Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Gick upp åtta idag och satte mig framför släkta akvarium, allt såg bra ut, diskusarna stod lungt där jag lämnat dem. Tog min morgonpromenad med vovven och gjorde sedan ordning frukost, tände första ljuset . Älskar lugnet på söndagsmorgonen . Så klockan tio tände jag då äntligen akvariumet. Bleka och randiga står fiskarna där, det kommer nog ta en stund det här med att vänja sig vid en ny miljö. I san Merah karet ser jag väldigt liten skillnad på tetrorna. Möjligtvis simmar fanomterna mer i grupp nu men annars beter de sig som vanligt. I Curilenquer karet är det annorlunda, citontetronrna är så långt bost från diskusarna som möjligt i ett stimm och neontetrorna håller ihop i mitten av karet i ett stimm för första gånge, de har annars varit spridda i hela karet. De bolivianska fjärilcikliderna är åter färglösa och håller sig bakom rötterna och hör och häpna corrydorasen är puts väck.....det förvånar mig mycket, men de har gömt sig under pump,rötter och stenar. Mycket märkligt. Nåväl de behöver väl också tid för att vänja sig. Ja, annars är det rätt stilla i karen. Diskusarna har nu vid elva, tände vid tio sakta börjat glida runt i karen, de undersöker rötter, sanden på botten och växterna lite försiktigt. Men så fort jag höjer kamran, ja eller rör mig i soffan är de tillbaka i sina kanter. Jag får nog helt enkelt låta de ta sin tid att vänja sig. Andningen är lugn och fin och ingen är mörk och står och hänger så det är ju bra. Hoppas de färgar ut igen under dagarna och att stressen lägger sig igen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0405.JPG
Visningar: 85
Storlek: 402,3 KB
ID: 2395595
    taget direkt efter jag tänt karet

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0412.JPG
Visningar: 81
Storlek: 550,1 KB
ID: 2395593
    va, vi är ju en grupp....vad gör väggen emellan .....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0404.JPG
Visningar: 75
Storlek: 610,9 KB
ID: 2395594
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0411.JPG
Visningar: 81
Storlek: 720,7 KB
ID: 2395592
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av smajlet

      Ja hoppas verkligen det går bra för dig och dina diskus.
      Jag håller tummarna för att det ska gå bra nu.

      Jag ska ju själv köra diskus i mitt inreda kar.

      Har besökt flera som lyckats med det.
      Även personer som inte är så nogran som du har varit med alt.

      Vissa lyckas med att ha diskus i inrett kar och sköta det som ett vanligt familjekar. Och dom ser friska ut och frodas.

      Lycka till nu jag följer med spänning.
      Visst är det konstigt, att för vissa går det helt utan problem och för andra går det betydligt svårare. Just med de små har det ju gått väldigt enkelt, hoppas det fortsätter så. Med det stora tror jag ju tyvärr att det var jag som startade allt med för ivrigt städande, skulle haft lite mer is i magen varit cool och suttit på händerna i större utsträckning. Men jag är hoppfull även där....

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Ursprungligen postat av Ekenberg

        Tack LoGeek, än så länge har du haft rätt i allt, det känns som både lättare och säkrare att hålla diskusar i rent kar. Men mitt mål är att få lunket i ett inrett och grönt kar. Jag bävar men hoppas. Vissa lyckas ju och nu hoppas jag på att bli en av dem
        Ja det går! Har själv växt upp 10 smådiskus i inrett 240l som så småningom lekte i det karet. Det är en mer krävande balansgång men jag håller tummarna för att du ska hitta lunket du önskar!

        Du har fantastiskt fina kar! Så ska ett vardagsrum inredas

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          Vad roligt att se och läsa om småttingarnas flytt! Ser verkligen fint ut i karen! Hoppas nu allt går bra och att de snart känner sig hemma.

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Det blev kanonfint med diskusarna i akvariumen

            Gillar verkligen dinna diskus med olika färger på undre och övre fenorna

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Det blev verkligen bra det där. Håller tummarna att det blir harmoni i akvarierna utan trubbel. Det fixar du med din envishet!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LoGeek

                Ja det går! Har själv växt upp 10 smådiskus i inrett 240l som så småningom lekte i det karet. Det är en mer krävande balansgång men jag håller tummarna för att du ska hitta lunket du önskar!

