"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    Är det sten baserat tycker jag det inte kan kallat soil då är det grus.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Och är den i storleken 8 cm kallar jag det heller inte grus utan sten...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        Ursprungligen postat av ansjo
        Och är den i storleken 8 cm kallar jag det heller inte grus utan sten...
        Nä så sluta med soil snacket och hör sedan
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag hör - alltid sedan!
          Soil är ju för jävla löjligt alltså. Det blir ju på svenska; jordmån - substrat o.s.v.
          Nå, Amtra har en ny linje "sand", eller kanske; inredningsmaterial, i olika storlekar; small, typ sand (kan vi kalla det för sand?) - sedan har vi; medium - korn på något mellanting av en halv till någon centimeter. Efter det kommer; large - stenar (vågar vi kalla det för stenar?) på en till två-tre centimeter. Slutligen har vi extra large; stenar i ordinär "potatis-storlek"...
          Det här paketet ingår i en sammanfattad serie soi... nej... substrat (funkar det?) för akvariebruk - fyra storlekar av liknande sand-korn-stenar som passar fint att blanda snyggt i sitt kar!
          Substrat är kanske ett bättre ordval? Bottenmaterial? Inredningsdetalj?
          Det fina är att just ordet soil - vilket från engelska kan översättas till svenskans; jordmån - innehåller en mängd olika storlekar av sandkorn - allt från mylla till stenbumlingar..!
          Jag är en vän av svenska språket och välkomnar ett svenskt, omfångsrikt samlingsnamn för ett substrat (bara det ordet kanske kan funka?) som på engelska språket kallas soil. Men, fan, vi hade det ju så lätt där ett tag och liksom slöade till oss med ordet; soil... Det var till och med lätt att peta in på tangentbordet - ett "s" borta på vänsterkanten - sedan en "triangelrörelse" på högersidan; "o"- "i" - och "l" - tre tangenter som ligger alldeles invid varandra... Fan också!
          Så, nu, Boys and Girls - det här kan bli en redigt frän ordtävling på Zoppet - vad skall vi kalla det vi har på botten (mestadels) i våra kar?

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jag hör - alltid sedan!
            Soil är ju för jävla löjligt alltså. Det blir ju på svenska; jordmån - substrat o.s.v.
            Nå, Amtra har en ny linje "sand", eller kanske; inredningsmaterial, i olika storlekar; small, typ sand (kan vi kalla det för sand?) - sedan har vi; medium - korn på något mellanting av en halv till någon centimeter. Efter det kommer; large - stenar (vågar vi kalla det för stenar?) på en till två-tre centimeter. Slutligen har vi extra large; stenar i ordinär "potatis-storlek"...
            Det här paketet ingår i en sammanfattad serie soi... nej... substrat (funkar det?) för akvariebruk - fyra storlekar av liknande sand-korn-stenar som passar fint att blanda snyggt i sitt kar!
            Substrat är kanske ett bättre ordval? Bottenmaterial? Inredningsdetalj?
            Det fina är att just ordet soil - vilket från engelska kan översättas till svenskans; jordmån - innehåller en mängd olika storlekar av sandkorn - allt från mylla till stenbumlingar..!
            Jag är en vän av svenska språket och välkomnar ett svenskt, omfångsrikt samlingsnamn för ett substrat (bara det ordet kanske kan funka?) som på engelska språket kallas soil. Men, fan, vi hade det ju så lätt där ett tag och liksom slöade till oss med ordet; soil... Det var till och med lätt att peta in på tangentbordet - ett "s" borta på vänsterkanten - sedan en "triangelrörelse" på högersidan; "o"- "i" - och "l" - tre tangenter som ligger alldeles invid varandra... Fan också!
            Så, nu, Boys and Girls - det här kan bli en redigt frän ordtävling på Zoppet - vad skall vi kalla det vi har på botten (mestadels) i våra kar?
            Här har vi en kille som tände till.

            Enligt wikipedia

            "trictly speaking, soil is the depth of regolith that influence and have been influenced by plant roots. Soil is composed of particles of broken rock that have been altered by chemical and mechanical processes that include weathering and erosion. Soil differs from its parent rock due to interactions between the lithosphere, hydrosphere, atmosphere, and the biosphere.[2] It is a mixture of mineral and organic constituents that are in solid, gaseous and aqueous states.[3][4] Soil is commonly referred to as earth or dirt"



            I akvarie sammanhang har det mer blivit praxis med samlingsnamnet soil för tillverkade botten substrat med ett speciellt ändamål typiskt för tex växter eller räkor och så vidare.

