"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Jag är fortfarande med och "tjuvläser"

    Kan bara instämma i alla ovationer du har fått på dina bilder.

    Lite kul att du dessutom har fått bekräftat arten på din Ap från flera källor, vilket innebär att gubben (jag) ännu hänger med på vad som händer inom Ap träsket
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Är så glad att någon annan än jag tycker om mina kar, det är ju därför jag gärna delar med mig med foton och så.


      Jag ser ju dem varje dag och jag njuter verklingen när jag hinner ta mig en stund framför dem men det är väldigt lätt att sitta där och.. hrm.. börja fundera på hur man skulle göra för att få dem optimala för mig och för mina "inredningsögon" jag gillar ju mycket växter och så men vet å andra sidan vet jag ju att så här lever inte mina fiskar i det naturliga men om jag skulle göra dem så som det är så blir det så "brunt" och då tror jag att jag skulle vilja pilla mer än vad som är bra för fiskar och kar.
      Såg ju dessa fantastiska undervattensfilmer på akvariehelgen och blev verkligen inspirerad men som sagt jag tror inte att jag skulle trivas riktigt med ett växt-tomt kar så jag kör på mina växter och rötter, för det gillar jag mycket

      Men om jag faktiskt tänker och går tillbaka ett år så hade jag ju de närmast jag kunde tänka mig en naturlig miljö i mitt 54 liters kar... det var ju mer eller mindre bara rötter, sand, grenar och löv i detta med ett litet inslag av en grön växt ( Gobben ville detta ) och detta trivdes jag med rätt bra men skulle inte vilja ha det i ett större kar dock, men varför inte testa detta igen nån gång, blir en sak till som jag någon gång skulle vilja göra.
      Den listan börjar bli lång...

      Detta blev ett långt inlägg med mycket funderingar med detta är även anteckningar för mig själv så att jag kan gå tillbaka till om jag börjar fundera på att göra om karen....
      Senast redigerad av PiaJo; 08 April 2012, 09:30.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        220 karet tycker jag är riktigt riktigt snyggt. det finns lite av var, växter, rötter, löv och pinnar. sen är allt gjort på ett så snyggt vis
        polysperman som hänger ner över rötterna gör mycket!

        ps; dom andra karen är också snygga

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av c90368
          Jag är fortfarande med och "tjuvläser"

          Kan bara instämma i alla ovationer du har fått på dina bilder.

          Lite kul att du dessutom har fått bekräftat arten på din Ap från flera källor, vilket innebär att gubben (jag) ännu hänger med på vad som händer inom Ap träsket
          Ja, det var roligt att få reda på vilken sort det är

          Har studerat dem idag ganska noga idag för att det verkar som att den eventuella rommen är kläckt och att ynglen finns i grottan för idag har honan kommit ut och håller god vakt vid grottan med små korta avstickare... Kan ju liksom inte låta bli att titta till karet lite extra då plus att man är lite halvbakis och då är det gott att bara sitta där och glo

          De verkar var vid god kondition nu, hannen var lite för kraftig tyckte jag så jag har varit lite extra snål med maten och nu har de båda gott och lagom hull.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Det blev inga yngel men vi får väl se till nästa gång, de verkar trivas och det bådar ju gott för framtida lekar

            Inga yngel resulterade i att jag fick putsat rutorna iallafall, hade massvis med prickalger på rutorna så att det gick inte att fota så bra.. och de fick ett välbehövligt vattenbyte
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Det blev inga yngel men vi får väl se till nästa gång, de verkar trivas och det bådar ju gott för framtida lekar

              Inga yngel resulterade i att jag fick putsat rutorna iallafall, hade massvis med prickalger på rutorna så att det gick inte att fota så bra.. och de fick ett välbehövligt vattenbyte
              Dom kanske inte har lärt sig riktigt hur man gör än.

              Lite klurigt, det här med vattenbyten - mina Borelliisar, blir alltid leksugna någon dag efter vattenbytet - inte så konstigt då att det har blivit så många kullar (tur, att inte alla blir kvar) eftersom jag byter varje vecka.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Gillar den Apistogramma sp. Roca Eterna-honans ryggfena, hon ser ut som en punkare
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Snygg bild, Pia! Lovar gott inför fototävlingarna framöver!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Snygg bild, Pia! Lovar gott inför fototävlingarna framöver!
                    Tack
                    Hon är lättfotad vilket underlättar
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      fin fint.. liten snygging...
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        Hmm?? "lättfotad" fisk hehe
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          tjusig!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            bild på hannen...
                            Bifogade filer
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Vackert par.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Undrar hur många bottenfilterplattor jag behöver ha till mitt kommande 220 liters kar, räcker det med 2 st eller behöver jag 3 st?
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...