                Du har fantastiskt fina kar! Så ska ett vardagsrum inredas
                Är väldigt nöjd med vardagsmöbleringen, har vridit soffan så nu är fiskarna i blickfånget....

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Vad roligt att se och läsa om småttingarnas flytt! Ser verkligen fint ut i karen! Hoppas nu allt går bra och att de snart känner sig hemma.
                  Det hoppas jag också, ännu så länge är det väldigt oroliga....simmar runt i en tät grupp, känns som diskusarna stimmar bättre än tetrorna...

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av smajlet
                    Det blev kanonfint med diskusarna i akvariumen

                    Gillar verkligen dinna diskus med olika färger på undre och övre fenorna
                    Gillar dem också, märker att alla de sorter som ser mest ut som vilda tilltalar mig mest. När det väl är dax för dig får vi hoppas att Piwowarski har klarat att leverera lite mer till Stork zoo.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av ICC
                      Det blev verkligen bra det där. Håller tummarna att det blir harmoni i akvarierna utan trubbel. Det fixar du med din envishet!
                      håller också tummarna, än så länge funkar det.....skulle vara skönt med lite lugn och ro nu, min envishet behöver vila lite....

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        I morse hittade jag en död illa sargad kardinaltetra i ett kar..... är det diskusarna mån tro. När det är tänt och jag sitter och tittar bryr de sig inte alls om tetrorna, men kanske är det annorlunda när det är släkt. Eller så har en kardinaltetra bara myskigt dött och någon tuggat på den efter döden inträffat.... får hålla koll fast frågan är ju vad man gör om man märker att diskusarna dödar tetrorna .

                        Ja annars, fortfarande stressrandiga och simmar runt i taita grupper, ja alla utan en, som helt sysselsätter sig med att bita sönder svärdplantorna, biter av bladen.....hm.... För övrigt inget nytt, det får ta sin tid helt enkelt.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Låter ju som att det kan vara en Discus som tagit en nattmacka. Det lär visa sig med tiden om fler försvinner eller skadas. Har du något kar att flytta kardinalerna till i så fall?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Låter ju som att det kan vara en Discus som tagit en nattmacka. Det lär visa sig med tiden om fler försvinner eller skadas. Har du något kar att flytta kardinalerna till i så fall?
                            Får försöka hålla koll, hade ju 40 innan diskusen kom i....är ju lite svårt att räkna men får se om jag hittar mer döda....just nu har jag ju ett tomt 600, ett tomt 375 och ett 120 med kerritetra och dolkstickstetra, så nog finns det plats att flytta dem. Men jag hoppas att jag slipper. Har inte gjort annat än kollat akvariumen hela kvällen, jättespännande....

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Förstår att det är spännande! Tänk hur det måste vara för discusarna!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Hittade inga döda tetror idag.....skönt, smådiskusarna är fortfarande lite bleka och randiga, simmar runt mycket mer men helst i grupp. Så det är inte helt säkra på sin nya miljö ännu. Men allt ser bra ut. Alla tetror stimmade otroligt fint när diskusarna kom i karen....men nu känns de som om tetrorna vant sig och simmar lite mer utspritt i hela karen igen, synd men på ett sätt är det ju skönt att de inte känner sig hotade. Allt känns iallafall fall väldigt bra, även om diskusarna behöver lite mer tid på sig.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0440.JPG
Visningar: 74
Storlek: 551,1 KB
ID: 2395724

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0441.JPG
Visningar: 79
Storlek: 593,7 KB
ID: 2395725

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0447.JPG
Visningar: 78
Storlek: 505,5 KB
ID: 2395726

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0445.JPG
Visningar: 73
Storlek: 591,4 KB
ID: 2395727

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0473.JPG
Visningar: 77
Storlek: 432,8 KB
ID: 2395728

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0477.JPG
Visningar: 81
Storlek: 491,1 KB
ID: 2395729

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0474.JPG
Visningar: 82
Storlek: 772,0 KB
ID: 2395730

                                Kommentar

                                Arbetssätt...