Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Inget direkt nytt idag, vattnet är något klarare men inte direkt kristal klart. Jag har satt igång pump och värmare, har ingen stor så jag testar med två små. Hoppas det skall funka, en på 250 watt och en på 100 watt. Ja vi får väl se. Alla växter står ännu kvar, tror jag kör på detta. Har gjort en ny skiss på var växterna med namn och vilka fiskar som skall bo här. Längtar verkligen till att flytta fisk. Imorgon skall jag krama ut filtersvamparna i från smådiskuskaren för att förhoppningsvis skynda på brabakterier i karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0102.JPG
Visningar: 77
Storlek: 309,1 KB
ID: 2393463

    ja som sagt....inga ändringar från igår. Ser ju lite tomt ut.......

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0103.JPG
Visningar: 74
Storlek: 559,8 KB
ID: 2393462

    Ny skiss med alla växters namn, ja när jag glömt..... akvarium Curilenquer tar jag imorgon....

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6059

      Det ser jättefint ut och jag gillar din skiss skarpt!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Godmorgon
        Genom åren har jag sparat ett antal artiklar/texter som jag tycker är lite utöver det vanliga. Gillar framförallt de som förklarar saker som "alla vet", men som verkligen går på djupet med varför det är som det är. Här är en sådan text.

        När kan man släppa fiskarna i ett nystartat akvarie?
        De flesta böcker rekommenderar 1-3 veckors väntan medan växterna rotar sig och vattnet blir ”gammalt”. Några säger 1-2 dagar. Vem har rätt?

        Svaret kan växla beroende på omständigheterna men det finns några viktiga sanningar att känna till. Låt oss först se det ur växternas intresse. Ett nytt akvarium kan innehålla en del mineralämnen som kommer från stenmjölet i bottengruset, om man inte tvättat för noga. Innehållet av järn och mineraler i kranvattnet kan växla mycket från brunn till brunn, mellan privata vattentäckter och kommunala vattenverk. Bara ett tag efter det att man fått i fisken och börjat mata kan man få en algchock. Man ser ofta att växterna växer bra i början men blir överdragna med alger och slutar växa. Kanske har man köpt nya, unga fiskar som växer och behöver mycket mat. Alltså är det snabbt gjort att få en övergödning av vattnet och en algplåga som förstör den fina starten.

        Detta är ett skäl till att ta det vackert med fiskarna i början.

        Många entusiastiska akvarister har efter bara ett par veckor förvandlats till dystra pessimister som svär att akvariefiskar inte är något för dem eller, inte helt ovanligt, att alla zooägare är lurendrejare som bara säljer gammal sjuk överskottsfisk som dör efter tre dagar! Fiskarna som simmade så käckt efter flingor och alltid såg hungriga ut hänger vid ytan och flämtar eller ligger redan döda på botten. Vad har hänt?

        Svaret har att göra med biologi och kemi. De matrester som fiskarna inte äter upp samt urin och avföring angrips omedelbart när de kommer ut i vattnet av bakterier som börjar bryta ner dem till nya ämnen. T.ex. förenas kväve med syre först till nitrit NO2 . I ett kar som är inkört går nedbrytningen snabbt vidare och nya bakterier binder ytterligare en syreatom till nitritmolekylen och bildar nitrat NO3. Nitrit är mycket giftigt för fiskarna medan nitrat är ofarligt, om det inte blir mycket höga halter. Nitrat är ett gödningsmedel för växterna – och för algerna!

        Förvandlingen från nitrit till nitrat går mycket snabbt och fiskarna hinner normalt inte skadas. Men i ett nystartat kar stannar processen upp. Nitritet förvandlas inte vidare och förgiftningsdöden blir fiskarnas öde på bara några timmar! Varför händer detta?

        I ett inkört akvarium finns tusentals miljarder bakterier av olika slag, alla med sin speciella uppgift att bryta ner avfalls-produkter till ämnen som kan återanvändas, t.ex. vatten, koldioxid och olika salter. Bakterierna lever på energin från nedbryt-ningsprocessen. Bakterier förökar sig genom delning. De flesta bakterier som är iblandade i akvariet fördubblar sitt antal var tjugonde minut, de bakterier som bildar nitrit delar sig en gång på 2-3 timmar och de som omvandlar nitrit till nitrat delar sig en gång per dygn!

        Följden av detta blir att det redan efter ett dygn finns tillräckligt med de flesta andra sorters bakterier, det tar 2-3 dagar innan det finns tillräckligt med bakterier som bildar nitrit och 2-3 veckor (!) innan det finns tillräckligt många bakterier för att omvandla allt nitrit till nitrat i samma takt som behövs i ett kar med normal fisk-besättning!

        Om man nu låter karet stå i tre veckor och sedan sätter i fisken, då? Tja, tyvärr kommer samma nitritförgiftning att drabba dem, men med tre veckors fördröjning. Varför?