            Vidare får man väll kalla sitt botten substrat vad man vill jag kör på sand grus sten i stigande grovleks ordning och tillverkarens namn på speciellt framtagna produkter. Är det ok med herrn?
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av ansjo
              Nejdå, det är bara kul att man kan inspirera andra.
              Jag och Mats gaggade lite via PM om den nya soilen, och som vanligt har vi samma tankar och idéer...
              Den nya Amtrasoilen med de olika storlekarna i ett växtkar, så de lite större stenarna tittar upp mellan växterna. Det blir nog en tung bil som går hem från Tyskland nästa gång!
              Jag kan verkligen höra hur det låter när ni gaggar om hur ni skulle göra växtkaret, mycket ja,ja så gör vi från Mats och det låter som att det hur snyggt som helst så tror/vet nog att bilen blir rejält tungt lastad, skulle själv vilja ha några paket

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag hör - alltid sedan!
              Soil är ju för jävla löjligt alltså. Det blir ju på svenska; jordmån - substrat o.s.v.
              Nå, Amtra har en ny linje "sand", eller kanske; inredningsmaterial, i olika storlekar; small, typ sand (kan vi kalla det för sand?) - sedan har vi; medium - korn på något mellanting av en halv till någon centimeter. Efter det kommer; large - stenar (vågar vi kalla det för stenar?) på en till två-tre centimeter. Slutligen har vi extra large; stenar i ordinär "potatis-storlek"...
              Det här paketet ingår i en sammanfattad serie soi... nej... substrat (funkar det?) för akvariebruk - fyra storlekar av liknande sand-korn-stenar som passar fint att blanda snyggt i sitt kar!
              Substrat är kanske ett bättre ordval? Bottenmaterial? Inredningsdetalj?
              Det fina är att just ordet soil - vilket från engelska kan översättas till svenskans; jordmån - innehåller en mängd olika storlekar av sandkorn - allt från mylla till stenbumlingar..!
              Jag är en vän av svenska språket och välkomnar ett svenskt, omfångsrikt samlingsnamn för ett substrat (bara det ordet kanske kan funka?) som på engelska språket kallas soil. Men, fan, vi hade det ju så lätt där ett tag och liksom slöade till oss med ordet; soil... Det var till och med lätt att peta in på tangentbordet - ett "s" borta på vänsterkanten - sedan en "triangelrörelse" på högersidan; "o"- "i" - och "l" - tre tangenter som ligger alldeles invid varandra... Fan också!
              Så, nu, Boys and Girls - det här kan bli en redigt frän ordtävling på Zoppet - vad skall vi kalla det vi har på botten (mestadels) i våra kar?
              Ursprungligen postat av lillfrasse
              Här har vi en kille som tände till.

              Enligt wikipedia

              "trictly speaking, soil is the depth of regolith that influence and have been influenced by plant roots. Soil is composed of particles of broken rock that have been altered by chemical and mechanical processes that include weathering and erosion. Soil differs from its parent rock due to interactions between the lithosphere, hydrosphere, atmosphere, and the biosphere.[2] It is a mixture of mineral and organic constituents that are in solid, gaseous and aqueous states.[3][4] Soil is commonly referred to as earth or dirt"



              I akvarie sammanhang har det mer blivit praxis med samlingsnamnet soil för tillverkade botten substrat med ett speciellt ändamål typiskt för tex växter eller räkor och så vidare.

              Vidare får man väll kalla sitt botten substrat vad man vill jag kör på sand grus sten i stigande grovleks ordning och tillverkarens namn på speciellt framtagna produkter. Är det ok med herrn?
              Dessa funderingar och "ordvrängeri" får jag läsa när hjärnan vaknat/nyktrat till lite mer
              Senast redigerad av PiaJo; 30 October 2011, 06:29.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Bra, då fortsätter jag med soil...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Bra, då fortsätter jag med soil...
                  Jag kör på med benämningen grus eller soil med, det låter bra i mina öron...
                  Senast redigerad av PiaJo; 30 October 2011, 08:37.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Och som Mats skrev är det så jäkla enkelt att skriva soil, och att man då menar bottenmaterial. Lata är ju alla så varför inte förenkla det?

                    Sorry Pia för en massa fjantiga inlägg, tillbaka till tvättstugan.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Och som Mats skrev är det så jäkla enkelt att skriva soil, och att man då menar bottenmaterial. Lata är ju alla så varför inte förenkla det?

                      Sorry Pia för en massa fjantiga inlägg, tillbaka till tvättstugan.
                      Inga problems gillar OT men nu tar vi en fråga...


                      skulle denna funka som belysning i karet, jag har batterieliminator till dessa redan?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Jag tror inte det är så mycket fjong i den där, men som månbelysning skulle den vara fin. Kolla på IKEAs LEDbelysning istället, Mats har dessa till sina kar och de är nog snäppet bättre.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Lite OT, sorry. Ah, det är bra att Frasse trycker till med en definition av ordet soil - jo, jag kollade wiki om detta också, men la tyngdpunkt på den mer vardagliga översättningen av det engelska ordet. Det är helt OK med denna Herrn!
                          Så, nu, tillbaka till Pias ljusfråga - och trådens ämne i övrigt!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ok, jag skall kolla på dessa igen undrar när man skall Ikea nästa gång...
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Jag tror inte det är så mycket fjong i den där, men som månbelysning skulle den vara fin. Kolla på IKEAs LEDbelysning istället, Mats har dessa till sina kar och de är nog snäppet bättre.
                              har den blå som månbelysning i 100 och 220 karet, fast de funkar inte just nu och har glömt att kolla upp varför
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Jag tror inte det är så mycket fjong i den där, men som månbelysning skulle den vara fin. Kolla på IKEAs LEDbelysning istället, Mats har dessa till sina kar och de är nog snäppet bättre.
                                Är dessa "ställbara" och då menar jag kan man vinkla själva lampenheten så att man kan rikta ljuset, fattar ni vad jag menar...

                                Mats, kan du lägga in en länk på dessa, jag vet inte vilka du har och jag vet inte var jag skall leta efter detta i din tråd.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...