Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Fortfarande ser jag att flera växter kommer att dö, men det börjar lugna ner sig, ja, eller så är det jag som börjar lugna ner mig igen, om det inte händer något mer kommer några tetror få flytta in till helgen. Så får smådiskusarna vänta lite till.... längtar verkligen till att ha lite tetror...

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6059

      Roligt med tetrorna!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Roligt med tetrorna!
        Japp....nu är tertrorna här. Har fått acklimatisera sig i släkta kar under dagen, men nu har jag tänt..... kanske inte så mycket färg ännu men det kommer väl, skall försöka att fota under kvällen. Tyvärr inga direkta stimm utan utspridda i hela karen, men kanske de stimmar mer när diskusarna kommer i....

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Att fota tetror var ju inte det lättaste....akvariumen är ju lite djupa och tetrorna lite skygga ännu.....men jag lovade ju några bilder...

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0128.JPG
Visningar: 81
Storlek: 358,5 KB
ID: 2393775Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0127.JPG
Visningar: 73
Storlek: 331,1 KB
ID: 2393776Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0123.JPG
Visningar: 64
Storlek: 474,8 KB
ID: 2393777Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0104.JPG
Visningar: 70
Storlek: 352,7 KB
ID: 2393778Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0125.JPG
Visningar: 65
Storlek: 364,5 KB
ID: 2393779Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0135.JPG
Visningar: 80
Storlek: 201,6 KB
ID: 2393780Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0129.JPG
Visningar: 85
Storlek: 200,4 KB
ID: 2393781Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0121.JPG
Visningar: 71
Storlek: 294,4 KB
ID: 2393782Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0145.JPG
Visningar: 79
Storlek: 219,7 KB
ID: 2393783Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0146.JPG
Visningar: 70
Storlek: 330,5 KB
ID: 2393784Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0126.JPG
Visningar: 73
Storlek: 374,8 KB
ID: 2393785Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0149.JPG
Visningar: 72
Storlek: 273,4 KB
ID: 2393786Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0150.JPG
Visningar: 81
Storlek: 559,4 KB
ID: 2393787Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0141.JPG
Visningar: 74
Storlek: 348,1 KB
ID: 2393788Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0139.JPG
Visningar: 73
Storlek: 355,0 KB
ID: 2393789

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Finna tetror du har där

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              Oj, så fina! Det ger mycket liv i karet med tetror! Tycker citronerna ser riktigt gula och fina ut redan

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av smajlet
                Finna tetror du har där
                Men svårfotograferade......

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Oj, så fina! Det ger mycket liv i karet med tetror! Tycker citronerna ser riktigt gula och fina ut redan
                  fantastiskt roliga och färgen kommer snabbt.....än så länge är det nog fantomtetrorna som är roligast att titta på, de är som små fjärilar i karet. Men även vinkeltetrorna är riktigt nyfikna. Kul är det iallafall...

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Låter roligt!

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Funderar på om man vågar släppa i mina 25 st glödbandstetror i skalarkaret saknar verkligen tetror i mitt akvarium.
                      Det är lite tomt på fisk nu när ancistrusen försvan och en stairbai dog.

                      Har 6 st corys och 11 skalarer.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Så, ett stort tack till Maths. Ditt tetrafacit känns otroligt bra ännu så länge.

                        Jag kan ju inte säga att det är riktiga stimm i karet annat än om jag sticker ner handen, så man förstår ju att stimning är en försvarsmekanism, få se vad som händer när diskusarna är i som sagt.

                        I Curilenquer karet har citrontetrorna valt hörnet med svärdplantorna som sin hemvist och håller sig oftast i en spridd grupp i denna del av karet, känns som de tycker att en tredjedel av karet är ungefär den ytan de tycker är lagom att hålla till på. Så alla citron håller till i samma del men på alla nivåer, botten, mellan och övre. Detta beteende är kanske bara tillfälligt, ibland ger sig en eller två eller tre som ger sig iväg över till andra sidan, men alltid snabbt tillbaka. Så kanske de kommer ta större del av karet allt eftersom tiden går, men just nuhar de sin kant. De har inte så mycket färg ännu men det kommer förhoppningsvis. Skall ju köpa mer flytväxter igen i nästa vecka och även lägga ner lite löv som skuggar ner karet lite.

                        Ja sedan har vi kardinaltetrorna som har valt rötterna som sitt område, men de är ju i hela karet och simmar runt, aldrig i ett stimm utan snarare i olika grupper. De har redan en helt otrolig färg lyser starkt i knallrött och klarblått. Jag vet egentligen inte vad jag hade emot dessa "neon" fiskar. Pigga och vackra.....
                        om allt funkar bra nu så är det tio fläckiga pansarmalar som skall flytta in här tillsammans med tio smyckestetror. Ja och sedan mina tio Curilenquer då.....

