Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Kalasfint att se film, det är ju mycket mer informativt än en bild. Bara älskar rödmunstetror, så snygga. Ska bli kul att se det här karet utvecklas.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Ursprungligen postat av flygrc
      Det är redan snyggt Gillar blandningen av sten och växter. Hoppas mossan blir bra med, enda gången mossa blivit bra i mina kar är när jag har räkor som ansar den.
      Tack du, är själv nöjd med grunderna i karet. Rödmunnarna känns lite som Malawi när det gäller aktivitet, en gnutta av någon bokstavskombination liksom Jag har aldrig haft mossa tidigare så det är en ny utmaning.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Igår var det ännu en dag med perfekt akvarieväder här nere i Malmö och jag passade på att pyssla lite. Efter många om och men ang detta akvarium bestämde jag mig. Det blir räkor för hela slanten! Pratar om kuben på 60 liter. Alltså ut med fiskar(mest rasboror), växter och grus och in med shrimpsoil, stenar och tillbaks med de räkor som fanns i, samt en del av växterna. Jag skulle kunnat ha väntat med att visa bilder men är av naturen lite otålig

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0883.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,8 KB
ID: 2158428Klicka på bilden för större version

Namn: P1000939.jpg
Visningar: 2
Storlek: 185,9 KB
ID: 2158429
        Först bild på ikväll sedan bild på tidigare

        Det ser på bilden ut som om det var endast räkor även tidigare, fast var minst 20 rasboror, som nu är uppfångade. Får nästan inga räklingar i karet längre och tror det beror på alla fiskar! Många kommer nog att tycka det var bättre tidigare men ge mig lite tid så ska jag försöka bevisa motsatsen.
        Kommer att tillsätta räkor och växter och återkomma när dimman lättat.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ser trevligt ut
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Ursprungligen postat av Micke L
            Hemma igen efter en heldag med rävar som raskat, grodor utan både öron o svansar samt kråkor som slunkit ut i diket Dessutom några små immiga, god och mycken mat och nu mer bra fotboll hoppas jag. Kan knappast bli bättre! Bild visar aktiva tetror och panarmalar i 150-kuben. Dessutom har sonen fått sex guppys, tre mkt färgglada hanar med respektive.
            [ATTACH=CONFIG]69648[/ATTACH]
            Wow vilka stenar! Jättesnyggt!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Ursprungligen postat av Likan
              Wow vilka stenar! Jättesnyggt!
              Tack, jag är själv nöjd med layouten i detta kar. Jag har gått från mycket växter och rötter till färre växter och mer sten i flera av mina kar. Nu har de låga växterna i detta börjat frodas lite och det börjar se riktigt trevligt ut.
              Dock har jag ännu inte funnit tjusningen med dessa L-historier(som ju bara gömmer sig när man är vaken) som många av er skriver om
              Kanske lär mig en dag

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Gillestugan

                Fördelen när man har lite mindre är ju att man ser bättre. less is more! Tänk den dagen man lär sig det.
                Jag är avis på alla snygga kar med stenar i. Vill också ha.
                Du kanske har skrivit det någonstans men var har du hittat stenarna? Är det utifrån eller en butik? Kan inte minnas att jag sett dem i butik förr.

                Äh, vadå inte syns. Stjärtarna är ju jättevackra, titta!
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404504860.687637.jpg
Visningar: 2
Storlek: 347,7 KB
ID: 2158431
                Wow liksom. Man får vara glad för det lilla.
                Jag förstår fullkomligt folk som inte förstår.
                Visst vore det roligare om man såg dem jämt... men då försvinner ju spänningen. Letandet är ju nästan halva grejen. För en knäppfia som jag iaf.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  Ursprungligen postat av Likan
                  Fördelen när man har lite mindre är ju att man ser bättre. less is more! Tänk den dagen man lär sig det.
                  Jag är avis på alla snygga kar med stenar i. Vill också ha.
                  Du kanske har skrivit det någonstans men var har du hittat stenarna? Är det utifrån eller en butik? Kan inte minnas att jag sett dem i butik förr.





