Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    som jag ser det så.. har du fått det funkat tvärtemot vad han sa så ... är det i vart fall inte skrivet i sten att det inte funkar =) men det är ju till guppyna jag skall ha detta framför allt... kanske jag får för mig köpa en leksak en dag sån luftdriven =P

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      här kommer den =d ha ha
      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Köp några billi-filter till dina kar som du skall köra med luftpumpen - så är alla problem lösta!


        Klicka på bilden för större version

Namn: 441-4-serabillifilterinnerfilter.jpg
Visningar: 91
Storlek: 102,5 KB
ID: 2360056

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          he he ja men jag skall ju göra mitt droppfilter till 114 litern =d sedan är detta med luft till att labba med guppysarna...jag vet inte ännu hur seriöst jag vill ta det. MEn man blir ju glad när man får fram fina färger =D och vill se hur det blir om dom ändrar stjärtform osv.. =)

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av tanteva
            he he ja men jag skall ju göra mitt droppfilter till 114 litern =d sedan är detta med luft till att labba med guppysarna...jag vet inte ännu hur seriöst jag vill ta det. MEn man blir ju glad när man får fram fina färger =D och vill se hur det blir om dom ändrar stjärtform osv.. =)
            Jamen... då kör du droppfilter till dina kar och kopplar på ett billifilter till luftpumpen i guppykaret. Klart!

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              ja lite så är planen ... men det blir nog bra , jag måste bara tänka färdigt alla mina rundor innan jag startar ordentligt =) jag kommer ju ha minst 2 små baljor till guppyna. Frågan är om jag kommer ta mina 20 liters sorteringslådor jag köpte hon classe olson för ett tag sedan. För att ha och sortera i, nackdelen är ju att dom inte är helt genomskinliga. Eller så flyttar jag om alla guppyna ur 114 å i med furcatan jag har i 54an.. så får guppyna ta den,... hmmm köpte ju bara guppy för lite färg.... frågan är har jag gjort bort mig eller inte ha ha men dom roar mig i vart fall =D

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                Mats Tack för en trevlig lördags chatt =D vart ju en himla fart här på zoopet idag ju =D

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av tanteva
                  ja lite så är planen ... men det blir nog bra , jag måste bara tänka färdigt alla mina rundor innan jag startar ordentligt =) jag kommer ju ha minst 2 små baljor till guppyna. Frågan är om jag kommer ta mina 20 liters sorteringslådor jag köpte hon classe olson för ett tag sedan. För att ha och sortera i, nackdelen är ju att dom inte är helt genomskinliga. Eller så flyttar jag om alla guppyna ur 114 å i med furcatan jag har i 54an.. så får guppyna ta den,... hmmm köpte ju bara guppy för lite färg.... frågan är har jag gjort bort mig eller inte ha ha men dom roar mig i vart fall =D
                  Ursprungligen postat av tanteva
                  Mats Tack för en trevlig lördags chatt =D vart ju en himla fart här på zoopet idag ju =D
                  Eva! Chilla med alla planer - kör igång de kar du behöver och se tiden an. Guppykaren kommer att sköta sig själva efter ett tag, du behöver bara se till att de har det fint så kommer en massa yngel, och dessa kan du senare sortera hur du vill.

                  Du har inte gjort bort dig på något vis! Vill du se "färg" så låt guppyna gå där de trivs och njut av dina kar.
                  Sätt dig ner och kolla läget, se vilka kar du har och börja, sakta men säkert, planera hur du vill disponera dina kar och fiskar - och gå sedan efter din plan.
                  Det här med att flytta runt, labba, dona och flimsa runt i karen skapar bara oro och oskön feeling.

                  Japp, det var kul att lördags-chatta lite. Ha nu en fortsatt fantastisk helg!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13135

                    Ursprungligen postat av tanteva
                    Men eva min vän, du ska ju sätta slangen i det hålet som du håller för de andra 3 utgångarna har ju en ratt att vrida på så att du kan stänga av dem om du inte vill ha luft igeom någon av dem.... haha! Om du bara vill ha en slang så kopplar du ihop båda utblåsen till en enda slang med den dör y kopplingen. Du ska nämligen inte låta ett utblås gå tomt det sliter på pumpen
                    Senast redigerad av åheim; 17 September 2016, 18:19.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      ja så klart skall det längre slang där... å kopplingarna är ju för 2 slangar till så långt är jag med ha ha =P men det andra urtaget på pumpen kan bara vara ? jag kan ju direkt koppla 2 på en å samma gång det förstår jag, men jag behöver ju för minst 3 tror jag men å andra sidan så fick jag med en trekoppling som för två av en... men jag ville ju se hur det andra funka med ifall jag behöver så mycket eller många .. fnissar lite...
                      Jag kan göra massa tokiga saker innan det liksom klickar ordentligt ha ha ha å ljudet då va sa du om det ha ha

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        ja mats det blir nog bra =D men allt får vara där dom är... så vill jag bara få till några till yngelburkar =) här görs inget i en hast, snaare slowmotion ...

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          nu har jag börja leka med sakerna jag har för droppflitret...

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13135

                            Jag vet inte om vi förstår varann... Först tar vi tjutet som var och det kommer från backventilen! Sen vidare så har pumpen 2 utblås och båda måste förses med slang, sen till antingen var sin luftsten eller så ansluter du båda slangarna från pumpen till Y kopplingen. Den slangen som sedan går från Y kopplingen kopplar du på grenkopplingen, du sätter slangen på sidan (där du satte tummen och fick tyst på pumpen) och då har du sen 3 uttag ytterligare med ett reglagevred på varje och där kopplar du in vad du vill använda i akvariet, vill du bara koppla in 1 eller 2 olika saker så vrider du igen/stänger den/de tomma uttagen! Hoppas du hajar vad jag menar
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              Ha ha ja åheim nu är jag med , nu har hjärnan sovit på saken ha ha helt enig å nu förstår jag... =D de två urtagen från pumpen kan jag koppla åt oilka håll med om jag vill... ja det är ju oändligt nästan man kan koppla å trixa.. =D Jag börjar få till en plan... =D Nu bor jag ju med rätt mycket sök omkring på gator och från pubar om nätterna så den kommer nog bara höras runt 4 på morgonen å en timme framåt sedan börjar tunnelbanorna gå igen ... idag skall jag fundera vidare på droppfiltret som jag på började igår...leta reda på lite klämmor i rätt storlek för den slangen =)

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13135

                                En skön söndag alltså
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...