"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Haha! Jadu, Ken! Vi får se vad det blir i framtida kar... Det finns stora, flata naturstenar här i trädgården som jag börjar få en del visioner om - har inte hittat några dödskallar ännu dock.
    Det här med vad man tycker är vackert eller inte är ju, som du skriver, högst personligt.
    För min del får folk ha vad de vill i sina kar - jag dissar ingen, och klankar aldrig ner på någon!
    De gånger jag "lägger mig i" folks inredningar, i trådarna här, är när någon frågar efter specifika tips eller råd om hur man kan skapa en viss känsla eller så.
    Jag kommer också ihåg det där karet med ett skelett i - ganska fränt faktiskt, fast jag inte själv skulle drömma om att göra samma sak.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Gott med lite action i tråden
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag ge dig lite input på vad som kan passa i karet - och lite idéer på inredning!
        Tackar man för, räkna med "tusen frågor"

        Ursprungligen postat av ansjo
        Klart du ska testa T-ciklider, fixa Iordning karet nu så köper du fisken när vi drar till Danmark!
        Ja, det blir ju bra. Vill försöka skynda långsamt du vet vem som kommer att behöva hjälp...

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nja - det skulle kanske vara en fråga i tipspromenaden på lördag.
        I vilken fiskbiotop av dessa hittar du mest vattenväxter - tanganyikasjön eller i amazonas
        Bra fråga tror jag vet svaret...

        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        fortfarande med husvagn ?
        .
        Jepp, fortfarande med husvagn. Både i Varberg och Gotland

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja... "in the box" är ju de där lite statiska; "så här skall det vara"-inredningarna - en stengrotta i mitten med en sandgård framför, två svärdsplantor på vardera sidan och någon rot som liksom bara står rätt upp...", typ.
        Så, drar man igång ett SA utan växter med bara löv och pinnar huller om buller så blir det ju mot consensus, per automatik; "out of the box".
        Så vem inreder man för? Jag tror man har olika faser när man enbart tittar på hur tjusigt karet ser ut, kontra att man intresserar sig fär att efterlikna någon form av naturlig känsla - både för fiskarna och sig själv -och på något magiskt vis får det att se både "naturligt" och "akvarievackert" ut.
        Det är när man uppnår en känsla av; "Vad är det jag attraheras av"? Hur har inredningen kommit att bli så "snygg"? Vad är det som gör att jag inte kan sätta fingret på vad det är i inredningen som gör att det ser så vackert och skönt ut? Typ sådana frågor och känslor.
        När man ser sådana kar (och filmer från naturen) inspireras man på ett härligt sätt och försöker levandegöra de bilder man får i huvudet.


        För min egen del handlar det om en strävan att ge fiskarna en så god miljö de bara kan få i ett akvarium, samtidigt som jag vill uppnå ett vackert resultat.
        Håller med dig till fullo!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jag har gjort en inventering i skåpen... jag har sand så det räcker tror jag, en hel del sten från Varb.... har jag

          Inköpslistan:
          Snäckskal -detta får inhandlas om jag skall ha snäckskalslekare
          Vallesniera, vill nog ha en blandning mellan giantea och vanlig för att dölja det gröna eheimfiltret.
          Liggunderlag eller liknande- Behövs det?
          En fisk eller två som bajsar in karet och underhåller de nuvarnade bakterierna- svår fråga....


          Vad men behöver jag som jag inte tänkt på innan jag "slänger" i grejerna?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Jag har gjort en inventering i skåpen... jag har sand så det räcker tror jag, en hel del sten från Varb.... har jagInköpslistan:Snäckskal -detta får inhandlas om jag skall ha snäckskalslekareVallesniera, vill nog ha en blandning mellan giantea och vanlig för att dölja det gröna eheimfiltret.Liggunderlag eller liknande- Behövs det?En fisk eller två som bajsar in karet och underhåller de nuvarnade bakterierna- svår fråga....Vad men behöver jag som jag inte tänkt på innan jag "slänger" i grejerna?
            Din adress så jag kan skicka 4-6 vallisar........
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              PiaJo,
              Du har ju bra öga för hur ett snyggt akvarium skall se ut så du fixar nog ett fint Tanganyika akvarium också. Dess utom kan du ju få bra hands-on råd av Anders, Mats med flera.
              Jag tror vi skall skrota diskutionen om biotop akvarier eller biotop lika akvarier. Mats med flera har varit inne på det många gånger och min åsikt är att vi skall försöka få till våra akvarier så fisken kan utöva ett så nära naturligt beteende som möjligt och dessutom bör det ju vara så tilltalande för ögat som möjligt. Här ligger Mats ljusår före många andra. Det spelar ingen roll om det är SA T CA eller vad du vill. Skaffar man sig kunskap om hur fiskarna vill ha det och sedan inreder efter det och försöker få det snyggt blir det bra. Det är nog så Mats lyckas.
              Växter: Om en sjö eller vattendrag hade like mycket växter som vi har i ett normalt akvarium skulle dessa klassas som starkt Eutrofiska och troligtvis starkt förorenade. Det går helt klart inte att jämföra. Så stoppa du i så mycket växter du vill i ditt nya Tanganyika kar! Det tjänar både du och fisken på.

              PS Frågan är om jag inte har 2 av zoopets mest biotop lika akvarier. Allt i dessa kommer från samma sjö även vattnet, botensubstrat med mera. Fiskarna 1 typ Poecilia och i det ena finns också ett par små Tilapia Oreochromis niloticus, vilka inte egentligen hör till biotopen. Men blivit inplanterade i sjön sedan länge och därför finns med. Dessa akvarier skulle inte vinna någon skönhetstävling kan jag lova och kunde nog samtidigt utnämnas till zoopets fulaste akvarier!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Funderat på lite med fisk till T-karet, en grupp med Lamprologus ocellatus.

