Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Ursprungligen postat av Inger H
    Amanoräkor ÄR effektiva .

    //Inger
    Ja kommer nog att köpa några av dessa. Hoppas bara de inte blir mat till mina stora fjärlisciklider. Får försöka hitta räkor i bra storlek. Jag har läst på lite om otocinclus också. Konstigt nog har jag aldrig haft dessa men verkar vara festliga. Får nog bli ett litet gäng av varje. Nu ska jag njuta av långhelg och önskar er alla en trevlig midsommar från Gillestugan

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Det blev en jobbig avslutning på midsommarafton! När vi kom hem för ett litet tag sedan hörde jag ett onormalt ljud så snart jag öppnat dörren. Det plaskade av vatten mot golvet. Nytt rekord på nio meter och snabbt framme vid akvariet. Sugpropparna till innerfiltret hade släppt från glaset, pumpen hade lagt sig mot en av grenarna och hamnat med utblåset uppåt, nära vattenytan. Mitt akvarium är tyvärr öppet, dvs har varken täckglas eller lock. På golvet var det vått. Snabbt ut med sladdar ur kontakter och fram med en massa handdukar!

      Jag sitter nu och konstaterar att skadorna nog är obefintliga, vattennivån hade endast sjunkit några cm och jag gissar att det med pumpen hänt just innan vi kom hem. Golvet verkar torrt men får ju se imorgon om det rest sig.

      Vad har jag lärt mig av detta? Fira alltid midsommar hemma i fortsättningen! Nej, men kanske att inte sätta saker under/nära pumpen så om den släpper igen kan den sjunka nedåt. Det blev en rejäl pulshöjning och en svettig avslutning av midsommarafton!

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Det verkar vara tur i oturen, den har Kjell beskivit något liknande. Jag ska kika i tråden om risker för vattenskador så den är med där.

        Så, nu är det fixat, den var med men jag la till ditt exempel.
        Senast redigerad av flygrc; 20 June 2015, 07:41.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Det där har jag tänkt på många gånger... Vad händer om sugpropparna släpper, hur stor är risken att det sprutas vatten utåt liksom? Nu har ju jag täcklock på alla mina men har lite lufthål här och var. Hoppas att golvet klarar sig!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Det ser bra ut på golvet. Kom nog hem i rätt tid. Nu sitter sugpropparna stenhårt fast. De är helt nya så jag måste ha slarvat med att trycka fast ordentligt när jag bytte vatten här om dagen!

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Jag tycker om såna här dagen efter dagar. Alla är lite slöa och man förväntas inte göra något alls. Inte ens laga mat för det är väl pizzerians rekorddag, kanske i konkurrens med nyårsdagen. Jag vaknade pigg fram emot normal lunchtid och kände att jag vill göra något idag. Men det mesta är ju stängt idag så det fick bli nåt här hemma. Tavelakvariet har hängt nedsläckt och tömt sedan i vintras. Det enda jag har sparat sedan dess är grus, anubiaspinnar, elefantnossniglarna och några red crystal räkor. Dessa har gått i ett akvarium i förrådet. Allt tack vare elefantnossniglarna som jag haft länge och som var det enda jag inte förmådde göra av med i vintras. Jag fick plötsligt en idé om att klippa av lite bambupinnar i lagom längd och trycka ner i gruset. Tillsammans med anubiaspinnarna och några växter från kuben skulle det kunna bli grunden till inredning av tavlan. Jag lovade mig själv för inte alls länge sedan att starta långsamt med ett akvarium, känna mig för, låta tiden gå och inte spontant fladdra iväg. Det sket sig idag. Hade ju allt hemma! Ett tråkigt, tillfälligt akvarium i förrådet och den där tiden då man ändå inte gör nåt annat. Det hela slutade så här.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0221.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,3 KB
ID: 2172077Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0223.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,2 KB
ID: 2172078
              Detta akvarium är väldigt svårt att inreda då det är endast är 14cm djupt.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0225.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,1 KB
ID: 2172079
              Elefantnossniglar bakom bambupinne.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0226.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,8 KB
ID: 2172080
              En av anubiaspinnarna som nu fått sällskap av en massa bambupinnar.

