"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag tog det inte som kritik heller så du kan vara lugn, men jag har aldrig varit den som skriver hur långa texter som helst utan låter de som är fenomenala göra detta älskar att läsa era texter men jag har svårt att skriva så långt, tror det är en känsla av att jag inte hinner innan någon annan svarar och då har man skrivit långt och sen blir det osammanhängande och ingen fattar varför jag skrev allt.. Men det kanske är bara jag självsom tycker så..
    Japp det tror jag det är.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Så himla trist Är ynglen borta nu?
      Ja, tyvärr..

      Men jag har redan kollat om jag kan få ta på en hona men inte fått svar än men hoppas och då skall isåfall mathålen i täckglaset täckas för.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Vad trist

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ja det är faktiskt väldigt trist nu när hon vallade yngel men "shit happens" och jag får glädjas åt de två sorterna jag har och ett av paren vallar ju fortfarande en skock med yngel
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Sååå roligt det var att kika till fiskarna idag, såg att hannen har tagit över föräldrarollen från honan som hoppade ur karet. Såg minst tre yngel i karet och hannen är pissesur på störfisken
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Satte mig en stund och begrundade karet med mina dorsigeror, trots skitig ruta och begynnande cyano så är jag helnöjd med detta karet och det känns så skönt för det har varit en "oroshärd" ett tag men nu är känslan lugn och det gillar jag mycket. Tycker ju om att bara sitta i min tvättstuga och njuta av de tre karen som finns där. Sitter jag en bit ifrån och kisar med ögonen, alternativt tagit för mycket vin eller öl så ser det ut som att karen blir ett enda stort och långt kar i panoramavy

              när jag väl satt där och glodde så fastnade blicken på ett av paren som kilade fram och åter i bakgrunden, de var så där lite lagom revirhävdande och jag tror banne mig att det är lek på gång där med. De har kråmat sig för varandra i flera dagar nu och jag tyckte att jag såg antydan till lekrör på honan, kan ju bara hoppas att de fick så pass lugn och ro nu när de större cikliderna flyttade. De verkar hålla till bakom en rot som skapar ett "hålrum' mot bakgrunden, kommer inte ihåg om det ligger en sten eller en kokosnöt där under men jag tror det var en kokosnöt för framtida apistogramma så den kanske är perfekt för leken, det återstår att se om några dagar
              Senast redigerad av PiaJo; 25 May 2016, 20:54.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Satte mig en stund och begrundade karet med mina dorsigeror, trots skitig ruta och begynnande cyano så är jag helnöjd med detta karet och det känns så skönt för det har varit en "oroshärd" ett tag men nu är känslan lugn och det gillar jag mycket. Tycker ju om att bara sitta i min tvättstuga och njuta av de tre karen som finns där. Sitter jag en bit ifrån och kisar med ögonen, alternativt tagit för mycket vin eller öl så ser det ut som att karen blir ett enda stort och långt kar i panoramavy

                när jag väl satt där och glodde så fastnade blicken på ett av paren som kilade fram och åter i bakgrunden, de var så där lite lagom revirhävdande och jag tror banne mig att det är lek på gång där med. De har kråmat sig för varandra i flera dagar nu och jag tyckte att jag såg antydan till lekrör på honan, kan ju bara hoppas att de fick så pass lugn och ro nu när de större cikliderna flyttade. De verkar hålla till bakom en rot som skapar ett "hålrum' mot bakgrunden, kommer inte ihåg om det ligger en sten eller en kokosnöt där under men jag tror det var en kokosnöt för framtida apistogramma så den kanske är perfekt för leken, det återstår att se om några dagar
                Låter jättespännande Pia. Så himla trevligt att läsa hela inlägget om hur du fixar din panoramavy med vinbehandlingen. Låter som ett gott tips.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Låter jättespännande Pia. Så himla trevligt att läsa hela inlägget om hur du fixar din panoramavy med vinbehandlingen. Låter som ett gott tips.
                  Testa, väl värt det
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Är så fascinerad av hannen av apistogramma paulmueri, han vaktar sin yngel så fint trots att honan är borta. Har nog aldrig sett att en hanne som vaktar helt själv nångång, helt fascinerad av detta. Satt länge idag och bara njöt
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Är så fascinerad av hannen av apistogramma paulmueri, han vaktar sin yngel så fint trots att honan är borta. Har nog aldrig sett att en hanne som vaktar helt själv nångång, helt fascinerad av detta. Satt länge idag och bara njöt
                      Vilket drama! Mycket spännande att få följa i fortsättningen.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Det är så vildvuxet i karet men jag har inte hjärta att störa eller stressa honan när hon vaktar de små
                        skulle behöva byta ut pumpen för den har mer eller mindre stannat, den ger ingen ytrörelse alls men ingen av fiskarna verkar vara påverkade alls så det får vara lite till.
                        Tog en lite film på växteländet och honan med ynglen.

                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Tror jag blev förvirrad nu Pia om det är hanen eller honan som dog och vem som i så fall vaktar ynglen
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tror jag blev förvirrad nu Pia om det är hanen eller honan som dog och vem som i så fall vaktar ynglen
                            Detta är det andra "paret" som vaktar yngel detta är ap. Ortegai och här finns både hanne och hona, men här vaktar honan dem, han får inte komma nära...

                            Där hannen vaktar ensam så är det sorten som heter ap. Paulmueri
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ok. Då hänger jag med
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Ok. Då hänger jag med
                                Bra, tänkte inte på att jag hade två lekande par trots att det är första gången det skett och att ynglen fått vara kvar så länge som det har varit nu, jättejätte glad för detta
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...