Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Renovering av vägg är igång, färg och spackel får torka nu innan tapetsering kan påbörjas........så nu är det dax för en söndagsöl framför akvariumen....

    Funderade lite på i vilken tråd jag skulle detta inlägg eftersom jag nu har två diskustrådar...... Men tanken är nog faktiskt att mina små diskus, de största är nog 12 cm nu skall få de nya karen, tio i varje. Så jag tror att vidare byggnation av akvariebänk samt inredning av kar kommer att i denna tråd.
    Jag köpte 20 stycken små 5cm diskus och trodde nog att detta skulle bli svårare än att köpa stora men ta i trä, alla 20 har växt bra, två är något mindre och kommer kanske så förbli men för övrigt funkar ju allt otroligt problemfritt, min förhoppning är ju att det skall fortsätta på samma sätt, så för att inte få några nya problem kommer dessa kar få allt nytt och inget av de gamla flyttas med, om mina Stordiskusarna skulle ha något skall det inte spridas till de små.

    Dessa två nya kar kommer att ha samma bakgrund, samma sand och inredda på ungefär samma sätt. Det kommer vara grenar, förhoppningen är att hitta lite längere och kraftigare syrengrenar. Samt lite sten och göra ett enklare scape av detta. Majoriteten utav växter kommer att sitta på grenarna. Lite växtlighet kommer placeras framför pump och värmare för att dölja dessa. Egentligen borde jag väl försöka komma över min fobi över utvändiga filter......men kommer att börja med Eheim 2252 innerfilter med fyra filterkasseter. Förhoppningen är att det skall räcka. Sedan har jag tittat lite på ledlampor men älskar ju mina lysrör och känner inte att någon ännu kunnat överbevisa mig om att led ger ett vackrare ljus så det blir lysrörsarmaturer med två T8 över varje kar. Invånarna blir ju tio diskus i varje kar. Först hade jag tänkt ha Curilenquer i det ena och San Merah i det andra men eftersom jag redan har flera mixade par ibland smådiskusarna så kommer de vara blandade i varje. Funderar på att sätta de minst i ett kar och de större i det andra....... skulle vara spännande att se om de små då växer snabbare...

    Nåväl, tankar och funderingar.......gjorde en liten idéskiss också. Inget konstverk direkt men det kanske hjälper er att se den bild jag har i mitt huvud. Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0019.JPG Visningar:	1 Storlek:	310.3 kB ID:     	2390589
    Nu får vi se om det kan bli som jag tänkt mig....
    Senast redigerad av Ekenberg; 26 August 2018, 17:46.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jag får väl kolla in Syrén-stashet och se vad jag kan bidraga med.

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Renovering av vägg är igång, färg och spackel får torka nu innan tapetsering kan påbörjas........så nu är det dax för en söndagsöl framför akvariumen....

        Funderade lite på i vilken tråd jag skulle detta inlägg eftersom jag nu har två diskustrådar...... Men tanken är nog faktiskt att mina små diskus, de största är nog 12 cm nu skall få de nya karen, tio i varje. Så jag tror att vidare byggnation av akvariebänk samt inredning av kar kommer att i denna tråd.
        Jag köpte 20 stycken små 5cm diskus och trodde nog att detta skulle bli svårare än att köpa stora men ta i trä, alla 20 har växt bra, två är något mindre och kommer kanske så förbli men för övrigt funkar ju allt otroligt problemfritt, min förhoppning är ju att det skall fortsätta på samma sätt, så för att inte få några nya problem kommer dessa kar få allt nytt och inget av de gamla flyttas med, om mina Stordiskusarna skulle ha något skall det inte spridas till de små.

        Dessa två nya kar kommer att ha samma bakgrund, samma sand och inredda på ungefär samma sätt. Det kommer vara grenar, förhoppningen är att hitta lite längere och kraftigare syrengrenar. Samt lite sten och göra ett enklare scape av detta. Majoriteten utav växter kommer att sitta på grenarna. Lite växtlighet kommer placeras framför pump och värmare för att dölja dessa. Egentligen borde jag väl försöka komma över min fobi över utvändiga filter......men kommer att börja med Eheim 2252 innerfilter med fyra filterkasseter. Förhoppningen är att det skall räcka. Sedan har jag tittat lite på ledlampor men älskar ju mina lysrör och känner inte att någon ännu kunnat överbevisa mig om att led ger ett vackrare ljus så det blir lysrörsarmaturer med två T8 över varje kar. Invånarna blir ju tio diskus i varje kar. Först hade jag tänkt ha Curilenquer i det ena och San Merah i det andra men eftersom jag redan har flera mixade par ibland smådiskusarna så kommer de vara blandade i varje. Funderar på att sätta de minst i ett kar och de större i det andra....... skulle vara spännande att se om de små då växer snabbare...

        Nåväl, tankar och funderingar.......gjorde en liten idéskiss också. Inget konstverk direkt men det kanske hjälper er att se den bild jag har i mitt huvud. Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0019.JPG Visningar:	1 Storlek:	310.3 kB ID: 	2390589
        Nu får vi se om det kan bli som jag tänkt mig....
        A ha är du ingenjör =) snygg skiss det där ser bra ut, blir häftigt med två kar som smälter samman med varandra.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jag får väl kolla in Syrén-stashet och se vad jag kan bidraga med.
          Ingen är mer tacksam en jag, önskemål är jite grövre denna gång. Nästa helg skall jag till vårt hus i Östergötland , tänker ge mig på syrenbersån

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Ingen är mer tacksam en jag, önskemål är jite grövre denna gång. Nästa helg skall jag till vårt hus i Östergötland , tänker ge mig på syrenbersån
            Jag tror att jag skall kunna uppfylla önskemålen!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av smajlet

              A ha är du ingenjör =) snygg skiss det där ser bra ut, blir häftigt med två kar som smälter samman med varandra.
              du har så rätt, arkitekt men jobbat som byggnadsingenjör de senaste tio åren. Jag tror det blir bra, vardagsrumsväggen är 4,40 så dessa tre meter akvarium kommer centreras på väggen.