                        I San Merah karet har vi ju vinkeltetrorna som "hänger" mest i de övre regionerna , inte direkt i stimm utan mer i utsprida grupper, de känns som väldigt nyfikna fiskar. När jag kommer fram till karet simmar de övriga invånarna till de bakre regionerna medans vinkeltetrorna snarare simmar fram och undrar vad som skall hända nu....

                        Rödmunnen stimmar nog bäst, de flesta håller ihop men de är några stycken som inte riktigt vill göra som gruppen utan håller sig till vinkeltetrorna högt upp när resten av rödmunnarna simmar nere vid botten. Men så som det är nu , vet ju inte om det är för att de fortfarande är osäkra, så håller vinkeltetrorna till i mitten och övre regionen och rödmun i mitten och neråt i karet.....

                        Ja och sist då, mina svarta fantomtetror, ett val som bara är gjort efter Maths rekomendation. Som jag redan tidigare har sagt har jag alltid gått förbi alla tetrakar utan att ägna dessa fiskar en tanke. Jag har alltid sett det som en utfyllnads fisk, en fisk som man har i stim med någon mer spännande fisk. Ja och så hade det nog också kunnat bli hos mig om Maths fantastiska tetra tråd här på forumet inte väckt mig och om jag bara haft ett kar där jag villat ha utfyllnad. Nu var det ju tre kar som skulle fyllas och jag la ner lite mer tid på att läsa om tetror och insåg att de också har olika intressanta beteenden.... men svarta fantomteror hade jag nog inte valt, kan inte riktigt säga varför, kanske för att de inte ser ut som de vanliga tetrorna, kanske för att de brukar vara rätt färglösa i zoo butikerna....ja , jag vet inte. Men nu när jag skulle ha många tetror tänkte jag att jag skulle ge dessa en chans....och jag älskar dem. De håller ju på hela tiden, dansar för varandra, jagar bort en annan hane, upptäcker nya platser......och fast de ännu inte färgat ut helt är de otroligt vackra med sina svarta fenor och sitt "blåa öga" mitt på kroppen. En solklar favorit helt enkelt. Inte heller ett stimm utan snarare en utsprid grupp i ungefär en tredje del av karet, ännu har jag inte sett någon som lämnat denna tredje del utan för tillfället verkar det som den ytan räcker, skall bli spännande att se om de kommer att sprida ut sig eller om de kommer att nöja sig med en liten del av akvariumet.

                        Ja, i detta kar var det ju tänkt att mina bolivianska fjärilciklider också skulle komma, men nu är jag lite osäker. Det känns som om fantomtetrorna fyller karet som fjärilar. Och möjligtvis gör sig bolivianerna bättre i Curilenquer karet. Jag får fundera lite. Sedan är det ju tio Corydoras goldstripe som skall flytta in men det dröjer ju ytterligare tre veckor innan de gått färdigt i karantän.

                        Nu får det vara nog med rapportering och fundering här framför tetra karen och det är dax för en riktigt lång promenad i solskenet och det frostbitna landskapet. Önskar er alla en riktigt skön söndag.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av smajlet
                          Funderar på om man vågar släppa i mina 25 st glödbandstetror i skalarkaret saknar verkligen tetror i mitt akvarium.
                          Det är lite tomt på fisk nu när ancistrusen försvan och en stairbai dog.

                          Har 6 st corys och 11 skalarer.
                          Jag är ju inte den som skall råda, men om nu inte scalarerna är jätte glupska tror jag det hade varit jätte snyggt . Är ju själv väldigt rädd för att tetrorna kan bli diskusmat, men på något sätt känns ju inte karet riktigt klart om inte tetror är med när man vill skapa en sydamerikansk biotop. Beslutet är ditt, om det funkar blir det säkert kanon.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Så, ett stort tack till Maths. Ditt tetrafacit känns otroligt bra ännu så länge.
                            Kul att det blev uppskattat

                            Du kommer att upptäcka helt nya beteenden när "stor fisken" kommer i karet och de har bott in sig några månader.

                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Blir spännande att se hur dina mindre tetror klarar de diskus som kommer. Förra gången jag hade diskus så blev ett inköpt stim med Kardinaltetror XL en väldigt dyr middag

                              Fast många andra har det gått fint för. Tror det är störst chans att det går bra om diskusen vant sig vid tetror i karet som små

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Thomas - vad intressant det låter med alla olika tetror och att studera hur de beter sig nu jämfört med när discusarna kommer sedan! Mina citroner håller ihop hyfsat bra i gruppen. De rör sig också över hela karet och inte bara en del av det. De är ofta långt fram dock, vilket är roligt eftersom rosentetrorna gör tvärtom och håller sig nära bakrutan i mörkret.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...