Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Ursprungligen postat av Likan


    Har du bild på hela framifrån? Med armatur och allt?
    Nu har jag
    Första bilden är 60 kuben. Den står på skrivbordet intill datorn och vattenytan är ganska lågt över golvet, ca 130 cm. Detta gör att alla som är över typ 150 cm har full insyn ner i karet. Därför används endast medföljande täckglas när vi är hemifrån en längre tid. Det använder jag då för att minska avdunstningen för den blir mycket, mycket större utan täckglas/lock!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0955.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,1 KB
ID: 2158500

    I den större kuben är både möbel och akvarium högre och ytan är ca 150 cm över golvet. Dessutom har det en ram runt på ytterligare 10 cm. Man måste var minst 180 cm för att se ner i karet, alltså inte samma vits. Däremot har jag haft svädsplantor som växt över vattenytan och blommat vackert.
    Bild med månljus och vanligt ljus.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0960.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,9 KB
ID: 2158501Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0964.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,6 KB
ID: 2158502

    För övrigt vill man bara vara i Gillestugan idag(nere i källaren) och inte i resten av huset! Det är kvavt och klibbigt och det känns som om man befinner sig i asien och inte i skåne
    Senast redigerad av Micke L; 07 July 2014, 15:21.

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Fick just en flashback. Skrapade alger för första gången i akvariet med stenhögen. Prinsessorna gömmer sig i röset, medan Occelatus går till attack mot handen. Surrar som getingar runt omkring sina snäckor och kommer man för nära så smäller det! Inte så att man får några värre skador, men rycker undan handen varje gång Påminner mig om att det var samma sak sist när jag hade bl.a. snäcklekare i ett 600-liters. Enda stället det var mycket alger var nära snäckorna och naturligtvis flyttar de sina snäckor mot framrutan Coolt när två centimeter fisk anfaller, samtidigt som alla andra gömmer sig!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Så härligt, att se att det finns fler än Mats som har "sessor" .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Micke L
          • December 2013
          • 456

          Stenröset har rasat!(och ja, jag kommer ihåg att det var vissa olyckskorpar som varnade för detta då de såg bilderna tidigare) Jag räknade inte med att cikliderna skulle gräva runt och underminera så mycket som de faktiskt gör. Ingen skada skedd dock. Stenarna är inte av den tyngsta modellen och under vatten är de ju ännu lättare Akvariet klarade raset och det känns som fiskarna inreder bättre än vad jag gör för det blev faktiskt snyggare efter raset Vad jag känner nu att det ska i mer sand och och fler snäckskal. Fiskarna vill gärna fylla upp med sand mellan stenarna märker jag och dessutom finns det för få snäckor med lämplig storlek för snäcklekarna.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0977.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,6 KB
ID: 2158544
          Så nästa uppgift blir alltså att skölja mer sand och hitta lämpligare snäckskal.
          Senast redigerad av Micke L; 09 July 2014, 23:40.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            Ursprungligen postat av Micke L
            Stenröset har rasat!(och ja, jag kommer ihåg att det var vissa olyckskorpar som varnade för detta då de såg bilderna tidigare) Jag räknade inte med att cikliderna skulle gräva runt och underminera så mycket som de faktiskt gör. Ingen skada skedd dock. Stenarna är inte av den tyngsta modellen och under vatten är de ju ännu lättare Akvariet klarade raset och det känns som fiskarna inreder bättre än vad jag gör för det blev faktiskt snyggare efter raset Vad jag känner nu att det ska i mer sand och och fler snäckskal. Fiskarna vill gärna fylla upp med sand mellan stenarna märker jag och dessutom finns det för få snäckor med lämplig storlek för snäcklekarna.
            [ATTACH=CONFIG]69951[/ATTACH]
            Så nästa uppgift blir alltså att skölja mer sand och hitta lämpligare snäckskal.
            Grävande fiskar är duktiga på att möblera .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Den här dan startade inte bra. Igår när jag skulle gå och lägga mig så blinkade det i armaturen till RS Max 130. Detta har hänt tidigare och med lite pillande och ruckande på lysrör mm så har det tidigare löst sig, men som ni förstår inte idag. Armaturen är heldöd. Detta är en armatur med 2st 55W kompaktlysrör och alltså ingen billig historia. Jag kände att jag inte är beredd att lägga ut flera tusen på ny armatur till stenhögen med 8 ciklider i! Alltså måste jag hitta annan lösning. I förrådet låg det en enkel armatur med led lampor. En sådan som man ställer uppe på kanten på karet. Visade sig passa perfekt! Visst, den ger ju inte mer än nödbelysning, precis så man ser fiskarna, men har ju ändå inga växter så det får duga så länge i alla fall. Och jag fick ännu ett öppet akvarium
              Då jag var tvungen att montera bort den gamla belysningen blev det också av att jag tog bort skummaren. Den var i ett stort fack där allt vatten passerar igenom på sin väg från ytavrinning till pump. Jag fyllde upp detta utrymme med filtermatta och har nu ett gigantiskt filter bakom mellanväggen. När jag stökade i karet passade jag också på att tvätta ca 10 kg sand som jag hällde rakt ner över röset.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0984.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,2 KB
ID: 2158570Här är det nya och det gamla filtermaterialet. Det gamla är det svarta som jag behåller dels för bakterierna och dels som "förfilter" då detta sitter precis vid överrinningen och jag räknar med att detta är det enda som behöver rengöras. Totala filterytan har gått från ca 10x10x10cm till 45x25x10 cm. Hoppas på klart vatten
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0987.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,9 KB
ID: 2158571Bild uppifrån där man ser överrinning, den gamla filtermattan och en del av den nya. Samt en hel del gamla kalkavlagringar
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0989.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,1 KB
ID: 2158572En bild snett uppifrån- framifrån. Lite taggigt och håligt längst bak(det som blir kvar då man tagit bort armaturen) men man kanske vänjer sig. Jag återkommer med nya bilder när cikliderna har inrett och det nya filtret gjort sitt jobb.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                Mater artium necessitas

