Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    En skön helg till ända, det blev inget jobb i helgen med något akvarium, men visst har jag av dem ändå......de bolivianska fjärilcikliderna börjar färga lite försiktigt, de är egentligen inte skygga men så fort kort skall tas drar de sig tillbaka. Ännu inga bråk mellan fjärilarna, hoppas det håller i sig....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0341.JPG
Visningar: 63
Storlek: 352,4 KB
ID: 2394664

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0343.JPG
Visningar: 58
Storlek: 442,5 KB
ID: 2394666

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0340.JPG
Visningar: 62
Storlek: 363,6 KB
ID: 2394667

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0347.JPG
Visningar: 59
Storlek: 437,1 KB
ID: 2394668Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0344.JPG
Visningar: 57
Storlek: 469,8 KB
ID: 2394669

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0345.JPG
Visningar: 62
Storlek: 480,8 KB
ID: 2394670

    sist några nyfikna smådiskus

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0338.JPG
Visningar: 56
Storlek: 720,7 KB
ID: 2394665

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      En skön helg till ända, det blev inget jobb i helgen med något akvarium, men visst har jag av dem ändå......de bolivianska fjärilcikliderna börjar färga lite försiktigt, de är egentligen inte skygga men så fort kort skall tas drar de sig tillbaka. Ännu inga bråk mellan fjärilarna, hoppas det håller i sig....

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0341.JPG
Visningar: 63
Storlek: 352,4 KB
ID: 2394664

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0343.JPG
Visningar: 58
Storlek: 442,5 KB
ID: 2394666

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0340.JPG
Visningar: 62
Storlek: 363,6 KB
ID: 2394667

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0347.JPG
Visningar: 59
Storlek: 437,1 KB
ID: 2394668Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0344.JPG
Visningar: 57
Storlek: 469,8 KB
ID: 2394669

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0345.JPG
Visningar: 62
Storlek: 480,8 KB
ID: 2394670

      sist några nyfikna smådiskus

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0338.JPG
Visningar: 56
Storlek: 720,7 KB
ID: 2394665
      Fint som fisken

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja, så hände det då.....problem i smådiskuskaret.....

        Tänk att det känns alltid som de här perioderna av lycka när allt fungerar aldrig får vara mer än ett par veckor i stöten. Nu skall jag ju inte klaga, smådiskusarna har ju fungerat precis hela tiden, ja ända till i torsdags kväll.....jag gjorde medvetet vattenbyten då i alla karen eftersom vi skulle flytta akvariet på fredag. På fredagen såg smådiskusarna mörkare ut än de brukar göra och jag fick liksom känslan av att de var lugnare än vanligt..... På eftermiddagen när Patric kom passade jag ju på att fråga, han sa att pH i göteborgsvattnet hade gott ner igen, vi har väldigt mjukt vatten i Gbg vilket gör att pH inte alltid är stabilt så efter mycket regn sjunker det och då skall man inte byta vatten.....Patric har varnat för detta tidigare, men det hade jag missat men även Patric hade gjort vattenbyten och hade samma problem i flera av sina kar. När vi mätte var pH nästan nere i sex istället för närmare sju som det brukar vara.

        Vi mätte i kranen så och där var det ok igen, så ett stort vattenbyte igen blev det och salt för att lugna ner fisken. På lördag såg det lite bättre ut, värderarna var normala igen, men jag såg att en diskus bajsate vitt. Patric tyckte jag skulle hålla lite koll, sedan kom ett farsdagsfirande liksom emellan och jag oroade mig inte särskilt mycket....på söndag kvällen tyckte jag att det var flera som var mörkare och liksom stod och hängde.....

        På måndag var det lika stressigt som det brukar vara och jag tände upp och matade alla fiskar innan jag sprang ut genom dörren. När jag kom hem efter jobbet noterade jag att all mat log kvar i smådiskusarnas kar och inte den minsta matlusten..... sög rent botten på karet och gjorde ett vattenbyte samt mer salt, Idag står alla i ett hörn och hänger.....eller, ja två tre stycken ser ut som vanligt men de andra är mörka och står och tittar i botten. Botten ja, det är mer vitskit (datorn vill att jag skall skriva vitskimrande istället för vitskit....suck, om det vore så väl) ingen är det minsta matsugen..... pratade med Patric i morse och han tror fortfarande att det är pH fallet som gör detta, jag skall höja tempraturen till trettio ( har 28 nu eftersom jag hade tänkt att flytta dem till de nya karen och där vill jag ju helst inte köra mer än 28) så höja till 30 idag och till 32 morgon sedan eventuellt 34 om det behövs, han tror att vitskiten kommer för att de blivit stressade av vattnet och höjer vi temperaturen så hoppas vi att förbränning och mat lust kommer tillbaka och de tummen tarmarna på eventuellt otyg...

        så förhoppningen är att inom ett par dagar se en förbättring .....om så är fallet får de sedan gå kvar i karet i minst tio dagar till för att inte stressa dem med en flytt. Ja och om det inte blir bättre.....suck, det var ju det här med att aldrig ha diskus igen...

