"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Är dessa "ställbara" och då menar jag kan man vinkla själva lampenheten så att man kan rikta ljuset, fattar ni vad jag menar...

    Mats, kan du lägga in en länk på dessa, jag vet inte vilka du har och jag vet inte var jag skall leta efter detta i din tråd.
    Här är de jag har;
    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

    Om man monterar dessa på/i någonting så finns det en "riktningsmån" i lampsockeln. Detta ljus funkar till mina kar då jag inte har så krävande växter; Anubias, Windelöv och cryptos. Men ljuset som sådant blir magiskt och jag är mycket nöjd med det.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Här är de jag har;
      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

      Om man monterar dessa på/i någonting så finns det en "riktningsmån" i lampsockeln. Detta ljus funkar till mina kar då jag inte har så krävande växter; Anubias, Windelöv och cryptos. Men ljuset som sådant blir magiskt och jag är mycket nöjd med det.
      Tack! det är precis de växterna jag tänkte jag skulle ha med. Kanske lite snabbväxande i början bara för att förhindar att ev. alger får fäste men får se om det funkar annars skippar jag det.

      Åh, vad spännande och roligt det är att spåna på hur inredningen skall var i ett nytt kar Beställer soilen idag så sen är det bara lite väntan på att få till bakgrunden och sen är det bara att pytsa i grejerna och vattnet
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Jag tror inte du behöver oroa dig över alger med den belysningen...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag tror inte du behöver oroa dig över alger med den belysningen...
          Gott, skall jag ta en hel bottenfilterplatta och köra in under bakgrunden eller blir det för mycket?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Då skall vi se LED funkar bra alg tillväxten är minimal och mindre ljuskrävande växter funkar. Jag har köpt spottar på jula och en annan modell som sitter i en Aluminum skena som man skruvar under skåp och liknande. Det växer hyffsat i lilla asien karet med 3 spottar jag hade ozelotar som var fina till och med men jag tog upp dem för min stora posthorn gillade mummsa på de bladen.

            Här är en modell från classe som kommer funka bra ser ut att vara väldigt lik ikeas.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              Såg nu att det var fyra spottar i ikeas kit och de är på 1,877 W styck och har lite lägre kelvin tal så de kan nog uppfattas som gula i ljuset. Specielt lika med de i länken jag postade var det inte vid närmare undersökning.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av lillfrasse
                Då skall vi se LED funkar bra alg tillväxten är minimal och mindre ljuskrävande växter funkar. Jag har köpt spottar på jula och en annan modell som sitter i en Aluminum skena som man skruvar under skåp och liknande. Det växer hyffsat i lilla asien karet med 3 spottar jag hade ozelotar som var fina till och med men jag tog upp dem för min stora posthorn gillade mummsa på de bladen.

                Här är en modell från classe som kommer funka bra ser ut att vara väldigt lik ikeas.









                http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=166130300
                Dessaär ju ett alternativ, skall kolla närmare på dessa med
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Jajamän, här händer det grejer idag fast man inte är på topp efter en partykväll

                  Nu har jag beställt soilen, det blev 10 kg Dennerle Sulawezi Black och 2 kg Dennerle Borneo Brown, skall nog bli bra det här...

                  Skall man tvätta detta innan det åker i karet eller är det en sort som är damfri ?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    Vet ej om den är dam fri troligen inte eftersom du är av kvinnligt kön. Men jag hade hällt i den försiktigt och sedan fyllt på vattnet ännu försiktigare. Det brukar märkas när man öppnar säcken om det dammar mycket eller inte.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av lillfrasse
                      Vet ej om den är dam fri troligen inte eftersom du är av kvinnligt kön. Men jag hade hällt i den försiktigt och sedan fyllt på vattnet ännu försiktigare. Det brukar märkas när man öppnar säcken om det dammar mycket eller inte.
                      hehe, jag menade dammfri
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Jag har för mig att den inte dammade nämnvärt, kolla på insidan av påsen när de kommer så får du snabbt svar.
                        Eftersom det är lite mindre storlek på soilen du ska ha är det inte fel att köra på en hel platta...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Imorses ringde Gobben och sa att han var i tvättstugan för att hämta tvätt då klev han i nåt litet och blött.... troligtvis var det en av guppysarna som hoppat ur som han fick intrampad i sockan...jag bad honom inte titta lite mer noga, det var inte riktigt läge om man säger så
                          Jag får ta och kolla i karen när jag kommer hem och se vad som fattas..
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Imorses ringde Gobben och sa att han var i tvättstugan för att hämta tvätt då klev han i nåt litet och blött.... troligtvis var det en av guppysarna som hoppat ur som han fick intrampad i sockan...jag bad honom inte titta lite mer noga, det var inte riktigt läge om man säger så
                            Jag får ta och kolla i karen när jag kommer hem och se vad som fattas..
                            Tänk om det var någon som var romstinn.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Vi får hoppas att det inte var en hona...
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Imorses ringde Gobben och sa att han var i tvättstugan för att hämta tvätt då klev han i nåt litet och blött.... troligtvis var det en av guppysarna som hoppat ur som han fick intrampad i sockan...jag bad honom inte titta lite mer noga, det var inte riktigt läge om man säger så
                                Jag får ta och kolla i karen när jag kommer hem och se vad som fattas..
                                Det var inte en guppys, puh...
                                Det var en mollys som går i extra baljan, det är ju tråkigt det med men det hade faktiskt varit tråkigare om det var en av de nya guppysarna.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...