Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Små diskusarna, som jag kanske borde sluta kalla smådiskusar nu när de är runt tolv centimeter bråkar en del, känns som det är de fyra största hanarna som alla tagit ett hörn som sitt revir och de övriga håller till i mitten. Och när någon annan simmar ut mot hörnen blir det bråk. Det är som sagt dax att ge dessa vackra firrar lite större spelrum....

    Det känns skönt att det paret jag hade i detta kar som lagt rom ett par gånger har slutat med detta och inte längre verkar vara ett par. Det gör att jag inte behöver fundera på hur jag skall dela upp dem utan det blir ett 540 kar med tio San Merah och det andra 540 med tio Curilenquer . Dessa kar kommer jag ju försöka göra enklare scape i med rötter och runda stenar samt rådasand. Jag kommer inte försöka efterlikna en biotop utan rötter sten och växter kommer samlas i mitten i varje kar och kanterna kommer vara rätt fria, Tanken är ju att det skall gå att hålla rent från matrester och när jag ser i mina nuvarande kar brukar böset lägga sig efter kanterna, framförallt bak i karet.

    I San Merah karet kommer de sex VF bolivianska fjärilcikliderna gå , det är två killar och fyra tjejer. Dessutom blir det 7 VF svarta Fantomtetra ( kanske blir fler sedan) samt 30 rödmunstetra och 20 vinkeltetror ( samma sak här, får se hur det ser ut och sedan beställa mer) I detta kar vill jag ju ha Corydoras goldstripe men det hade jag inte råd med denna månad, det får vänta tills jag hunnit spara lite igen.

    Ja i Curilenquer karet blir det 40 kardinaltetra ( hm....Maths övertalade mig, även här är ju ett löftesbrott....har alltid sagt att jag aldrig skall ha neonfiskar) samt 20 citrontetror. Här skall jag naturligtvis ha Corydoras , jag har sett en sort som är lite grönglänsande, kommer ju naturligtvis inte ihåg vad den sorten heter men jag tror att det skulle bli väldigt snyggt tillsammans med det gula i citontetrorna och det blåröda i kardinaltetran. Sen skulle det vara kul att ha någon dvärgciklid men det får vänta tills jag ser att allt funkar.....

    ser verkligen framemot att få köra igång dessa kar, ja även här kommer det vara en hel del flytväxter för att få ner ljuset.

    Imorgon måste jag hitta mina gamla bänkskivor och få klart bänken.......

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Idag var jag ju och hälsade på alla mina fiskar....tetrorna och fjärilarna simmar alla i ett karantäns kar där de medicineras och får stanna i tre veckor, det viktiga är ju att få död på eventuella parasiter och bakterier innan de får simma hos diskusarna. Lyckades ju naturligtvis köpa lite fler fiskar som fick åka i karantän.. hade bara beställt sju svart fantomtetra nu när jag såg dem köpte jag till tretton så det blir en grupp på tjugo, sen blev det tio Corydoras paleatus, fläckig pansarmal, det är visst en av de vanligaste pansarmalarna, men jag fastnade för den för att den skimrar i grönt. Så nu saknas bara Corydoras goldstripe, ja och någon mer dvärgciklid eller jordätare.....vi får se vad det blir. Men det var kul att se alla fiskar jag beställt på riktigt så att säga, citrontetran var nog lite mindre än jag trott och lite färglösare, men de färgar förhoppningsvis bättre när de kommer till ett inrett kar. Så det ända jag fick med mig hem var ju 5,4 kg fryst diskusmat......

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Kul! Vilken medicin kör Patric i karantänen?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av LoGeek
          Kul! Vilken medicin kör Patric i karantänen?
          Det vet jag faktiskt inte, tänkte nog att det var cloramin T men frågade aldrig. Skall göra det nästa vecka. Tre veckor skulle behandlingen ta och en vanlig cloramin T behandling tar ju nio dagar. Skall kolla det

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Vad roligt med dina nya fiskar! Jag är särskilt nyfiken på bolivianerna. Var snäll och uppdatera med foton när du fått hem dem! Har sagt det tidigare men säger det igen - jag älskar bolivianer!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Vad roligt med dina nya fiskar! Jag är särskilt nyfiken på bolivianerna. Var snäll och uppdatera med foton när du fått hem dem! Har sagt det tidigare men säger det igen - jag älskar bolivianer!
              Naturligtvis kommer foton, så snart jag har fått hem dem, foton i massor....