        Bakterierna behöver näring för att kunna föröka sig och näringen i ett kar utan invå-nare tar snart slut. Om inte växterna skulle börja ruttna finns snart ingen näring, speciellt inte för de nitritnedbrytande bakterierna. Det gäller alltså att få tillstånd ett kontrollerat samspel mellan närings-tillskott och bakterietillväxt.

        Ett räkneexempel: vi börjar med 1000 bakterier dag 1 och behöver 1 miljard. En gång per dygn blir de dubbelt så många. Det nödvändiga antalet för all vår fisk har vi inte förrän på 20:e dagen! Dagen innan fanns det bara så det räckte för hälften så många fiskar!

        Alltså… Släpp till att börja med i en liten del av de fiskar Du tänkt ha. Håll dig till tåliga och billiga sorter. Satsa på några algätare, låna kanske några vuxna fiskar som inte behöver så mycket mat Fyll på lite varje vecka och inte förrän efter tre, fyra veckor kan Du sätta i de sista 50 % fisk. Så undviker Du nitritfaran och blir en lyckad och lycklig akvarist redan vid första försöket – för att inte tala om hur lycklig fisken blir!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tummen upp för ditt inlägg Maths

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            C90 - vilket oerhört välskrivet, bra och lärorikt inlägg!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              God förmiddag Maths och alla andra (ett så uttömmande inlägg så tidigt på morgonen en söndag)

              Nu har söndagslugnet lagt sig här morgon promenad i ett stilla höstregn, frukostbestyren klara. Sonen iväg för att skriva högskoleprovet och vovven sover i fåtöljen bredvid , en kopp kaffe nu i lugn och ro innan vattenbyten skall starta.

              Jag håller med dig Maths i allt du skriver och mycket utav denna kunskap har jag ju redan, även om jag ju alltid vill göra tvärt om.....eller vill och vill, det är ju tålamodet som tryter. Så hur fel än mitt resonomang kan vara tänker jag dela det här och kanske får jag en bra förklaring på var jag tänker fel. Men med detta vill jag också säga att jag inte på något sätt vill visa mig otacksam eller tvivlande på det du skrivit vilket naturligtvis är rätt sätt att göra det på.

              men........

              Ja, här kommer då min fundering och försvar till att jag tänkt att återigen gå den snabba vägen....

              Först växterna, där jag ju tänkt att det måste vara bättre att tillföra fisk i vattnet så att växterna får näring eftersom jag min vana trogen inte vill ha i några meddel i karen. Alger kommer jag få i massor då solljus kommer skina rätt in från det stora fönsterpartiet hur jag än gör ja om jag då inte väljer att ha rullgardiner nere jämt. Vilket jag inte kommer att ha eftersom jag ser att diskusen verkligen älskar solljus, de är alltid mest aktiva när solen skiner.

              Sedan till mitt resonomang gällande fisken , säkert felaktig och bakvänd men delger er ändå....

              Mina nya akvarium är fyllda med ungefär 100 liter gammalt akvarievatten och 400 liter kranvatten, idag vid vattenbytet får de ytterligare 100 liter gammalt vatten från akvariumet där diskusen går nu, förhoppningen är ju att det balanserar värdena i karen något och att kanske även lite bakterieflora överförs. När vattenbytet görs idag kommer även filter rengöras och sköljas ut, ett i varje, av de nya karen. Detta tror jag kommer göra stor nytta för att åldra det nystartade karen. Då har jag både samma vatten och förhoppningsvis samma bakterier om än kanske inte i tillräcklig mängd men ändå en grund.

              Idag går dessa 20 diskusar i ett 375 ytan växter, utan sand och bara med två luftburna filter, mat fyra gånger dagligen och vattenbyten varannan dag två tredjedelar, ingen egentlig nerbrytning av nitrit sker eller bildande av nitrat. Goda bakterier finns men troligen till största del i filtermassan. Så min tanke är ju att om jag flyttar diskusarna nästa vecka när alla mätbara parametrar stämmer överens mellan karen. Kommer tio diskusar gå i 540 liter istället för 20 i 375 liter. Vattnet kommer vara i stort sett det samma som jag har idag efter ett vattenbyte, det kommer finnas dåligt rotade växter och en sandbotten samt rötter i det nya karen och de två filter som finns i diskusarnas nuvarande kar kommer flyttas med ett till varje nytt kar. Matningen kommer fortsatt vara hög och vattenbyten ske varannan dag, under den tid som matningen kräver detta.

              Ja, så är min plan och i mitt huvud borde då inte risken förändras nämnvärt för diskusen, vatten och filter kapacitet och mängd har ökats betydligt sett till invånarantalet, vattnet borde vara av samma kvalitet som i det gamla karet och majoriteten av bakteriefloran borde också kommit med vid flytten.
              Skilnaden blir växterna och rådasand botten.

              Är detta sätt verkligen helt galet?

