Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Gick upp i ottan, idag blir det inga fiskar.....ute och letar älg i underbart höstväder. Men älgen var dock helt osynlig, men en underbar dag dock.... Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0054.JPG
Visningar: 68
Storlek: 387,7 KB
ID: 2393000

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Det går ok med rötterna..... fick inse att jag helt enkelt får vara nöjd med de jag har. Måste ju ha lite pengar över för växter. Rötterna står som jag ställde de på fotona jag la in tidigare. Efter att ha vänt de i alla möjliga och omöjliga riktningar var det ändå detta jag fastnade för. Jag har även lagt in lite runda stenar och fyllt på med sand. Är dock inte riktigt nöjd. Jag har en bild i huvudet men så blir det inte riktigt lika bra på riktigt så att säga. Men det får nog växa fram med tiden. Mitt kar för stordiskussarna har ju stått och gott under de månader jag har haft det tomt. Och där vet jag exat hur det skall se ut när jag kör igång igen. Men det är nästa helg det. Denna helgen är det jakt och stugmys...
      Det där med bild i huvvet känner jag väl till, man har en bild men den går liksom inte riktigt att kopiera till den inredning som är tänkt. Vi får hoppas att fiskarna trivs ändå

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Det är klart att det händer mycket i smådiskusarnas kar också....men de är liksom så många så där är det svårare att sortera ut vad som händer på individnivå så ätt säga, lite dåliga foton lägger jag ut för det är nu efter kvällsmaten, gav ju rätt ordentligt eftersom det varit utan mt i ett par dagar och de äter fortfarande som grisar....

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0060.JPG
Visningar: 74
Storlek: 522,4 KB
ID: 2393106
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0057.JPG
Visningar: 70
Storlek: 585,7 KB
ID: 2393107

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja, så var det ju det här med planen..... efter planen så skulle ju de nya karen vara fyllda nu och gå där och puttra....så är det ju inte.

          i torsdags var jag klar med grenar och grus men vågade inte riktigt fylla på, kändes lite otäckt att fylla på och sedan åka bort över helgen. Och nu när jag kom hem orkade jag inte....tänker att jag fyller dem till hälften imorgon, sedan skall ju växterna komma på tisdag och det är ju lättare att plantera dem om inte karen är fyllda.

          Tanken är ju att plantera växterna vid rötterna och bak i karet. Där framme kommer det bara vara ett tunt lager sand. Min förhoppning är att matrester skall hamna där framme, jag har tänkt att stänga av pump medans man matar och till resterna har sjunkit till botten. Min förhoppning är ju att jag då minimerar risken att mat ligger och blir dålig där jag inte ser den. Jag vill ju ha inredda kar som fortfarande enkelt kan hållas rena, iallafall i början. Med tiden hoppas jag ju kära mig hur karen fungerar med dess invånare och att nedbrytningen fungerar som den skall, då kanske jag vågar tillföra mer bös i karen. Men nu från start kommer det vara spartanskt, just för att hålla koll.

          Växterna nu i första skedet blir javaorbunkar på rötterna och lite mellan stenarna sedan svärdplantor och flytväxter . Förutom det vill jag ha något oömt lättväxande som klarar tempraturen och ett liv utan tillsatts av annan näring än fiskarnas avföring. Någon som har förslag på växter, råd mottages gärna.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0068.JPG
Visningar: 80
Storlek: 254,8 KB
ID: 2393110

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0069.JPG
Visningar: 71
Storlek: 394,4 KB
ID: 2393111

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0056.JPG
Visningar: 70
Storlek: 381,8 KB
ID: 2393112

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Det ser toppenfint ut! Ska bli kul att se hur det blir med växter sedan.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              dom blev riktigt nice dom två karen =).

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Växterna nu i första skedet blir javaorbunkar på rötterna och lite mellan stenarna sedan svärdplantor och flytväxter . Förutom det vill jag ha något oömt lättväxande som klarar tempraturen och ett liv utan tillsatts av annan näring än fiskarnas avföring. Någon som har förslag på växter, råd mottages gärna.
                Svärdsplantorna kommer att vissna ner när de sätts i ett "rent" kar utan näring. Men de brukat komma igen efter ett tag. Men det beror delvis på hur noga du är på att ta upp överbliven mat efter matningen, för det är växtnäring...

                Vallisneria är en växt som brukar klara sig bra utan extra näring, med reservation för att de inte verkar trivas i vissa kar, varför har jag aldrig blivit klok på. Java ormbunke är också ett bra val som du har gjort.

