Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    Vad tråkigt med växterna. Du göder inget va? Kan det ha med det att göra? Jag göder visserligen bara med stickor i sanden men tycker att det har gett bra resultat för svärdsplantan och cryptosarna. En del växter har ju en tendens att smälta ner/bli fula i början, sedan tar de sig. Dina växter är väl dessutom ovana vid undervattensläge eftersom de är uppdrivna ovan vatten. Du kan ju testa att klippa bort de blad som blivit fula och sedan vänta ut växten, kanske kommer den igen.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Ja, men nu börjar mina växter dö....som sagt det där med gröna fingrar har jag inte.....mina flytormburkar är bara gojs....och två av de dyraste växterna slokar ordentligt.....det var dessa växter jag hämtade och planterade i fredags.....känns rätt trist. Fattar inte vad som hänt...... alla värden i akvariumen är bra och temperaturerna rätt......på torsdag blir det lite tetror som får flytta in....diskusarna får vänta.....
      Det där med Discus i ett växtakvarium är svårt det Thomas. Det gäller att välja växter som passar till ett ganska så lågt PH och en ganska så hög temp. Konstigt ändå att växterna dippar så pass fort

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Ursprungligen postat av Inger H

        Det där med Discus i ett växtakvarium är svårt det Thomas. Det gäller att välja växter som passar till ett ganska så lågt PH och en ganska så hög temp. Konstigt ändå att växterna dippar så pass fort

        //Inger
        Thomas kör väl inte lågt pH? Eller gör du det?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av LoGeek

          Thomas kör väl inte lågt pH? Eller gör du det?
          Okey, bara vad jag tog för givet. Ber om ursäkt om jag inte riktigt har koll.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Nä, jag använder ingen gödning.....och det kan ju bli ett problem men alla växter är ju valda just för att de klarar det, ingen snabb tillväxt men de skall ju överleva.....flytormbunkarna deffenitivt. Stämmer Inger, men även här har jag ju fått hjälp att vilja växter som skall klara det.

            Det har ju gott så snabbt och bara växterna jag köpte i fredags......funderat en del här, efter det att jag hämtat växterna åkte jag och fredagshandlade och lämnade växterna i bilen.......kan det ha blivit för kallt för växterna, eller för stor chock när jag la dem i 28 gradigt vatten direkt när jag kom hem...ännu så länge är det ju bara de växterna som har dött.......

            inga gröna fingrar .......jo jag tackar jag....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av LoGeek

              Thomas kör väl inte lågt pH? Eller gör du det?
              Nä, kranvatten i karet runt 6,8pH

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Inger H

                Okey, bara vad jag tog för givet. Ber om ursäkt om jag inte riktigt har koll.

                //Inger
                Be inte om ursäkt, alltid roligt när du kommenterar i min tråd, vanligt pH, men troligen mitt slarv.... växterna klarade inte min omilda behandling misstänker jag...

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Starta upp ett av dina mellanstora kar, lägg ett lager ogödslad jord i botten (helst från en lövskog). Täck med grus, ganska grovt. Häll i ett gödselmedel som ger micronäring. Flytta växterna till detta kar, du kan planera tätt på led. Vattentemperatur ca 22 grader, massor av ljus. Skicka i ett gäng Guppy eller liknande.

                  Här får plantorna stå tills de börjar skjuta nya skott, sen får du prova dig fram med att flytta över till de stora karen och se hur de klarar sig.

                  Lite bökigt och inte enligt dina planer, men du förräntar ditt insatta kapital och du får gröna fina livskraftiga växter med tiden.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Starta upp ett av dina mellanstora kar, lägg ett lager ogödslad jord i botten (helst från en lövskog). Täck med grus, ganska grovt. Häll i ett gödselmedel som ger micronäring. Flytta växterna till detta kar, du kan planera tätt på led. Vattentemperatur ca 22 grader, massor av ljus. Skicka i ett gäng Guppy eller liknande.

                    Här får plantorna stå tills de börjar skjuta nya skott, sen får du prova dig fram med att flytta över till de stora karen och se hur de klarar sig.

                    Lite bökigt och inte enligt dina planer, men du förräntar ditt insatta kapital och du får gröna fina livskraftiga växter med tiden.
                    Jag tror att jag chockat mina växter genom att först ha de kallt och sedan direkt gått till varmt. Tror du det hjälper att följa ditt råd då, de som vissnar nu känns ju redan döda. Har mist all spänst och är bara gojs, känns som de redan ruttnar .

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Kan inte lova något, men att ge roten till det hela bra förutsättningar underlättar. Som jag skrev tidigare skulle svärdsplantorna komma att vissna ned, det gick bara lite fortare än förväntat. Man måste ha i tanken att växterna kommer från perfekta förhållanden och blir brutalt utkastade i verkligheten.

                      Vanliga växter man drar upp på våren i växthus eller inomhus måste "skolas om" innan man sätter dem på friland, det är lite samma sak med dessa växter. Det kan därför ibland vara bättre att köpa växter som står i affärens akvarium och har stått där ett antal veckor, de har då redan fått sin omskolning.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Kan inte lova något, men att ge roten till det hela bra förutsättningar underlättar. Som jag skrev tidigare skulle svärdsplantorna komma att vissna ned, det gick bara lite fortare än förväntat. Man måste ha i tanken att växterna kommer från perfekta förhållanden och blir brutalt utkastade i verkligheten.

                        Vanliga växter man drar upp på våren i växthus eller inomhus måste "skolas om" innan man sätter dem på friland, det är lite samma sak med dessa växter. Det kan därför ibland vara bättre att köpa växter som står i affärens akvarium och har stått där ett antal veckor, de har då redan fått sin omskolning.
                        Som sagt, man lär alltid nytt......här var jag jättenoga med att beställa växter som inte stått i akvarium eftersom jag vill vara helt säker på att inte få med snäckor eller parasiter från andra fiskar. Nu avvaktar jag denna veckan och ser vad som händer. Flyt ormbunkarna är bortom all räddning och även vattenpesten. Svärdplantor och javaplantorna verkar klara sig bäst. Mina dyra solitärer verkar dock riktigt krassliga .......

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Riktigt tråkigt med växterna. Hoppas några klarar sig i alla fall.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Riktigt tråkigt med växterna. Hoppas några klarar sig i alla fall.
                            Det hoppas jag också. Det ser ut som anubian, Java ormbunken och de biliga svärdplantorna kommer att klara sig, ja de ser i alla fall ok ut, de dyrare svärdplantorna har många gojsiga blad.... men kanske kan de komma igen. Kollade vattenvärden idag och vattnet är surt.... lågt pH och GH och kh , kanske all föruttnelse som gör det. Skall byta vatten imorgon och hoppas på att värderna rättar till sig. Kör med vadd i filtermagasinen nu för att fånga upp alla gröna partiklar i karen. Filtrera , de vanliga ligger löst i karen för att inte ta död på de eventuella goda bakterier. Får byta vadden imorgon igen den är redan grön..... hm det här gick ju inte som jag tänkt mig........

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ja, förövrigt är smådiskusarna friska och glupska. De bråkar rätt ofta men man ser inga sår eller så, längtar efter att få flytta dem till större kar...... men som sagt, gjorde allt för snabbt igen, att jag aldrig lär mig....

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Tråkigt med ett bakslag, men snart lär väl detta med växterna ha ordnat sig och du kan flytta ”småttingarna”.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...