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Är detta sätt verkligen helt galet?
                Det kan ingen svara på, tiden får ge facit.

                Allt har sin tid här i världen, av medicinska själ är jag numera "hel vit", så efter att skrivit inlägget har jag nu skrivit färdigt en ganska omfattande offert

                Morgonstund har guld i mun när man slipper

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av c90368

                  Det kan ingen svara på, tiden får ge facit.

                  Allt har sin tid här i världen, av medicinska själ är jag numera "hel vit", så efter att skrivit inlägget har jag nu skrivit färdigt en ganska omfattande offert

                  Morgonstund har guld i mun när man slipper
                  Troligen sitter du på facit, men kanske är det som min gamla matematiklärare sa " Thomas , du har kommit fram till rätt svar, men varför kan du inte använda metoden som jag lär ut" och på den vägen är det får väl grunna lite till. Men hoppas verkligen inte du ser mig som otacksam, är verkligen glad över ditt engagemang och lär mig mycket av dina inlägg......kommer säkert ha massor av frågor när jag skall introducerade alla tetror.

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    Som tidigare pedagog (halva livet i skolan, andra i medievärlden) blir jag irriterad på din förre lärares kommentar.

                    Så länge du kommer fram till rätt svar, kör på det sätt du själv gillar. Pedagogen kan tipsa om olika sätt, och förorda ett av dem hen gillar, ge alternativen, men låt för tusan kidsen själva bestämma hur de vill göra. Då blir det bäst.

                    Vi människor tänker inte lika, därför är ”den egna vägen” till svaret också, det bästa. Tycker jag.

                    Kör ditt rejs Ekenberg! Det har ju åxå gått bra hittills. Och gör det inte det, då lär du av misstagen, hehehehe...

                    sorry for off topic

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Camenius
                      Som tidigare pedagog (halva livet i skolan, andra i medievärlden) blir jag irriterad på din förre lärares kommentar.

                      Så länge du kommer fram till rätt svar, kör på det sätt du själv gillar. Pedagogen kan tipsa om olika sätt, och förorda ett av dem hen gillar, ge alternativen, men låt för tusan kidsen själva bestämma hur de vill göra. Då blir det bäst.

                      Vi människor tänker inte lika, därför är ”den egna vägen” till svaret också, det bästa. Tycker jag.

                      Kör ditt rejs Ekenberg! Det har ju åxå gått bra hittills. Och gör det inte det, då lär du av misstagen, hehehehe...

                      sorry for off topic
                      Hahahaha, det var väl prick på topic.....tycker jag, har nog alltid gått min väg och det har mesta dels fungerat. Hoppas verkligen det funkar även denna gång

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6059

                        Det hoppas jag också!

                        Dessutom är det väl ofta så att man kör på det som, efter att man läst på och funderat, känns rätt för en själv. Det gäller ju att gå en väg man tror på så att säga. Visar det sig vara fel får man tänka om men att börja med det man tror är rätt för ens egen situation känns naturligt tycker jag. Det behöver ju inte alltid råda ett motsatsförhållande mellan olika alternativ heller. Lycka till!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Jag brukar ha lätt att välja väg, men det är ju inte alltid den rätta.... nu håller vi tummarna

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Middagen är avklarad, falukorv med stuvad vitkål, och nu sitter jag i fåtöljen och tittar in i de två tomma karen, inte kristallklara ännu . Jag kramade ju ut filter i dessa akvarier igår. Tempratur och mätbara värden är bra, dock tycker jag inte av skenet från lysrören som följde med amaturerna. Men de får sitta åtminstone till nästa månads skifte, kommer ju ligga en hel del back nu när resterande fisk skall hämtas hem. Förövrigt kom mina goldstripe Corydoras så nu är bara beslutet om vilken mer ciklider jag skall ha, ja om några men det väntar jag också med tills allt flyter på i de nya karen. I morgon efter jobbet skall jag förbi Patric på Stork och höra hur han tycker jag skall köra vidare nu. Om jag skall flytta smådiskusarna till de nya karen eller om jag skall släppa i lite tetror först. Hur roligt den än blir har jag ju ingen direkt brådska . I smådiskusarnas nuvarande kar är det ett nytt par som lägger rom, att de aldrig ger sig, även denna gång ett mix par...... Ja så i det stora hela, en skön kväll framför två tomma kar.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Nu har du spännande saker framför dig!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Nu har du spännande saker framför dig!
                                Ja, men nu börjar mina växter dö....som sagt det där med gröna fingrar har jag inte.....mina flytormburkar är bara gojs....och två av de dyraste växterna slokar ordentligt.....det var dessa växter jag hämtade och planterade i fredags.....känns rätt trist. Fattar inte vad som hänt...... alla värden i akvariumen är bra och temperaturerna rätt......på torsdag blir det lite tetror som får flytta in....diskusarna får vänta.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...