Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Har idag fått till ett litet nano på 10 liter, dock inte i gillestugan utan i köket. Med ett väl inkört filter och lite vatten från annat kar har jag gjort en "quick set up" och låtit två räkor fått flytta in direkt. Då detta kar står på en väldigt publik plats i hemmet har jag lagt lite extra arbete på miljön runt akvariet. Nästa uppgift blir att trolla bort sladdarna.
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ursprungligen postat av Micke L
      Har idag fått till ett litet nano på 10 liter, dock inte i gillestugan utan i köket. Med ett väl inkört filter och lite vatten från annat kar har jag gjort en "quick set up" och låtit två räkor fått flytta in direkt. Då detta kar står på en väldigt publik plats i hemmet har jag lagt lite extra arbete på miljön runt akvariet. Nästa uppgift blir att trolla bort sladdarna.
      https://www.youtube.com/watch?v=z3f7cU2cE_g
      Det där var snyggt (och måste lukta gott också med kanelstänger ) som ett konstverk/installation! Kul ide!
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Tack, ja det blev lite annorlunda. Det med kanelstänger har jag inte tänkt på men borde kanske lägga dit några så det blir ett doftakvarium

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av Micke L
          Fungerar ju bra när man är mer på hotell än hemma
          Du får skaffa dig ett reseakvarium

          Snyggt akvarium när du har byggt "ut inredningen" runt om akvariet. Är det Amtras akvarier som har inspirerat dig?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Ja det stämmer, är ett Amtra akvarium som jag köpt med mig från Tyskland för många år sedan. Det hamnade snabbt i förrådet i källaren då jag egentligen tycker att 10 liter är alldeles för lite, blir jobbigt att sköta. Nu blev det en naturlig plats ledig i köket och jag gör ett nytt försök. Blir mycket växter och endast lite räkor som invånare.

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              150-kuben idag. Pojkarna får bestämma innehållet och snart har vi bara färggranna levandefödarehttps://www.youtube.com/watch?v=gA9IXf1lPaw

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Gillestugan är nu ombyggd och har blivit spelrum med pingisbord, darttavla och fotbollsspel bl.a.
                Akvarierna har stått tomma ett tag och några har jag gjort av med. Platsen för akvarier är mindre, men några får rum!
                Var lite trött på hobbyn ett tag mitt i allt byggande men nu har lusten börjat komma tillbaks och jag har börjat med att sätta upp min 130 kub.
                Det har flyttat in 40 kardinaltetror som kommer att få sällskap av ett gäng fjärilsciklider och någon snygg mal.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0189.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,1 KB
ID: 2171952

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Snyggt och kardinaltetror är aldrig fel
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Micke L
                    • December 2013
                    • 456

                    Tack, blir nog riktigt snyggt med ett gäng fjärilar, lite fler växter och en randig mal

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      Idag hittade jag dessa. Riktigt feta och fina. Hade dessutom redan bildat par i affären, så det var lätt att välja.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0195.jpg
Visningar: 1
Storlek: 190,7 KB
ID: 2171979

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ja fjärilar är oerhört vackra men ofta ack så kortlivade
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          OT. Tände just grillen och hittade då på staketet dessa små sötnosar. Spindelbebisar, gula med svart prick. Flyttade grillen innan jag tände på för att inte skålla dem
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0199.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,7 KB
ID: 2171980

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Film från nystartad kub på 150 liter. Alltid kul att starta upp, inreda och "befiska" en ny miljö. Här 30-40 kardinaltetror, fyra maffiga fjärilsciklider och sex panda pansarmalar(inte lika maffiga)
                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                            Kommentar

                            • Micke L
                              • December 2013
                              • 456

                              Ikväll har jag bytt lite vatten och matat väldigt försiktigt med lite cyclops. Har haft fullt med nya fiskar sedan i lördags. Alla verkar må bra👍Kardinaltetrorna stimmar och är oerhört vackra med växterna som kuliss. Två av fjärilscikliderna har bildat par och börjat vakta sin sten. Kanske inte snyggast, men absolut coolast är de små, små pandapansarmalarna som inte simmar i stim utan på rakt led! Från botten till ytan och tillbaks ner med jämna mellanrum👆👇Det som nu saknas i karet är någon algätare. Funderar på några amanoräkor, men vet inte hur effektiva de är?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Amanoräkor ÄR effektiva .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...