                  Äh, vadå inte syns. Stjärtarna är ju jättevackra, titta!
                  [ATTACH]69833[/ATTACH]
                  Wow liksom. Man får vara glad för det lilla.
                  Jag förstår fullkomligt folk som inte förstår.
                  Visst vore det roligare om man såg dem jämt... men då försvinner ju spänningen. Letandet är ju nästan halva grejen. För en knäppfia som jag iaf.
                  Stenarna är från Hornbach, kallas svart skiffer hos dem, men är inte platt som den skiffer jag tänker mig. Dessutom är den billig, 19 kr/kg. Har köpt fyra kilo(=8o kr) idag till räkakvariet.
                  Tack för stjärtbilden
                  Jag kommer säkert dit en dag, har provat allt "vanligt sötvatten" utom Malawi, discus och malar....

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Tänk, det har varit perfekt akvarieväder mest hela "sommaren"
                    Stenarna från Hornbach har jag inte sett här uppe - dom är jättefina, har bara sett "dragonstone" som är bruna och dyrare, men dina skifferstenar ser ut som svarta sådana.
                    Roligt med ett räkkar, tror du att rasbororna åt upp räklingarna?
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      Ursprungligen postat av heba
                      Tänk, det har varit perfekt akvarieväder mest hela "sommaren"
                      Stenarna från Hornbach har jag inte sett här uppe - dom är jättefina, har bara sett "dragonstone" som är bruna och dyrare, men dina skifferstenar ser ut som svarta sådana.
                      Roligt med ett räkkar, tror du att rasbororna åt upp räklingarna?
                      Ja fast idag har vi faktiskt haft 22C och badat i havet. Det var inte jätteskönt i vattnet men varmt när man kom upp I Malmö har de på Hornbach tre sorters skiffer. Tror de heter ljus, röd, samt svart. Övriga två är ganska tjocka plattor medan den svarta finns i mer olika former, dock ganska platta och inte som dragonsstone. Är som skiffer men med aningen mer former och går i mörkgrått/svart.
                      Vet inte om rasbororna åt upp räklingarna, men skyller på det för att riva upp gammalt och köra igång nytt

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Ja, jag håller med om att det faktiskt var varmt idag, men tidigare har det inte varit något vidare badväder, bara akvarieväder

                        Alla skäl till att starta nytt ska beaktas och visst gäller det även att starta nya akvarium, inte bara göra om i befintliga kar - behöver inte rasbororna ett eget kar ?

                        Jag ska titta nästa gång jag är på Hornbach efter dessa stenar för dom är riktigt fina!
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Tack för tipset. Ska också kolla nästa gång jag svänger förbi. Heba och jag har ju en varsin av de två som finns här så vi får kolla och skvallra om vi hittar något.

                          Malawi står också på "någon gång"-listan, eller Tanganyika för all del.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Nu har sikten klarnat något i räkburken, men jag måste säga att shrimpsoilen varit grym på att damma, trots många genomsköljningar innan jag lade i den. Så här ser det ut nu. Kommer att byta ut en del skabbiga växter som följt med sedan länge, men tror jag låter scapen vara så här.
                            I en annan tråd som jag följer med stort intresse diskuteras det öppna akvarier, dvs utan lock. Jag har två sådana och bjuder idag på bilder både framifrån och uppifrån, det ni
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0946.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,0 KB
ID: 2158491Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0947.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,4 KB
ID: 2158492
                            Kuben 60 liter framifrån och uppifrån
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0902.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,3 KB
ID: 2158494Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0951.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,6 KB
ID: 2158495Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0916.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,9 KB
ID: 2158493Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0938.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,6 KB
ID: 2158496Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0924.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,5 KB
ID: 2158497
                            150 kuben framifrån och uppifrån samt en av invånarna. De sista två visar närbild på en prinsessa samt en av snäcklekarna som plötsligt övergett sin snäcka och håller till högst upp i karet. Vad kan det bero på? Kanske blivit bortjagad och vågar sig inte tillbaks?

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611



                              Har du bild på hela framifrån? Med armatur och allt?
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Massor med fina bilder
                                Ja visst är det härligt att kunna titta "ner" i karet!
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...