Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LindaAlgo

    Det blev riktigt tjusigt! Önskar att jag kunde göra sånt med. Men har tummen mitt i handen.
    Det där med tummen mitt i handen har jag också, men brukar tänka att det bara är att acceptera och låta jobbet få ta mycket längre tid......är ju en teoretiker så jag läser gärna hur man gör saker......ja, sen får det ta den tid det tar.....ungefär som med min akvariebänk nu. I teorin skulle det ju inte vara några problem och den skulle vara klar igår. Nu är det söndag eftermiddag och jag håller fortfarande på med sockeln till bänken..... försöker bara intala mig att jag inte har bråttom. Fiskarna mår bra i sina kar, så det får ta den tid det tar. Önskar ofta att jag inte hade tummen mitt i handen.....

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6059

      Ja, det viktigaste är ju att det blir bra, eller tillräckligt bra i alla fall, när det är klart. Jag tycker det ser toppen ut och hade aldrig gissat att du har tummen mitt i handen

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Ja, det viktigaste är ju att det blir bra, eller tillräckligt bra i alla fall, när det är klart. Jag tycker det ser toppen ut och hade aldrig gissat att du har tummen mitt i handen
        Som sagt......blir aldrig yrkeshatverkare men om jag får ta den tid jag behöver brukar jag bli nöjd med resultatet. Jag har ju jobbat som byggnadsinspektör ett antal år så jag är ju van att kritisera dåligt utförda arbeten......är rätt tuff även när det är jag som gör jobbet

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja, inte blev jag klar med min bänk.......men kom ju på att jag inte har bråttom så det får ta den tid det tar.

          Idag blev tre till av mina äldre kar hämtade och i dessa hade jag ju Aqua star och grolux så jag prövade lite med dessa och det var helt ok. Så det är nog det som får bli de nya rören. För de rör som kom med de nya lysrören känns inte bra, nästan ett grönaktigt sken fast det skall vara lysrör för akvarium. Äh, får väl testa dem när akvarierna är inredda så får vi se.

          Ja, idag gick det ju upp för mig att jag inte har bråttom. Nu har jag ju allt hemma, matrial till bänken, två 540 liters helglas kar, två eheimer innerfilter med dubbel filtervolym, och nya lysrörsarmaturer och 120 kg råda sand........allt finns här, nu får det ta den tid det tar. Det var en skön känsla.

          Så när jag väl kom till insikt blev det soff läge resten av kvällen. Hämtade ett gäng akvarieböcker (ja, så gammal är jag.....böcker) för att läsa om kommande sydamerikaner som kan bli sällskaps fisk till mina diskusar. Lite tidigt kan ju tyckas när inte bänken är klar, men nu är det helt ny mark för mig så jag tänkte börja i tid. Skall sedan fiskarna beställas tar det ju ett par veckor innan de kommer hit och sedan minst tre veckor karantän innan de får flytta in.

          Målet, ja eller idén är ju att mina stora diskus tillsammans med de nya skall ha mitt befintliga 550 tillsammans med Corydoras sterbai och möjligtvis ett gäng tetror. Sedan kommer de två nya karen ha tio smådiskusar i varje, tanken var San Merah i ett och Curilenquer i ett. Idén till inredning är rötter och några större stenar i något som skall se ut som ett enklare scape, jag skriver enklare eftersom tanken inte är att det skall bli för tillrättalagt men inte häller helt vilt.....ett ordningens kaos kanske man kan säga, några enklare växter men inte ett växtakvarium. Botten blir ju rådasand eftersom jag inte är vän av den ljusa fina sanden, så någon riktig biotop blir det ju inte.

          Ja sedan var det ju vänner till diskusarna......hade varit kul att halster andra Corydoras men måste kolla up det lite, skall ju vara någon sort som klarar högre tempratur och helst också överlever eventuella saltbehandlingar. Med sterbai har det ju fungerat bra. Sedan var det ju lite trevliga stimfisk tanken är tetror som då klarar miljön och inte blir uppätna. Ja,de var några idéer .drömarna är ju dessutom att ha fjärilar, gärna någon typ av apistogramma . Ja och får man drömma fritt hade det ju varit kul med någon större ciklid som skulle kunna passa och någon jordätare.......ni hör, bara att plöja böcker nu ett tag framöver....
          och kanske läsa Ingers, Mats och Pias mfl tråd igen....

          Ja och ni som läser min tråd får ju hemskt gärna hjälpa mig med råd och idéer. Men som sagt det är ju ingen brådska .......skall försöka låta det ta lite tid nu.

          sköna drömmar alla vänner.


          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Det låter bra att du tar det lungt, kanske inte det lättaste när man är så energisk och förväntansful.
            Engufär som på julafton när man var liten och fick vänta på att öppna klapparna efter kalleanka =).

            Låter jättespänande med dina nya kar, så nu började jag fantisera om ett 720 i helglas =).
            Men som sagt du har ju dinna andra fiskar i andra akvarium för närvarande så passa på att göra det långsamt.

            Vi ska ju försöka göra som vår läromästare gör =).

            Det är inte lätt men man får försöka med träning.

            Det kommer att bli kanon det här när du är klar.

            Lycka till och fortsätt rapportera.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av smajlet
              Det låter bra att du tar det lungt, kanske inte det lättaste när man är så energisk och förväntansful.
              Engufär som på julafton när man var liten och fick vänta på att öppna klapparna efter kalleanka =).

              Låter jättespänande med dina nya kar, så nu började jag fantisera om ett 720 i helglas =).
              Men som sagt du har ju dinna andra fiskar i andra akvarium för närvarande så passa på att göra det långsamt.