              ​​​​​​​Hur går det för dig nu, lugnt i karet. Inga mer dödsfall.

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                du har så rätt, arkitekt men jobbat som byggnadsingenjör de senaste tio åren. Jag tror det blir bra, vardagsrumsväggen är 4,40 så dessa tre meter akvarium kommer centreras på väggen.

                Hur går det för dig nu, lugnt i karet. Inga mer dödsfall.
                Ja nu är det som vanligt i karet, alt tuffar på och scalarerna växer ytterligare. Och börjar komma upp i lite storlek på kropp och fenor.
                Nu får karet gå in sig riktigt, kör på mats linje nu och hoppas jag kan stålsätta mig, för det kommer jag nog få valuta för när det kommer igång ordentligt med tillväxten och balansen =).

                Det första som kommer till i karet när jag fått tillväxt och balans är 20 st corydoras Stairbai, dom är förbeställda hos svensk privatodlare =).
                Jättefina var dom han hade sist, men då hade jag ju som mest problem med karet, så jag fick avstå den gången.

                ​​​​​​​Mvh

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Renovering av vägg är igång, färg och spackel får torka nu innan tapetsering kan påbörjas........så nu är det dax för en söndagsöl framför akvariumen....

                  Funderade lite på i vilken tråd jag skulle detta inlägg eftersom jag nu har två diskustrådar...... Men tanken är nog faktiskt att mina små diskus, de största är nog 12 cm nu skall få de nya karen, tio i varje. Så jag tror att vidare byggnation av akvariebänk samt inredning av kar kommer att i denna tråd.
                  Jag köpte 20 stycken små 5cm diskus och trodde nog att detta skulle bli svårare än att köpa stora men ta i trä, alla 20 har växt bra, två är något mindre och kommer kanske så förbli men för övrigt funkar ju allt otroligt problemfritt, min förhoppning är ju att det skall fortsätta på samma sätt, så för att inte få några nya problem kommer dessa kar få allt nytt och inget av de gamla flyttas med, om mina Stordiskusarna skulle ha något skall det inte spridas till de små.

                  Dessa två nya kar kommer att ha samma bakgrund, samma sand och inredda på ungefär samma sätt. Det kommer vara grenar, förhoppningen är att hitta lite längere och kraftigare syrengrenar. Samt lite sten och göra ett enklare scape av detta. Majoriteten utav växter kommer att sitta på grenarna. Lite växtlighet kommer placeras framför pump och värmare för att dölja dessa. Egentligen borde jag väl försöka komma över min fobi över utvändiga filter......men kommer att börja med Eheim 2252 innerfilter med fyra filterkasseter. Förhoppningen är att det skall räcka. Sedan har jag tittat lite på ledlampor men älskar ju mina lysrör och känner inte att någon ännu kunnat överbevisa mig om att led ger ett vackrare ljus så det blir lysrörsarmaturer med två T8 över varje kar. Invånarna blir ju tio diskus i varje kar. Först hade jag tänkt ha Curilenquer i det ena och San Merah i det andra men eftersom jag redan har flera mixade par ibland smådiskusarna så kommer de vara blandade i varje. Funderar på att sätta de minst i ett kar och de större i det andra....... skulle vara spännande att se om de små då växer snabbare...

                  Nåväl, tankar och funderingar.......gjorde en liten idéskiss också. Inget konstverk direkt men det kanske hjälper er att se den bild jag har i mitt huvud. Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0019.JPG Visningar:	1 Storlek:	310.3 kB ID: 	2390589
                  Nu får vi se om det kan bli som jag tänkt mig....
                  Det där är väl ingen konst att få till

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Det ser ju toppenfint ut i teorin! I verkligheten blir det säkert ännu läckrare! Kul att du är igång!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Hur går det med projektet?

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Hur går det med projektet?
                        Luften gick lite ur mig när diskusen blev sjuk. Är lite väl mycket känslomänniska så det har stoppat upp. Kör igång efter helgen. Som tur var fick jag besked i tisdags att akvarierna kommer först nästa vecka. Tur i oturen

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Okej. Det är nog bra att pausa en stund när det blir för mycket.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Låter som ett väldigt givande projekt!
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Sjutton vad trött jag är......känns som att det här med att jobba inte riktigt ligger för mig, borde nog vara ledig jämt. Jag är dödstrött när jag kommer hem så mina projekt går långsamt, men tack och lov är mina akvarium försenade, kommer först nästa torsdag. Fick beskedet idag och blev jätteglad. Patric som jag har köpt de nya akvarierna genom blev lika glad när han förstod att jag gärna väntar en och en halv vecka till. Så ikväll har jag bara suttit på terrassen och gottat mig i solen denna varma sköna sensommar kväll. Smådiskusarna får bo lite trångt ett tag till. Annar kan bara sägas att de blir vackrare för varje dag.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13133

                                Känner igen känslan av trötthet, jag har hundra bollar i luften heeela dagarna och enda chansen att få nåt gjort med akvarierna eller annat är att hugga in direkt man kommer hem, lägger man sig på soffan en halvtimme så är det helt omöjligt att mobilisera några krafter sen
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...