                Är dessa svåra att få tag, svindyra eller allmänt svåra?
                Kan man ha någon mer fisk (som är vill ha mer stenrösen) i samma kar, typ de där "jullarna" ?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Innan du bestämmer dig vilken snäckskalslekare du ska prova, så se vad Kent har hemma i morgon så får du en bra uppfattning av både sort och kostnad. De är inte så dyra, och kommer att bli något helt annat än vad du är van vid! Tveksamt om jag personligen skull ha någon mer sorts T-ciklid i det karet, sorten du bestämt dig för brukar tro att de är bra mycket större än vad de är,,,
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ja, det skall jag göra imorgon

                    Karet är ju trots allt bara ett 105 liters, så det blir nog lagom med en liten grupp av dessa eller nåt annat av denna typen.
                    (sonen kommer att bli glad, han har velat ha denna sortens fisk så fort han ser dem i en affär)

                    Det är just det som gör mig så nervös, har ju noll erfarenhet av denna sortens fisk och kar... men det ger sig! jag ser det som en liten utmaning för mig själv att göra nåt som jag aldrig gjort förr
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Du börjar bli inbiten akvarist på "riktigt" nu, en sådan som inte tröttnar efter ett par år!
                      Välkommen i gänget...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Pia! Anders är inne på rätt spår vad det gäller att blanda fler arter i ett 105-literskar. Vi hör vackra sagor om hur lätt det är att trycka ner T-ciklider i mindre kar - och det kan fungera en viss tid men brukar oftast sluta med att man får bekymmer med jagande och stress. Vi som de facto har testat detta vet hur det oftast fungerar!
                        So, don't make haste now! Låt oss diskutera några olika arter och kolla lite hur de kommer att utveckla sig i ett 105-litare. (Vi kan börja med att gagga lite imorgon på kräftskivan - om det blir läge).

                        L. ocellatus är jättekul att ha, men det finns vissa "svårigheter" med dessa över tid - speciellt när de ynglat av sig och utvecklingen måste gå framåt - vad gör man med ynglen som växer upp? Jullar är också fantastiska att ha i ett mindre kar, men efter en tid får man vara beredd att plocka yngel som utan tvivel kommer att jagas bort. Exempel som dessa är ingen negativ syn på T-ciklider i mindre kar utan bara en ren "reality-check" så att man bereder sig på att det innebär lite jox att hålla balansen, över tid, i ett mindre kar!

                        Nervös behöver du inte vara - du har ju akvariefeeling, så detta blir kul, intressant och spännande!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Du börjar bli inbiten akvarist på "riktigt" nu, en sådan som inte tröttnar efter ett par år!
                          Välkommen i gänget...
                          Tack, kanske passar bra som svar

                          Akvarierna är kan man säga min "terapi" mot stressig vardag så dessa kommer jag inte att tröttna på i första taget
                          Nåt som gjorde att det blev ännu roligare att hålla på var ju Tysklandsresan förra hösten som jag fick chansen att följa med på, den gav mycket glädje och inpiration

                          Sen är det nog viktigt för att inte tröttna är att inte ta "vatten över huvudet" och skaffa för många kar för snabbt. man får låta det mogna lite innan man drar på med ett nytt kar, sen gäller det ju att hitta ideer vad man vill. Men detta är bar mina små råd och alla för göra precis som de vill


                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Pia! Anders är inne på rätt spår vad det gäller att blanda fler arter i ett 105-literskar. Vi hör vackra sagor om hur lätt det är att trycka ner T-ciklider i mindre kar - och det kan fungera en viss tid men brukar oftast sluta med att man får bekymmer med jagande och stress. Vi som de facto har testat detta vet hur det oftast fungerar!
                          So, don't make haste now! Låt oss diskutera några olika arter och kolla lite hur de kommer att utveckla sig i ett 105-litare. (Vi kan börja med att gagga lite imorgon på kräftskivan - om det blir läge).

                          L. ocellatus är jättekul att ha, men det finns vissa "svårigheter" med dessa över tid - speciellt när de ynglat av sig och utvecklingen måste gå framåt - vad gör man med ynglen som växer upp? Jullar är också fantastiska att ha i ett mindre kar, men efter en tid får man vara beredd att plocka yngel som utan tvivel kommer att jagas bort. Exempel som dessa är ingen negativ syn på T-ciklider i mindre kar utan bara en ren "reality-check" så att man bereder sig på att det innebär lite jox att hålla balansen, över tid, i ett mindre kar!

                          Nervös behöver du inte vara - du har ju akvariefeeling, så detta blir kul, intressant och spännande!
                          Japp, jag tar detta lugnt och försiktigt och försöker följa alla råd och tips!
                          Tänk bara på att imorgon finns det risk att jag kommer att tjöta hål i huvet på dig så ta med dig hörselskydd, hihi
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Tänk bara på att imorgon finns det risk att jag kommer att tjöta hål i huvet på dig så ta med dig hörselskydd, hihi
                            I'm all ears!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Risken är att där redan är hål...vi har en liten tripp på några kilometer innan vi kommer hem till Kjell!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Risken är att där redan är hål...vi har en liten tripp på några kilometer innan vi kommer hem till Kjell!
                                Ja, det kommer bli ett flöde...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...