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Camenius
                  • November 2004
                  • 180

                  Oj, så läckert. Snyggt med två bredvid varandra så där, mycket fint.

                  Funder om jag själv hade valt ett ungefär som du gjort och bredvid ett med enbart tanganyika med sten. Hur som helst, kul att se och inspireras till hur jag själv kan göra nästa gång.

                  well Done!
                  Senast redigerad av Camenius; 15 October 2018, 07:28.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av c90368

                    Svärdsplantorna kommer att vissna ner när de sätts i ett "rent" kar utan näring. Men de brukat komma igen efter ett tag. Men det beror delvis på hur noga du är på att ta upp överbliven mat efter matningen, för det är växtnäring...

                    Vallisneria är en växt som brukar klara sig bra utan extra näring, med reservation för att de inte verkar trivas i vissa kar, varför har jag aldrig blivit klok på. Java ormbunke är också ett bra val som du har gjort.
                    Hej Maths.

                    jag har ju tänkt att "mata" akvarierna med utkramade filter från akvariumet de små diskusarna går i idag, plus svara lite av gödningen i krukorna som växterna står. Tänkte att de skulle funka i begynnelsen ..... sedan när fiskarna kommer i är ju målsättningen att inte mat blir liggande men lite blir det ju alltid lite plus fiskarnas avföring... hade hoppats det skulle räcka men möjligtvis måste jag tillsätta lite näring, får väl hålla koll. Är inte mannen med gröna fingrar...

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Camenius
                      Oj, så läckert. Snyggt med två bredvid varandra så där, mycket fint.

                      Funder om jag själv hade valt ett ungefär som du gjort och bredvid ett med enbart tanganyika med sten. Hur som helst, kul att se och inspireras till hur jag själv kan göra nästa gång.

                      well Done!
                      Får erkänna att jag funderade ett tag, valde ju mellan ett stort runt tusen liter eller två 500. Men sedan valde jag iallafall två 540 men jag kommer inreda dem på liknande sätt. Anledningen att jag valde två femhundra, enkelt, ett tusenliter skrämmer mig otroligt.......fördelen nu är ju att jag är mer flexibel kan ha olika arter och om olyckan är framme drabbas förhoppningsvis bara ett kar.

                      Nu är jag mycket nöjd och tror att resultatet blir bra.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Hej Maths.

                        jag har ju tänkt att "mata" akvarierna med utkramade filter från akvariumet de små diskusarna går i idag, plus svara lite av gödningen i krukorna som växterna står. Tänkte att de skulle funka i begynnelsen ..... sedan när fiskarna kommer i är ju målsättningen att inte mat blir liggande men lite blir det ju alltid lite plus fiskarnas avföring... hade hoppats det skulle räcka men möjligtvis måste jag tillsätta lite näring, får väl hålla koll. Är inte mannen med gröna fingrar...
                        Lite läsning i ämnet, så fingrarna blir lite grönare







                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Japp.....men önskan är ju förstås utan....

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Jag kör PMDD i tordosering, har tidigare blandat fyra halvlitersflaskor och doserat 10 ml/flaska och dag plus att jag har easy carbo 15 ml per dag.
                            Tröttnade som sagt på det med varje dag och doserade PMDD dosen vid vattenbytet en gång i veckan.

                            När mina flaskor blev tomma gjorde jag inga nya flaskor utan rörde ihop mina ingredienser (OBS tora ingredienser som mit kit bestod av)
                            Sen fick vi räkna på alt och det blev en dos på 10 g per VB, två teskedar av blandningen. Och då är det bara standarddos. Eventuellt kräver växterna 15 g =).

                            Ska prova och se vad som händer i karet och så har jag ökat upp Carbo från 15 ml till 20 ml.
                            Har en hel del växter i karet och röda som kräver en hel del carbo. Kan bli maxdos på carbo med 30 ml per dag, men man får inte överdosera det.

                            Blir till slut en CO2 anlägning i karet åxå =).

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ditt kar är väldigt frodigt, så visst finns det bevis på att tillförd växtnäring fungerar. Men jag hoppas på att klara mig utan, du har ju sett Patric akvarium , det stora som man kan gå runt. Det är i mitt tycke ett av de vackraste kar jag sett för det ser så naturligt ut. Där finns inte en gnutta annat än kranvatten. Men förhoppningarna att nå det är ju lika långt bort som ........ja ,jag vet inte vad men drömmen och förhoppningen finns.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Det ser verkligen lovande ut!
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...