              Jag tror detta kan bli snyggt med lite mer växter och fiskar. Det känns som om detta måste bli Asien! Kanske någon gurami(är ju svag för honungsgurami) samt ett stim rasboror. Jag ska faktiskt ta mig tid och tänka efter lite innan jag köper fiskar. Jag är tvungen. Kommer nämligen vara bortrest några dagar så inga spontana fiskköp den närmaste tiden.

              Kommentar

              • xanadu
                • January 2013
                • 157

                Härligt! Det är verkligen läckert med bambupinnar. Vad är det för volym på karet?
                Projekt:

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  Det är 130 brett, 15 cm djupt och ca 33 cm högt. Det försvinner ungefär 10 cm på högersidan där all el är dold. Jag tror att volymen är ca 60 liter.

                  Kommentar

                  • xanadu
                    • January 2013
                    • 157

                    Ok. Ska bli intressant att följa
                    Projekt:

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      Sikten har klarnat och bubblorna försvunnit. Bambupinnarna har fått en mörkare nyans, gissar att de är mättade av vatten. Jag satt en stund och bara tittade och kände efter framför akvariet. Det är dunkelt, i vänstra hörnet kommer det knappt ner ljus alls, men känns väldigt lugnt och harmoniskt. Avkopplande som en tavla som sakta ändrar motiv. En och annan snigel rör sig sakta fram. Nån enstaka räka flyttar sig då och då mellan pinnarna. Kanske skulle man förstöra denna känsla med ett stim av något slag som stimmar fram och tillbaks i karet. Tror isället att det får bli några få lite blyga fiskar som får komplettera.

                      Sniglar och räkor verkar nöjda med att ha fått komma ut ur garderoben! Sista visar en av Fjärilarna som tvunget ville bli fotograferad när jag passerade kuben.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Vilka roliga mått på tavelakvariet! En utmaning att få till djupkänsla på 15 cm, och det ser du ut att ha lyckats bra med Pinnarna lurar ögat!
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          Ursprungligen postat av heba
                          Vilka roliga mått på tavelakvariet! En utmaning att få till djupkänsla på 15 cm, och det ser du ut att ha lyckats bra med Pinnarna lurar ögat!
                          Tack Det är svårt att få bra bilder på tavelkaret men jag är själv nöjd med hur det ser ut. imorgon ska jag till Köpenhamn och tänker då passa på att besöka en rolig akvarieaffär som heter Neonfisken. De har alltid mycket kul hemma och jag är sugen på ett par honungsgurami samt någon snygg flytväxt som de kan hitta på skumma saker i(=skumbon)
                          Senast redigerad av Micke L; 24 June 2015, 21:00.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Kul med akvarieaffärer som har ett bra sortiment! Hoppas du hittar flytväxter
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • Micke L
                              • December 2013
                              • 456

                              Idag var jag i Köpenhamn och passade då på att besöka Neonfisken, en akvarieaffär med 200 akvarier och tre arter i varje. Dessutom har de en karantän i källaren där alla fiskar passerar. Fullt med fisk i karen och mycket inspirerande att gå där. Kan jag rekommendera alla som är i Köpenhamn och har ett par timmar att slå ihjäl. Jag köpte det jag planerat dvs fyra honungsgurami, en hane tre honor, samt flytväxter till deras skumbobygge. Köpte även sex otocinclus till kuben samt var mycket, mycket nära att köpa ett stim jättefina marmorerade bilbukar men avstod då kuben ju är öppen, dvs utan lock.
                              Jag filmade en snutt på nyinsatta guramis i tavlan. Ska ta bilder senare när de kommit till ro. Hanens färger som han visade upp i affären var inte att leka med! Fast det hoppas jag förstås honorna tycker
                              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ja Neonfisken besöker jag varje gång jag är i Köpenhamn - massor med intressanta fiskar men trångt så det förslår
                                Ja trångt för besökarna, inte för fiskarna

                                Tavelakvarier är rätt häftiga även om de kanske inte passar alla fiskar (inte revirhävdande och inte stora): Tycker att du fått till ditt riktigt bra.
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 June 2015, 08:49.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...