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6059

                Härligt!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ännu en helg har gått.....underbar helg men inte mycket akvarium.....

                  Lördagen firades den förlorade sonens födelsedag ( han har flyttat till Växjö så helt förlorad är han ju inte ) det blev både resturang och musikalen Ringaren av NotreDame. Kanon kul kväll. Och idag var det ju för fint väder för att vara inne.....så innan jag äns gjort min planering rasade den ju.
                  Nåväl skivorna är på plats.....men mer blev det inte

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0049.JPG
Visningar: 84
Storlek: 222,5 KB
ID: 2392833

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Jag tog Maths på orden och försökte göra en planering framåt.....hm, det är rätt svårt, så nu blev första delen av planen bara klar, sön- torsdag. På fredag blir det fritidshuset för lite jakt och kakelugnsmys. Så ännu följer jag den första delplanen......
                    söndag bänkskivan. - check
                    måndag akvarier på plats. - check
                    tisdag torrinredning -
                    onsdag sand och sten. -
                    torsdag vattenfylla. -

                    Ja sedan blir det inget mer denna veckan, nästa vecka är planen växter........

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0051.JPG
Visningar: 81
Storlek: 224,4 KB
ID: 2392875

                    akvarierna på plats.....sjutton vad de väger

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0052.JPG
Visningar: 73
Storlek: 262,3 KB
ID: 2392876
                    lite rötter på plats, men det blir imorgon som jag sätter mig och vrider och vänder på dessa....

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0053.JPG
Visningar: 81
Storlek: 251,2 KB
ID: 2392874
                    det blir spännande det här, lite stenar också, sedan rådasand

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0050.JPG
Visningar: 86
Storlek: 296,9 KB
ID: 2392877

                    ja sedan växter, det mest lättskötta växter som finns och som klarar en tempratur mellan 28- 30 grader. Javamossa och svärdplanta blir det säkert men det vore kul med något som växer snabbt och bildar bra gömställen för alla tetra. Sedan blir det rätt mycket flytväxter också...

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Åh, vad härligt! Nu är du igång med det, i mitt tycke, roligaste!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Åh, vad härligt! Nu är du igång med det, i mitt tycke, roligaste!
                        Mmmm. Skall nog ge det lite tid denna gång. Själv tycker jag det är den svåraste biten. Nu när jag skall göra ordning det stora karet igen har jag många nya idéer . Ibland tror jag liksom att man måste börja med en inredning sedan får man ändra vid senare tillfälle, känns liksom grymt svårt att bli nöjd från början.
                        Det blir ju så annorlunda när fisken är i och växterna växt till sig lite. Svåraste biten....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ingen torrinredning idag, kom just hem efter en dag på jobbet, sedan trevligt restaurangbesök med flera av gcas (Göteborgs ciklid och akvariesällskap) och därefter föredrag, fika och spännande samtal. Man känner sig riktigt normal i dessa sammanhang när folk pratar om alla sina kar, där 1200 liter eller 3000 liter platsbyggda akvarium tillhör självklarheterna.....en mycket trevlig kväll.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Låter härligt! Jag har ingen akvariekompis i det verkliga livet.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Det är synd att du inte har det, men du bor ju i Stockholm där finns säkert någon förening. Uppsala tror jag har hand om nästa års ciklidstämma, kan varmt räkomenderas ( räk var med vilja) brukar vara massor med trevligt folk och mycket föredrag. Eller så bestämmer du träff med andra här på forumet. Jag tycker hobbyn liksom får en dimension till när man träffas på riktigt. Lyck till, ja och hör av dig när du är i Göteborg

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Kommentar

                                Arbetssätt...