"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo

    Nu fick du och ni en uppdatering, tror det var dags så bra att du väckte liv i mig och tråden
    Ja, fattas bara!
    Det var liksom dags, du vet, jag kan ju inte hålla mig från att titta in här på forumet med jämna mellanrum - och detta är en av trådarna som jag alltid tycker är kul att kolla.

    Ser att det är T-killies på gång. Dessa är verkligen snygga!


    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Den förste som lyckades odla L. tanganicanus i Sverige hette Björn Christensen. Björn var en väldigt duktiga akvarist och var först med många ciklidarter - den mest kända (och som han tjänade bra med pengar på) var den s.k. Daffodil-prinsessan. Björn var också en jäkel på att skriva roliga artiklar - bl.a. denna från Ciklidbladet 1983 https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...=8306&lopnr=13 som jag fortfarande brukar leta fram och läsa när man behöver muntras upp.

      PS. Du kan gärna ladda upp ditt killifoto i stora fotoarkivet så kan jag använda det i artbeskrivningen
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 November 2016, 11:27.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Tack, ja är kul med ny fisk och världsdel men jag har sniffat på TA innan men nu skall det bli ett 220 liters istället för ett 100 liters och hoppad det kommer gå bättre.

        laddar upp bilden imorgon Kjell, putta till mig om jag glömmer
        Senast redigerad av PiaJo; 22 November 2016, 18:14.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Dessa små juveler skall jag ha i TA karet
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Där har du en intressant och rolig firre. Sandciklider är hur roliga som helst att titta på. De du visar på filmer är ju ruskigt vackra!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Lycka till Pia med dessa otroligt vackra fiskar .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Det ska bli spännande att se hur det blir
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Pia, vad kul att du skall köra lite T-ciklider.

                  De Ectodus descampsi (Ndole) du skall ha är hur snygga, och intressanta, som helst - speciellt när hanarna uppehåller sig vid sina lekgropar och arbetar med att locka ner honor dit för lek. Ett ständigt pågående skådespel.

                  Det skall bli jättespännande att få se filmer från ditt kar senare.

                  Här är två ”läsk-filmer” på dessa juveler, medan du väntar på dina;

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av ICC
                    Där har du en intressant och rolig firre. Sandciklider är hur roliga som helst att titta på. De du visar på filmer är ju ruskigt vackra!
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Lycka till Pia med dessa otroligt vackra fiskar .

                    //Inger
                    Ursprungligen postat av KJE
                    Det ska bli spännande att se hur det blir
                    Jättespännande är det och de är så vackra
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Pia, vad kul att du skall köra lite T-ciklider.

                      De Ectodus descampsi (Ndole) du skall ha är hur snygga, och intressanta, som helst - speciellt när hanarna uppehåller sig vid sina lekgropar och arbetar med att locka ner honor dit för lek. Ett ständigt pågående skådespel.

                      Det skall bli jättespännande att få se filmer från ditt kar senare.

                      Här är två ”läsk-filmer” på dessa juveler, medan du väntar på dina;

                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                      https://www.youtube.com/watch?v=iJUwSLjbiW4
                      Tack Mats för de fina filmerna
                      behöver lite inredningspepp med.. vet att jag skall ha rundade stenar i ett röse i ena hörnet av karet, har dessa i vatten sen innan så de har en go biofilm på sig
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo

                        Tack Mats för de fina filmerna
                        behöver lite inredningspepp med.. vet att jag skall ha rundade stenar i ett röse i ena hörnet av karet, har dessa i vatten sen innan så de har en go biofilm på sig
                        Inredningspepp skall du få, och det är ganska enkelt i detta läget. Precis som du säger kan något röse av stenar i ena eller båda (lite beroende på karets storlek) hörnena vara bra - sedan finkornig sand i karet som grund.
                        Ta det coolt med fler T-ciklider nu, utan låt de nya sandlekarna vara huvudnumret!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Underbara filmer Pia!!!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Inredningspepp skall du få, och det är ganska enkelt i detta läget. Precis som du säger kan något röse av stenar i ena eller båda (lite beroende på karets storlek) hörnena vara bra - sedan finkornig sand i karet som grund.
                            Ta det coolt med fler T-ciklider nu, utan låt de nya sandlekarna vara huvudnumret!
                            Kommer ta det lugnt med både inredning och fisk, detta kar kommer att förverkligas i januari-februari är det är en stund kvar
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Underbara filmer Pia!!!
                              Tack Johnny
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Drog fram kameran idag.. både den och jag behöves dammas av och komma igång med fotoandet..
                                tyvärr slarvade jag med putsningen av rutorna i söndags vid vattenbytet
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...