tror jag, om det inte dyker upp något innan dess
    Där kommer du garanterat att hitta något kul!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mick13
      jag tror att du får köpa ett till kar efter tysklands resan =)
      nänä, fast.... jag är lite sugen på att byta ut byrån med 54 litarn på till en ställning med 2-3 st kar.....
      men det får bli lite senare...

      Nu när man är tillbaka från semestern så är karen gott igenvuxna, de har inte fått någon ansning på 5 veckor....bara några vattenbyten och mat till fiskarna nån gång i veckan.

      Fiskarna mår utmärkt och jag har små yngel av Libertymollysarna men det verkar som att mina Galaxys inte har överlevt sista veckan med dåligt med mat, hade ca. 10 st kvar men nu ser jag bara 2 st.

      Till helgen så börjar makeovern med 105 literskaret det skall i bottenfilter,grått grus och mycket växter och rötter.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Om jag skulle skaffa mig några ottosar till mitt 54 liters, har ett litet "problem" med att jag får kiselalger på rutorna och på stenarna...gillar ottosar dessa alger?

        funderar på att försöka få tag på zebra-sorten.
        Idag fick 4 st ottosar följa med hem var lite trött på algerna

        Ursprungligen postat av ansjo
        Tyskland kanske?
        Förra året såg vi en fisk som de kallade Nano-ottocinclus. Jag trodde det var Ancistrusyngel först, men det var en ny sort som jag varken förr eller senare sett.
        De var ca 2 cm stora, och då troligen fullvuxna. Micke på Imazo har haft dessa inne någon gång, men de är ganska sällsynta. Till den affären är ett besök planerat när vi åker ner till Duisburg, så du kanske ska vänta ett par månader?
        Kunde inte vänta...men hittar jag dessa nanosar så kan ju alltid de flytta in i ett annat kar
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av PiaJo


          Kunde inte vänta...men hittar jag dessa nanosar så kan ju alltid de flytta in i ett annat kar
          Typ ett 10 liters så man ser dem, de var nog ca 1-1,5 cm bara...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Jahaja, nu har man stått och grävt upp växter och grus i 105-an, fiskarna har fått komma till en balja och allt detta pga att den *piip* pumpen inte ville starta igen efter att jag stängde av den under vattenbytet.
            Hade ändå planer på att göra om detta kar men inte idag för idag är man inte på topp när man var på 50-års fest och kom hem 02.00...men vi hade kul på festen iallafall

            Just nu går pumpen för att få ner lite filtergojs i bottenfiltret så växter mm kommer att sättas tillbaka imorgon, undrar om det räcker att ha i mina ancistrusar för att hålla filtret igång tills man kommer hem från Tyskland?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Det räcker säkert, bara det inte står tomt. Även ett gäng snäckor skulle hjälpa till med att upprätthålla bakteriefloran på ett positivt sätt under väntetiden. Nu är det bara drygt 6 veckor kvar till vi åker!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av ansjo
                Det räcker säkert, bara det inte står tomt. Även ett gäng snäckor skulle hjälpa till med att upprätthålla bakteriefloran på ett positivt sätt under väntetiden. Nu är det bara drygt 6 veckor kvar till vi åker!
                Bra då kommer man bara till problemet att fånga dem ur baljan, lättare sagt än gjort...
                Snäckor säger du.. går det bra med sandsnäckor?

                Yes, skall bli görkul att åka till Tyskland
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Bra då kommer man bara till problemet att fånga dem ur baljan, lättare sagt än gjort...
                  Snäckor säger du.. går det bra med sandsnäckor?

                  Yes, skall bli görkul att åka till Tyskland
                  Glömde skriva att jag har en massa illröda körsbärsräkor med i karet, de hjälper väl till med att hålla bakteriefloran levande?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Jepp, de funkar finemang till det!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Nu är karet omgjort

                      Det är röda körsbärsräkor och 2 små ancistusar i karet så länge, det får stå mer eller mindre tomt i väntan på Tysklandsresan
                      Min Gobbe tycker att det inte var så kul att karet står "tomt" så länge så det kan bli så att Kolglödstetrorna får komma över till detta karet. De är inte så många så jag tror att det kan bli bra ändå om jag gör så, kan ju köpa andra tetror till 220-an.

                      Min största "oro" är att jag skall hitta fina dvärgciklider i Tyskland och sen är de grottlekande för jag har inte haft i några "grottor" i karet bara rötter och sten men då får jag väl göra om lite för att de skall trivas.
                      Fast min största fasa/oro är att jag skall hitta flera som jag vill ha....då får jag problem
                      Vad heter grottlekande på engelska och tyska?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag har fått en släng av cyano i mitt 54 liters, frågan är om det räcker att suga upp allt som går vid vattenbytena eller måste jag mörklägga för att få bort det?

                        Det är inte mycket och det håller sig än så länge till javamossan.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Jag skulle försöka a bort så mycket som möjligt och börja göda med PMDD i karet. Troligen är det nitratet som saknas, och med PMDD kommer du att fasa ut cyanon så sakteliga.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Pk, jag göder idag med pmdd, skall jag öka dosen på nitratet bara eller på alla flaskor?

                            Vilken flaska är nitratet, vilken beteckning har detta?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              KNO3. Du bör kolla vad du har för nitrathalt innan du ökar doseringen. Jag hade faktiskt tvärtom för några år sedan, cyano som inte gav med sig och när jag mätte nitrathalten i karet var den skyhög. Efter ett par stora vattenbyten och minskat ner med PMDD försvann cynon snabbt inom ett par veckor...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ok, då får jag åka till Herkules på lördag innan jag åker på kräftskivan och köpa test innan jag börjar laborera med doserna.
                                Vilken sort är "bäst" (vet att det är smaken som baken men men)
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...