              Vi ska ju försöka göra som vår läromästare gör =).

              Det är inte lätt men man får försöka med träning.

              Det kommer att bli kanon det här när du är klar.

              Lycka till och fortsätt rapportera.
              Tack , ja du det här med att ta det lungt är ju inte min starka sida.....målsättningen är att ha karen bå plats till kommande helg. Men redan nu är det ju invånare förutom diskusen som skall planeras och beställas, sedan blir det ju karantän i minst tre veckor innan de får släppas in i mina kar. Gäller ju att inte få hem något skit nu när det gått så bra med de små....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Så tankar om de nya karens invånare......

                första 540 kallar detta San Marah eftersom de tio Piwowarski San Merah kommer att bo i detta kar, förutom de vill jag ju ha Corydoras igen , hittade en sort som heter Corydoras Goldstripe, i mitt tycke grymt snygg och inte helt vanlig så det kommer inte bli så många men en liten fin grupp vildfångade har jag tänkt och till dessa en grupp vildfångade bolivianska fjärilciklider. Som tetra har jag tänkt cirka 20 smyckestetra ( nannostomus beckfordi) vad tror ni, blir det för mycket.....eller för lite , skall man ha i någon mer art......

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  andra 540 kallar jag Curilenquer , ja gissa varför, precis här får de tio Curilenquer bo.... tillsammans med ett stort gäng svart neontetra....30-40 st , sedan har jag hittat en Corydoras som heter Deckei, ett gäng sådana, får se hur mycket de kostar så får antalet bero lite på priset....hm är medveten om att jag gör fel igen.....väljer fisken jag vill ha istället för att kolla vad som finns till ett bra pris. Men nu när jag har diskusen jag drömt om känns det ju kul att få de andra fiskarna som man fastnar för..... Ja och sedan en fin grupp VF Aequidens CF rondoni Rio Anoris........

                  mmmm. Blir det för mycket? Eller skulle det finnas plats för ett par eller en grupp Guianacara Dacrya eller är det en för tuff art att ha i ett diskus kar?

                  Ja, dessa listor och arter bygger inte på kunskap utan på minne önskefiskar, alla från samma vatten med samma behov men om de funkar tillsammans det är ju en fråga som jag hoppas att få lite hjälp med........

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Förutsatt att fiskarna passar ihop ser jag inget fel i att välja sorter man vill ha istället för att ta de som finns till ett bra pris. Man ska ju ha fiskarna under lång tid och då verkar det klokt att välja just de man vill ha. Tänker att risken annars är stor att man ångrar sig och sitter med en massa fisk som visserligen inhandlades ”billigt” men ändå inte är exakt det man ville ha.

                    Bolivianer är toppen! Ser ofta bleka och oansenliga ut i butiken men blir jättefina när de växer på sig och färgar ut!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Förutsatt att fiskarna passar ihop ser jag inget fel i att välja sorter man vill ha istället för att ta de som finns till ett bra pris. Man ska ju ha fiskarna under lång tid och då verkar det klokt att välja just de man vill ha. Tänker att risken annars är stor att man ångrar sig och sitter med en massa fisk som visserligen inhandlades ”billigt” men ändå inte är exakt det man ville ha.

                      Bolivianer är toppen! Ser ofta bleka och oansenliga ut i butiken men blir jättefina när de växer på sig och färgar ut!
                      Så resonerar jag också, vill ju att varje fisk skall vara en fisk som jag vill ha, inte någon som fanns till ett bra pris.....

                      Men sjutton vad svårt det är. Fast samtidigt både spännande och roligt..... När de gäller Malawi kan jag plocka ihop kar med arter som passar och blir bra utan att blinka, fast då har jag ju testat arter under trettio år.....och med sydamerikaner i sex månader, så så konstigt är det ju inte....

                      Jag vill ju inte att de skall bli fisksoppa utan att alla fiskar är där av en andelning och att alla passar ihop gällande förutsättningar.

                      skall fortsätta och läsa och fundera ikväll...

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6059

                        Läs och fundera i lugn och ro så blir det säker bra! Huvudrollsinnehavarna har du ju redan Jag tycker det brukar vara bra att använda sökfunktionen i Zoopet och söka på en viss sort. Då kan man läsa om andras erfarenheter och snabbt lära sig mer. Flera engelska/amerikanska sidor är också bra.

                        Goldstripe är ursnygga! Förstår varför du fastnat för dem!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Läs och fundera i lugn och ro så blir det säker bra! Huvudrollsinnehavarna har du ju redan Jag tycker det brukar vara bra att använda sökfunktionen i Zoopet och söka på en viss sort. Då kan man läsa om andras erfarenheter och snabbt lära sig mer. Flera engelska/amerikanska sidor är också bra.

                          Goldstripe är ursnygga! Förstår varför du fastnat för dem!
                          De snyggaste Corydoras jag sett, stork zoo har en jätte fin grupp som VF men ännu vet jag inte riktigt om jag har råd att lösa den gruppen......fiskbudgeten är inte vad den borde vara....... jag märker ju att de fiskar jag fastnar för inte är de biligaste, ja med undantag på svart neontetra....det får bli många sådana

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Haha, det kanske blir typ ”man ser inte discusen för alla tetror” eller nåt’!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Haha, det kanske blir typ ”man ser inte discusen för alla tetror” eller nåt’!
                              Hahahahaha riktigt så illa skall det nog inte bli men bär jag läste att Mats hade mellan 100-200 tetror i sitt 960 ja då kom jag fram till att tjugo kanske inte är ett så stort stim.....

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Det var sammanlagt - Kejsar-, och Glödbandstetror - över 300 stycken.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...