"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Fina fiskar och också bra foton.
    Lägg gärna upp fotona i goldisarnas fotoarkiv så skulle det inte förvåna mig om arten i sinom tid dyker upp som artbeskrivning på Zoopet

    Förövrigt ni som är Apisto-experter. Vilken art liknar den - jag är nämligen övertygad om att jag sett en mycket liknande art tidigare fast det var med ett helt annat namn (som jag inte minns)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      riktigt fina apor du fått tag på pia

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Härliga bilder Pia! Ja, du får då till det rackarns bra!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Det är så jädrans gött när man kommer hem tidigare på dagen och det bara är solljus i karet, ser så naturligt ut i karet då och ser att de håller på och leker

          Ser först att grottans igenskottning är borta och tänkte snabb att jaja så var det med det för denna gången men så ser jag att de båda är inne i grottan och donar.
          Det bästa med att de valt den grottan är att den är vid sidoglaset så man ser den i helthet, annars brukar jag gömma grottorna så man inte ser dem...

          Ha nu en trevlig fredags eftermiddag och kväll för det skall jag ha
          (har extra gott och mysigt fredagsmys denna fredag som väntar på mig..)
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Det är så jädrans gött när man kommer hem tidigare på dagen och det bara är solljus i karet, ser så naturligt ut i karet då och ser att de håller på och leker

            Ser först att grottans igenskottning är borta och tänkte snabb att jaja så var det med det för denna gången men så ser jag att de båda är inne i grottan och donar.
            Det bästa med att de valt den grottan är att den är vid sidoglaset så man ser den i helthet, annars brukar jag gömma grottorna så man inte ser dem...

            Ha nu en trevlig fredags eftermiddag och kväll för det skall jag ha
            (har extra gott och mysigt fredagsmys denna fredag som väntar på mig..)
            Det tror jag det, fredagsmys aladåb!

            Märker du vad fort och lätt det går när man förbereder karen noga och eftertänksamt - då finner sig fiskarna snabbt tillrätta och det blir succé!
            Du är fena på detta Pia!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Fina fiskar och också bra foton.
              Lägg gärna upp fotona i goldisarnas fotoarkiv så skulle det inte förvåna mig om arten i sinom tid dyker upp som artbeskrivning på Zoopet

              Förövrigt ni som är Apisto-experter. Vilken art liknar den - jag är nämligen övertygad om att jag sett en mycket liknande art tidigare fast det var med ett helt annat namn (som jag inte minns)
              Apistogramma sp. "Roca Eterna"

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Fina fiskar och också bra foton.
                Lägg gärna upp fotona i goldisarnas fotoarkiv så skulle det inte förvåna mig om arten i sinom tid dyker upp som artbeskrivning på Zoopet

                Förövrigt ni som är Apisto-experter. Vilken art liknar den - jag är nämligen övertygad om att jag sett en mycket liknande art tidigare fast det var med ett helt annat namn (som jag inte minns)
                Dessa bilder finns där redan

                Ursprungligen postat av c90368
                Vilken bra sida, skapar "vill ha begär" på alla dessa skönheter
                Senast redigerad av PiaJo; 24 March 2012, 13:04.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Om jag drar ner på vattenbytena till säg varannan vecka försöka trigga lite lek på apistosarna så undrar jag hur jag skall dosera pmdd´n?
                  Skall jag bara dosera när jag gör vattenbytena eller skall jag ha i pmdd varje vecka ändå?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Dosera vid vattenburna, plus kanske en halv dos mellan dessa ifall du ser någon näringsbrist.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Dosera vid vattenburna, plus kanske en halv dos mellan dessa ifall du ser någon näringsbrist.
                      tack, då avvaktar jag med pmdd´n för det växer som tusan ändå
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag la in dessa bilder på ett annat forum och där fick jag information på namn mm, det verkar som att de inte heter sp. Algodon..
                        Ap. sp "roca eterna" skrev ju även C.... tidigare i tråden om att de var lika, så de kanske är denna sorten


                        "Otroligt fina fiskar! Jag gissar att de är vildfångade. Namnet Apistogramma sp
                        Algodon är bara ett export namn som används för tre olika närbesläktade arter:
                        sp. Pebas, sp. Papagei och sp. Roca Eterna.

                        Honan på dina foton verkar ha en dubbel fläck vid stjärtfenan, så det utesluter en av arterna, sp.Pebas.
                        Jag är ganska säker på att du har Apistogramma sp. "roca eterna" .
                        Roca Eterna är den vanligast exporterade från Peru av de tre arterna.

                        Lycka till med en ovanlig och vacker art!"
                        Bifogade filer
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          det låter ju trevligt

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av freddi36
                            det låter ju trevligt
                            Japp och nu honan murat igen grottan igen, hoppas att man kan få se frisimmare snart
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              Vi håller tummarna att det går vägen alltid trevligt med yngel.
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Japp och nu honan murat igen grottan igen, hoppas att man kan få se frisimmare snart
                                Är det dina nya, som har lekt?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...