"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Toppfina bilder, Pia!
    Alltid lika kul att kika in här och se bilder, filmer och läsa om vad du har på gång.

    Edit: Jamen, det var ju själva Fan också...
    Nu knäckte jag, som vanligt, sidan.

    Massor av fina bilder i slutet av förra sidan!

    Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 November 2016, 21:09.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Drog fram kameran idag.. både den och jag behöves dammas av och komma igång med fotoandet..
      tyvärr slarvade jag med putsningen av rutorna i söndags vid vattenbytet
      Fina bilder, vad är det för fisk på andra bilden från vänster, någon slags mal?
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Väldigt fina bilder som vanligt Pia

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Toppfina bilder, Pia!
          Alltid lika kul att kika in här och se bilder, filmer och läsa om vad du har på gång.

          Edit: Jamen, det var ju själva Fan också...
          Nu knäckte jag, som vanligt, sidan.

          Massor av fina bilder i slutet av förra sidan!

          Ursprungligen postat av Inger H
          Väldigt fina bilder som vanligt Pia

          //Inger
          Tack snälla
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av KJE

            Fina bilder, vad är det för fisk på andra bilden från vänster, någon slags mal?
            Det är en Farowella Vitata ( osäker på stavningen )
            tycker dessa har så häftigt mönster
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Hade en "fisk-kompis" på besök idag och då kan allt hända.. så nu har jag bokat 2 st N. Transvestitus och jag hämtar dem nog den 13/12 så imorogn skall jag pilla iordning karet så det hinner sätta sig.
              Men... jag vet inte än vad de vill ha för sorts kar, rötter eller inte? Gömställen löser jag men inte säker på att jag kan lösa deras naturliga biotoper men ge mig gärna tips
              Senast redigerad av PiaJo; 02 December 2016, 18:04.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Trevlig helg!
                Startar med lite morgonmys i tvättstugan
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Hade en "fisk-kompis" på besök idag och då kan allt hända.. så nu har jag bokat 2 st N. Transvestitus och jag hämtar dem nog den 13/12 så imorogn skall jag pilla iordning karet så det hinner sätta sig.
                  Men... jag vet inte än vad de vill ha för sorts kar, rötter eller inte? Gömställen löser jag men inte säker på att jag kan lösa deras naturliga biotoper men ge mig gärna tips
                  https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1867&SOK=1
                  Halloj Pia.

                  Wow, vad kul att du skall ha Nanochromis transvestitus.

                  Du kan köra på din vanliga stil när det gäller inredning och vattenförhållanden.
                  N. transvestitus lever i Mai Ndobe-sjön i Afrika, som är en svartvattensjö.

                  Förutom rötter och vegetation kan du addera en hel del sten så att de får naturliga ”grottor” att gräva ur/fram. Dom gillar att gräva, så använd ganska finkornig sand.
                  Håll gärna ph:t under 6 om du vill att de skall leka.

                  En stöddig grupp Aplocheilichthys Normani skulle sitta som en smäck till transorna!

                  Här är en film på ett par jag hade för några år sedan (honan är den mest färggranna).
                  De gick i ett kar med ganska ljus, finkornig sand. Men jag tycker att en mer naturligt färgad sand ser bättre ut. Skit samma, det där har du stenkoll på!

                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 December 2016, 15:43.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Tack Mats! Perfekt art få lite input på inredning och det är så jag tänkte mig det.

                    härlig film!
                    Skall bli spännande att få hem dessa
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Tack Mats! Perfekt art få lite input på inredning och det är så jag tänkte mig det.

                      härlig film!
                      Skall bli spännande att få hem dessa
                      Ja, det blir fint i ditt kar med dessa underbart vackra ciklider.

                      En annan vrålfin afrikansk ciklid är Nanochromis parilus (nudiceps) som man inte heller ser så ofta nu för tiden.

                      Här är en liten film från 540-karet på dessa:

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Ja, det blir fint i ditt kar med dessa underbart vackra ciklider.

                        En annan vrålfin afrikansk ciklid är Nanochromis parilus (nudiceps) som man inte heller ser så ofta nu för tiden.
                        Fin film men jag har en fråga. Varför skriver du N. parilus (nudiceps)? Det är ju 2 olika arter även om de fiskar och som ofta säljs som N. nudiceps tydligen är just N.parilus så finns det ju också äkta N. nudiceps?
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 December 2016, 15:48.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Fin film men jag har en fråga. Varför skriver du N. parilus (nudiceps)? Det är ju 2 olika arter även om de fiskar och som ofta säljs som N. nudiceps tydligen är just N.parilus så finns det ju också äkta N. nudiceps?
                          Tja, inte vet jag... Jag trodde det var en och samma ciklid som på något sätt bytt namn.
                          Kan du se vilken det är som jag visar på filmen - så tar jag bort det felaktiga namnet.

                          En annan sak som har blivit lite tokigt är hur forumet nu visar inbäddade filmer, alltså utan helskärmsläge. Har det hänt något vid uppdateringarna av forumet?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Kjell, jag gör min hemläxa - de jag visar i filmen är uppenbarligen N. parilus och inte N. nudiceps, då dessa saknar stavformade band på analfenan mot basen/kroppen (hanarna).

                            Bra att du nämnde detta så att det blev rätt.
                            Zoopet är fantastiskt, man lär sig något nytt hela tiden.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              En annan sak som har blivit lite tokigt är hur forumet nu visar inbäddade filmer, alltså utan helskärmsläge. Har det hänt något vid uppdateringarna av forumet?
                              Inte en susning - fråga Christian i en annan tråd (han kollar nog inte här)

                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Tja, inte vet jag... Jag trodde det var en och samma ciklid som på något sätt bytt namn.
                                Kan du se vilken det är som jag visar på filmen - så tar jag bort det felaktiga namnet.

                                En annan sak som har blivit lite tokigt är hur forumet nu visar inbäddade filmer, alltså utan helskärmsläge. Har det hänt något vid uppdateringarna av forumet?
                                Håller med med filmerna.. så här ser det ut i paddan och det är lite tråkigt att det först är helt svart och sen när man spelar upp filmen så blir det bara en liten ruta.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...