Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Tackar, men dina är minst lika vackra , får se hur de går när de flyttas till inrett kar.....har ju varit helt problemfritt i kar utan botten
    Under den känsligaste delen av livet har du ju gett dem kanonförutsättningar, så de lär vara friska och starka vilket ger goda förutsättningar att klara ett välskött inrett kar. Håller tummarna

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LoGeek

      Under den känsligaste delen av livet har du ju gett dem kanonförutsättningar, så de lär vara friska och starka vilket ger goda förutsättningar att klara ett välskött inrett kar. Håller tummarna
      Håller också tummarna för att det är så....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja, vad skall man säga, mina smådiskusar blir bara vackrare för varje dag som går.....trodde inte det var möjligt men de färgar bara mer och mer. Jag tror de har kommit upp i ålder nu så att de är viktigt att göra sig vackra för motstående kön och visa sig starka. Det är stökigt i karet och jag ser verkligen fram emot att flytta dem, men det får vänta ännu en vecka. Nu har jag iallafall lång helg, ledigt imorgon.....så det blir lite städning av karen, har slarvat det sista, men det får bli ändring på det, lång helg med akvarie pyssel, skall bli riktigt skönt.

        Trotts skitigt akvarium lägger jag ut bilder på otroliga fiskar.....

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0273.JPG
Visningar: 63
Storlek: 506,0 KB
ID: 2394071

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0256.JPG
Visningar: 65
Storlek: 515,7 KB
ID: 2394072

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0257.JPG
Visningar: 75
Storlek: 461,6 KB
ID: 2394073

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0276.JPG
Visningar: 69
Storlek: 553,7 KB
ID: 2394074

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0254.JPG
Visningar: 67
Storlek: 520,6 KB
ID: 2394075

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0274.JPG
Visningar: 66
Storlek: 487,1 KB
ID: 2394076

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0253.JPG
Visningar: 69
Storlek: 521,0 KB
ID: 2394077

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          Vilken färgprakt!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ja, de nya karen puttrar och går, mätbara värden är perfekta på måndag skall lite mer fisk få flytta in,i helgen blir det ett vattenbyte samt lite mer utkramat filter. Jag hoppas ju det gör att jag tillför så mycket bra bakterie flora som möjligt och slipper någon nitrit spik. Smådiskusarna matas kraftigt i nuvarande kar eftersom jag tänker mata sparsamt de första veckorna efter flytten. Ja så är planen iallafall....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Vilken färgprakt!
              visst är det, har nog aldrig sett så vackra fiskar......får man säga det när det är egna fiskar....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Curilenquer karet har börjat bli tebrunt, gissar att det är rötterna och älskar det. Jag försöker sitta framför detta kar men tröttnar snabbt. Tycker det är svårt att reda ut kardinaltetrans och citrontetrans liv, men allt går så snabbt hela tiden. Citrontetrorna har börjat färga lite långsamt, kardinaltetrorna är väldigt färgglada

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0261.JPG
Visningar: 72
Storlek: 234,7 KB
ID: 2394085

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0272.JPG
Visningar: 77
Storlek: 353,3 KB
ID: 2394083

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0255.JPG
Visningar: 76
Storlek: 268,9 KB
ID: 2394084

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0269.JPG
Visningar: 78
Storlek: 343,3 KB
ID: 2394086

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0275.JPG
Visningar: 74
Storlek: 337,5 KB
ID: 2394087

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0270.JPG
Visningar: 69
Storlek: 292,6 KB
ID: 2394088

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Sedan är det San Merah karet, här kan jag sitta i timmar, dessa tetror älskar jag. Visst går de snabbt med rödmunarna men de håller hop i ett tajt stim och hela huvudet bak till gälar lyser röda. En fröjd att se. Vinkel tetrorna hänger lite här och där men kommer genast när jag närmar mig karet. Och fantomtetrorna är ju nästan som fjärilar som dansar för varandra eller jagar bort konkurrenter, i den här gruppen händer alltid något. Jag funderar på om inte de bolivianska fjärilcikliderna skall få bo i det andra karet så att det inte blir konkurrens om beskådarens, ja min då....inte så många andra i familjen som kollar fiskarna, uppmärksamhet. Och i det andra karet kanske bolivianska fjärilarna behövs bättre.....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0268.JPG
Visningar: 85
Storlek: 264,6 KB
ID: 2394090

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0271.JPG
Visningar: 76
Storlek: 340,5 KB
ID: 2394091

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0262.JPG
Visningar: 65
Storlek: 423,2 KB
ID: 2394092

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0259.JPG
Visningar: 62
Storlek: 563,2 KB
ID: 2394093

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0252.JPG
Visningar: 75
Storlek: 363,7 KB
ID: 2394094

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0266.JPG
Visningar: 75
Storlek: 439,2 KB
ID: 2394095

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Till och med ett naket och skitigt kar är en fröjd för ögat med sådana fiskar!

                    Kommentar

                    • Camenius
                      • November 2004
                      • 180

                      Kul att kika på dina och de andras val av tetror. Fina.
                      Ska ju själv köpa några så små firrar jag också, men kan inget alls om tetror. Vill ha tag i några som håller sig i övre skiktet, färggranna och helst sådana som verkligenhåller ihop i ett stim. Det senare är kanske varken möjligt att hitta och jätteviktigt. Hur många har du i respektive kar?

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Till och med ett naket och skitigt kar är en fröjd för ögat med sådana fiskar!
                        Egentligen är jag ju emot att lägga upp foto när kar är skitigt.....men nu känner jag precis som du, med dessa fiskar så spelar det mindre roll....

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Egentligen är jag ju emot att lägga upp foto när kar är skitigt.....men nu känner jag precis som du, med dessa fiskar så spelar det mindre roll....
                          Jag gillar när man visar det sanna och vardagliga, inte bara det perfekta och tillputsade!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Camenius
                            Kul att kika på dina och de andras val av tetror. Fina.
                            Ska ju själv köpa några så små firrar jag också, men kan inget alls om tetror. Vill ha tag i några som håller sig i övre skiktet, färggranna och helst sådana som verkligenhåller ihop i ett stim. Det senare är kanske varken möjligt att hitta och jätteviktigt. Hur många har du i respektive kar?
                            Tills för någon månad sedan kunde jag absolut inget om tetror, men jag började att läsa c90368 tråd om tetror och flera andra inlägg här på forumet, sedan lite gamla akvarieböcker och googlade sedan de arter jag ville veta mer om. Ja och slutligen fick jag hjälp av Maths alias c90368, så var inte rädd att fråga.
                            jag är supernöjd med rödmunstetra som stimmar bra och vinkeltetrorna vid ytan. Dessa båda rekommenderar jag varmt. Fantomtetrorna älskar jag , men kanske mest för att de inte beter sig som jag trodde tetror gjorde..... lycka till med ditt val

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Härliga bilder, Thomas!
                              Dina "San Merah" är ju vansinnigt fina - ja, alla är top notch såklart. Det är riktigt kul att se hur du hela tiden utvecklas i din discushållning.
                              Keep up the good work!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Jättefina tetror och kar! Gå på magkänslan tycker jag och sätt bolivianerna i det "tråkiga" karet. Färgmässigt tror jag de kommer göra sig riktigt bra mot tetrorna. De går ju både i gult, rött och blått.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...