Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Så snyggt! Tycker du är duktig som håller dig även om det känns väldigt klokt!
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Thomas, testa att vända roten till höger helt upp och ner (bild 2 och 3). Inte så snyggt med avsågade delar som sticker ut, som vanligt allt enligt mig då .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LindaAlgo
        Så snyggt! Tycker du är duktig som håller dig även om det känns väldigt klokt!
        Hahahaha......ärligt har jag så mycket på jobbet så jag orkar inte så mycket när jag kommer hem. Men jag har ju ingen direkt brådska, nu vänder jag en rot lite, sedan sitter jag och tänker ett slag, sedan vänder jag roten lite till och sätter mig på ett annat ställe och kollar lite...har dessutom hällt upp lite gin (en annan passion) som jag smuttar på. Hösten är härlig...

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Inger H
          Thomas, testa att vända roten till höger helt upp och ner (bild 2 och 3). Inte så snyggt med avsågade delar som sticker ut, som vanligt allt enligt mig då .

          //Inger
          du har så rätt, det är gjort....men är ännu inte riktigt nöjd, får be om att låna hem lite mer rötter och kolla lite alternativ.... fler foto kommer senare...

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            du har så rätt, det är gjort....men är ännu inte riktigt nöjd, får be om att låna hem lite mer rötter och kolla lite alternativ.... fler foto kommer senare...
            Japp, massor med fler rötter

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Inger H

              Japp, massor med fler rötter

              //Inger
              Det är ju synd att det kostar rätt mycket med stora rötter dock...... men annars så

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13133

                Jag tycker personligen att grova rötter som i det här fallet gör sig bäst liggande och med sand över så det ser ut som trädrötter som går under sanden. Alternativt att man lägger ett gäng i en hög och placerar in lite växter i trähögen. Redmoor och andra tunna rötter är lättare att inreda på höjden, ståendes och hängandes och lite hur som helst.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Det där med inredning är ju en smak sak, har tittat på alla filmer jag hittat om hur det verkligen ser ut och kommit fram till att så vill jag inte ha det. Då kan man försöka efterlikna de översvämmade områden som också diskusar lever i under regnperioderna, det skulle ju innebära riktiga växtakvarium med i stort sätt helt grön botten, men det klarar jag nog inte av. Så det kommer att bli lite en fantasibild ett scape som jag kommer göra så vackert jag förmår utifrån mina förutsättningar. Sedan vill jag tillfredställa karets invånare i så stor utsträckning som möjlig, mina diskusar älskar rötter som står upp men bryr sig överhuvud taget inte om rötter som ligger på botten, Jag kommer försöka få partier med mycket grönt för tetror och lite stenar för ciklider, jag har skördat massor av Syrén som kanske kommer att användas som rötter uppifrån och ner men det får vi se senare. Nu kommer det bli en skapelse som jag förhoppningsvis blir nöjd med och som tillfredställer fiskarnas behov, inte en äkta biotop.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Det kommer att bli jättebra! Både för fiskarna och betraktaren!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Det kommer att bli jättebra! Både för fiskarna och betraktaren!
                      Hoppas det, jag är inte riktigt nöjd med rötterna, men det blir att åka förbi ett par zoohandlare imorgon efter jobbet.....
                      längtar liksom efter nästa steg...

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Du är på g och det sprätter i kroppen på dig.

                        Kul att se och läsa.
                        Följer med stort intresse.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Kul skede du är inne i. Det finns inget rätt och fel här, det viktiga är att DU blir nöjd

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Kul skede du är inne i. Det finns inget rätt och fel här, det viktiga är att DU blir nöjd
                            Så är det ju.....tänkte fatta beslut imorgon, sedan blir det sand och sten därefter vatten. Beställda växter kommer troligen på tisdag i nästa vecka. Så skall filter mattor kramas ut för att få fart på vattnet.....sedan blir det att vänta. Men ett kul skede.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Hur går det med rötterna?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Det går ok med rötterna..... fick inse att jag helt enkelt får vara nöjd med de jag har. Måste ju ha lite pengar över för växter. Rötterna står som jag ställde de på fotona jag la in tidigare. Efter att ha vänt de i alla möjliga och omöjliga riktningar var det ändå detta jag fastnade för. Jag har även lagt in lite runda stenar och fyllt på med sand. Är dock inte riktigt nöjd. Jag har en bild i huvudet men så blir det inte riktigt lika bra på riktigt så att säga. Men det får nog växa fram med tiden. Mitt kar för stordiskussarna har ju stått och gott under de månader jag har haft det tomt. Och där vet jag exat hur det skall se ut när jag kör igång igen. Men det är nästa helg det. Denna helgen är det jakt och stugmys...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...