Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Ursprungligen postat av Micke L
    Ok, bilden syns när jag går in i tråden. Fler som inte ser?

    Ja, jag har haft växtkar i omgångar, det mest ambitiösa för ca 15 år sedan, med hängande metallhalogen och CO2. Håller med om att kolglödstetror är mycket vackra men känner inte för det. Har haft karet puttrande i ca sex månader med räkor och några guppys men får ingen riktig känsla för hur det ska se ut eller vad det ska innehålla. Detta är ovanligt då jag brukar "göra färdigt" väldigt snabbt när jag väl satt upp ett kar. Jag åker till Tyskland på InterZoomässan på torsdag-söndag och hoppas på inspiration där. Jag brukar åka därifrån fullt beslutsam om att sätta upp minst ett av vardera discus, saltvatten och inte minst växtkar, fast då på 500 liter plus

    I år får jag väl fokusera på alla små snygga kar....Eller slänga ut alla små här hemma och skaffa ett ordentligt. Ett sånt som man måste koppla slangen till kranen/avloppet när man byter vatten. I stället för att pytsa med hink. Alltså 500 liter plus.
    Har du fått med dig en massa inspiration hem? Blir det discus, salt eller stort växtkar
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Ursprungligen postat av flygrc

      Ja det är kasst när arbetet tar fokus från hobbys Har samma "problem" sen ett år tillbaka.
      Jag kör just nu bara på det stora karet så det finns utrymme för ett nytt kar. Har härligt med trådalger så det finns funderingar att spräcka SA temat med tex Odessabarber om de nu käkar trådalgerna.
      Ja men nu har jag lågsäsong på arbetet under sommarmånaderna, så egentligen inget att skylla på
      Kul att du klarar av att se trådalgerna som härliga. Jag tycker att de bara trasslar sig in i alla andra växter och förstör. Mitt bästa tips är att linda dem runt en pincett eller liknande och dra upp så mycket man kan. Har ingen koll på om barberna hjälper?

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Ursprungligen postat av heba

        Har du fått med dig en massa inspiration hem? Blir det discus, salt eller stort växtkar
        Ja, nej, nej och nej.
        Eller har iallafall fått lite inspiration med mig. Kolla in denna högra del i ett ca 300 liters!

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0505.JPG
Visningar: 104
Storlek: 310,4 KB
ID: 2356696
        Bifogade filer

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Wow! Aquascaping är så läckert! Bara att prova på, det har jag iallafall tänkt (obs - tänkt" ).
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Igår blev det den stora höststädningen i kuben, dagen kom ovanligt tidigt i år Fiskar och växter i hinkar och ut med allt vatten, tvätta allt grus och grundlig skrubbning av alla rutor. Sedan tillbaks med allt, kompletterat med lite nya växter. Så här blev höstutgåvan 2016
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0762.JPG
Visningar: 99
Storlek: 252,6 KB
ID: 2359512 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0766.JPG
Visningar: 96
Storlek: 237,1 KB
ID: 2359507 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0767.JPG
Visningar: 99
Storlek: 238,3 KB
ID: 2359509 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0769.JPG
Visningar: 98
Storlek: 234,8 KB
ID: 2359510 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0768.JPG
Visningar: 104
Storlek: 227,1 KB
ID: 2359511
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Höststädning på den "sista" sommardagen . Strålade solsken idag så jag struntade i mina vattenbyten.
              Bra höststart på ditt akvarie
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Höststädning på den "sista" sommardagen . Strålade solsken idag så jag struntade i mina vattenbyten.
                Bra höststart på ditt akvarie
                Nej, inte sista sommardagen. Ska ju bli strålande väder hela nästa vecka! Sommaren tog dock en liten paus här i Skåne denna helg. Igår var det mulet och lite regn. Idag ännu mer mulet och ihållande regn.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Micke L
                  Igår blev det den stora höststädningen i kuben, dagen kom ovanligt tidigt i år Fiskar och växter i hinkar och ut med allt vatten, tvätta allt grus och grundlig skrubbning av alla rutor. Sedan tillbaks med allt, kompletterat med lite nya växter. Så här blev höstutgåvan 2016
                  [ATTACH=CONFIG]n2359512[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2359507[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2359509[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2359510[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2359511[/ATTACH]
                  Det var en höststädning som heter duga . Men Micke, varför denna dunderstädning med att riva upp alla växter och skölja grus?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Micke L
                    • December 2013
                    • 456

                    Hej Inger,
                    Gruset var fullt av cyano och en del tråd- och tofsalger. Jag får ofta detta problem under sommaren och brukar varje höst ta till denna typ av storstädning mot konstens alla regler. Hittills har det gått bra
                    Senast redigerad av Micke L; 05 September 2016, 21:42.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Micke L
                      Hej Inger,
                      Gruset var fullt av cyano och en del tråd- och tofsalger. Jag får ofta detta problem under sommaren och brukar varje höst ta till denna typ av storstädning mot kostens alla regler. Hittills har det gått bra
                      Okey

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Lugn och behagligt i akvariet i kväll.





                        Annat var det tidigare i veckan! Jag låg i soffan och slötittade på tv när det plötsligt small till i akvariet och allt slocknade, även tv:n.
                        Det luktade bränt och jag hann tänka "jäkla kineser" då jag var säker på att det var belysningen som small. Transformatorn till den har varit överhettad och luktat bränt tidigare, därför så dåliga tankar(Den är utbytt sedan länge). När jag dragit ut alla sladdar och bytt säkring visade det sig inte vara Kinesernas fel utan istället Italienarnas då det var doppvärmaren som exploderat. Såpass att det stänkt vatten ca 30 cm upp på väggen bakom karet.
                        Har lärt mig av detta att aldrig mer stoppa ner händerna utan att dra ut alla sladdar. Inte ens för att plocka upp ett flytande blad som lossnat från någon växt!


                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Micke L; 23 October 2016, 20:23.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Micke L
                          Lugn och behagligt i akvariet i kväll.





                          Annat var det tidigare i veckan! Jag låg i soffan och slötittade på tv när det plötsligt small till i akvariet och allt slocknade, även tv:n.
                          Det luktade bränt och jag hann tänka "jäkla kineser" då jag var säker på att det var belysningen som small. Transformatorn till den har varit överhettad och luktat bränt tidigare, därför så dåliga tankar(Den är utbytt sedan länge). När jag dragit ut alla sladdar och bytt säkring visade det sig inte vara Kinesernas fel utan istället Italienarnas då det var doppvärmaren som exploderat. Såpass att det stänkt vatten ca 30 cm upp på väggen bakom karet.
                          Har lärt mig av detta att aldrig mer stoppa ner händerna utan att dra ut alla sladdar. Inte ens för att plocka upp ett flytande blad som lossnat från någon växt!

                          Aj! Hoppas fiskarna klarade sig?
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Så går det när man slötittar på TV - kolla på akvariet i stället
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              Vad är det för fabrikat på den trasiga doppvärmaren ?

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Oj, obehaglig upplevelse! Men så länge man ser att fiskarna uppför sig normalt är vattnet inte strömförande i allafall. Det är ju så man räknar fiskbestånd, med ett elfiskeaggregat. Svagström får firrarna att tillfälligt bli bedövade och flyta upp.
                                Men otäckt med exploderande utrustning,kan ju gå illa!
                                Senast redigerad av Rufus; 24 October 2016, 12:50.
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...