                Men för klart vatten behövs finfilter.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  Jupp och bra vattenkvalitet

                  Jag har funderat på vadd längst upp, får se om det finns någon anledning. I så fall är det enkelt gjort att komplettera.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Jag tror du kommer gilla att ha mycket filtermaterial bak i sumpen, mitt fd saltkar har ju biobollar och grov filtermatta i sumpen och i det karet är det riktigt fint vatten (jag har också filtermatta - den grova - i avrinningen) . Inget ont som inte har något gott med sig, kanske man kan säga!
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      Nej det är sant, det mesta som sker kommer det något gott ut av Jag är nöjd med filterlösningen och när du skriver om biobollar så konstaterar jag att det finns plats för dessa också. Under pumparna finns det ett ganska stort utrymme. Om jag fyller upp detta med någon sorts filtermaterial har jag ett filter som består av nästan 20% av hela vattenvolymen.
                      Vad jag däremot är lite bekymrad om är belysningen! Att gå från 110W kompaktlysrör till typ 3W dålig led känns som svårt att vänja sig vid. Jag vill gärna ha MH men det är nog svårt att få till en snygg lösning. Återstår då lysrörsramp att ställa på kanterna... Får klura på bästa lösningen!

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Sikten har klarnat något med mitt nya mega-filter och efter att ha lagt i ytterligare ca 10 kg vit sand samt skal från vinbärssniglar så håller cikliderna på att inreda sitt hem. Jag är fascinerad över hur mycket sand de flyttar och då särskilt prinsessorna. Har byggt värsta tunnelsystemen under och mellan stenar och sanden som när jag lade i den, var ca 10cm i ett ganska jämt lager(lite lägre fram och högre bak) varierar nu allt mellan 5-25cm. Det blev mycket bättre med mycket sand i detta kar. De skarpa kanterna på röset har till stor del försvunnit och mjukats upp av sandens nya mjuka former. Sten- och sandhögen har snabbt blivit min absoluta favorit här hemma...
                        Var ju bara tvungen att filma lite
                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Härlig film ! Jag tycker fiskarna fått till det bra med inredningen!
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Urläckert filmat av intressanta fiskar i helskön inredning!
                            Vad är det för kamera du gjort filmen med? Stundtals fick jag känslan att det var filmat under vatten.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Trevligt med film!
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                Ursprungligen postat av heba
                                Härlig film ! Jag tycker fiskarna fått till det bra med inredningen!
                                Tack! Ja det tycker jag ocksåoch det roliga är att det händer saker hela tiden. Är på långweekend på Öland nu och det kommer säkert se annorlunda ut när jag kommer hem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...