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0353.JPG
Visningar: 76
Storlek: 464,8 KB
ID: 2394699

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0351.JPG
Visningar: 65
Storlek: 352,5 KB
ID: 2394700

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Usch vad tråkigt. Ni verkar ha drömvatten normalt sett men jobbigt instabilt.

          Hur ser vitskiten ut? Bild?

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Usch vad tråkigt. Ni verkar ha drömvatten normalt sett men jobbigt instabilt.

            Hur ser vitskiten ut? Bild?
            Mycket bra vatten, när det är stabilt.....det är när det svajar som det blir surt..

            svårt att ta en bild nu, fick för mig att jag skulle ge dem lite mat nu när jag kom hem....men de åt inte så nu ligger maten över bajset så att säga.
            men du vet ju hur bajset brukar se ut, så fast vitt. Men även några långa tarmar som bara är fyllda bå några ställen om man säger så....

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Stressen från pH-svingar kan sänka immunförsvaret så att sådant de bär på bryter ut. Svårt att tro att vattnet i sig skulle ge vitskit. Hur förklarar Patric det? Låter som de är sjuka. Och varför salt som ger ytterligare svängning av vattenvärden?

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Stressen från pH-svingar kan sänka immunförsvaret så att sådant de bär på bryter ut. Svårt att tro att vattnet i sig skulle ge vitskit. Hur förklarar Patric det? Låter som de är sjuka. Och varför salt som ger ytterligare svängning av vattenvärden?
                Han förklarar det precis så och att salt har en lugnande effekt samt att temperaturhöjningen kan ge ökat matlust och att detta kan hjälpa tillräckligt mycket för att slippa medicinering.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Han förklarar det precis så och att salt har en lugnande effekt samt att temperaturhöjningen kan ge ökat matlust och att detta kan hjälpa tillräckligt mycket för att slippa medicinering.
                  Jag antar att det är något med medicineringen som gör att han inte tycker man skall sätta in den direkt. Jag skall träffa Patric imorgon på lunchen och avraportera, kanske det blir medicin då...

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Kanske vore det en idé/tips att leta upp någon så kallad IBC tank (finns bla på Blocket) och fylla den med vatten. Då skulle du kunna behandla och mäta vattnet under tiden så att det blir konstant tills det är dags för vatttenbyte. Byggmarknader har små och bra länspumpar i plast att stoppa ner i IBC och sedan pumpa över i akvarium.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Men, vad tråkigt. Hoppas verkligen att det ordnar sig.

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Riktigt tråkigt att du fått problem med dina diskus.

                        Du har riktigt otur med dina diskusar.
                        Hoppas dom pignar till snart.

                        Mvh

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Thomas!
                          Nu har discusarna fått "vit-skitan" och det kan vara svårt att bli av med.
                          Snacka vidare med killen i affären du har kontakt med och försök utröna vad som ligger till grund för att detta har hänt - det finns flera orsaker, och åtgärder.

                          Under tiden kan du läsa om detta på nätet, sök under; "white stringy feces - discus" så hittar du en hel del.
                          Här är en länk till en artikel som är skriven på ett lättbegripligt sätt: https://discus.co/blog/diseases/white-feces/

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            +1 på det.

                            De lär antingen vara sjuka eller under långvarig stress. En pH-dipp bör inte vara nog för att i sig självt framkalla detta.

                            Hoppas det löser sig för dig!!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Halloj Thomas!
                              Nu har discusarna fått "vit-skitan" och det kan vara svårt att bli av med.
                              Snacka vidare med killen i affären du har kontakt med och försök utröna vad som ligger till grund för att detta har hänt - det finns flera orsaker, och åtgärder.

                              Under tiden kan du läsa om detta på nätet, sök under; "white stringy feces - discus" så hittar du en hel del.
                              Här är en länk till en artikel som är skriven på ett lättbegripligt sätt: https://discus.co/blog/diseases/white-feces/
                              Tusen tack Mats, precis vad jag behövde. Fiskarna såg mycket bättre ut i morse så de verkar svara bra på salt och värme. Jag har också pratat med Patric som menar att det här med vit bajs oftast är stressrelaterad och att det räcker med pH fall för att få denna reaktion. Så återigen är jag lite lugnare och hoppas att de skall gå vägen, de stora diskusarna har ju inte alls reagerat som de små men det beror säkert på att jag inte gör lika stora byten i det karet. I smådiskusarnas kar byter jag ju mycket vatten varje gång och det har nog gjort att chocken blev större. Så nu är det bara att klampa vidare lite klokare än tidigare...

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av LoGeek
                                +1 på det.

                                De lär antingen vara sjuka eller under långvarig stress. En pH-dipp bör inte vara nog för att i sig självt framkalla detta.

                                Hoppas det löser sig för dig!!
                                Det var ett stort byte och troligen tillräckligt för att utlösa stressen, precis som det stod i texten hoppas jag på att det var vatten som medförde detta och inte sjukdom. Men jag får nog avvakta några dagar till, men redan idag är de mycket aktivare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...