Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Bara på det igen, det är lätt hänt under sommaren att man slarvar lite och då kommer algerna. Lika bra att sätta fart på befintliga växter så blir de minst lika fina som köpta. Är inte många snäckor en indikator på att det matats för mycket eller varit för lite sprutt på växterna?
    Tycker du det funkar med flytväxter? Jag haft samma men tyckte det blev sämre, ungefär som kör med för lite belysning.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av flygrc
      Är inte många snäckor en indikator på att det matats för mycket eller.
      Både och. Det kan också vara tvärt om - dvs om matningen dras ner så blir det mindre mat i akvariet och då lämnar många snäckor gruset även dagtid och letar mat i akvariet - så även om de inte ökar i antal så blir de mer synliga och det verkar vara fler.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Ursprungligen postat av flygrc
        Bara på det igen, det är lätt hänt under sommaren att man slarvar lite och då kommer algerna. Lika bra att sätta fart på befintliga växter så blir de minst lika fina som köpta. Är inte många snäckor en indikator på att det matats för mycket eller varit för lite sprutt på växterna?
        Tycker du det funkar med flytväxter? Jag haft samma men tyckte det blev sämre, ungefär som kör med för lite belysning.
        Samma visa varje sommar här hemma. Man är mycket hemifrån, ljusa långa kvällar och allmänt dåligt med både matande och vattenbyten. Vet inte varför det kommer mycket sniglar men det är inte övermatning i detta fall. Min uppfattning är att när man missköter karet allmänt så kommer både alger och sniglar. Nu är vi äntligen på väg mot mörkare tider

        Jag tycker det fungerar med flytväxter, dock får man ansa ofta, annars täcker de snabbt hela ytan. Tycker det kommer ner ganska bra med ljus trots allt. Är det någon som vill ha flytväxter så ta vägen förbi Bara. Jag kastar växter varje vecka.

        Hur går det hemma hos dig? Har du gjort av med både salt och Malawi?

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          Saltet får ny ägare nästa helg, lite med blandade känslor för det är väldigt krispigt men har man inte rätt disciplin(tar sig tid) för att sköta de rätt så är det bättre att avveckla det. Fast det är bra jag provat på det efter över 20 års funderade på att göra det.
          Malawin tuffar på , kommer lite yngel då och då, några klarar sig men det är det enda som händer så det blir nog tillbaka till ett kar med växter eftersom det är roligt med den ständiga förändring som det innebär.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Jag förstår dig angående saltkaret. Gjorde ju själv samma val för något år sedan . Det var ett jobbigt beslut men med facit i hand borde jag gjort det tidigare. Vi får ta upp saltet igen när vi är pensionärer och har all tid i världen att gå och pilla

            Ditt Malawi är ju underbart att se på filmer men jag förstår ändå vad du menar. Det blir säkert riktigt häftigt med SA och växter! Glöm inte att uppdatera i din tråd när det händer något

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              Ska jag på saltet igen ska tekniken vara smart för att förenkla så mycket som möjligt, bara det är halva projektet.
              Jag kände redan för halvåret sedan att det blev för mycket men ville ge det året för att verkligen veta

              Det är lite pinsamt... jag har inte uppdaterat med film eller bilder på Malawikaret fast jag byggt ny bakgrund och fått i roten. Bytte sanden också till vitare. Fast jag har möjligheten att skaffa ett kar till när det salta försvinner, Max 2 heter det ju
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Dvärgklogroda?
                Sönerna, 7 resp 11 vill ganska ofta vara med i zoo affären för att kolla på fisk, så någon form av intresse finns!
                Nu har de surfat runt på akvarier och kommit på att de vill ha grodor, något jag är helt novis på. Har ett dennerle 60 stående i förrådet som skulle kunna få plats i gillestugan. Är det någon av er som är inne på min tråd som har några erfarenheter av dvärgklogroda?

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  En liten uppdatering från Gillestugan. I tavlan har jag nu en vildform av guppy som gått där några veckor och börjat yngla av sig. Lilla kuben innehåller chiliodling då grabben kom hem med små sticklingar från skolan.
                  Bifogar bilder på "stora" kuben och önskar ett Gott Nytt År till alla

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0137.JPG
Visningar: 99
Storlek: 243,7 KB
ID: 2346694 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0137.JPG
Visningar: 97
Storlek: 243,7 KB
ID: 2346695 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0143.JPG
Visningar: 88
Storlek: 278,9 KB
ID: 2346696

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Vad fina flytväxter du har där.
                    Jag är ju värdelös på växter, har du något namn på dessa? Tror en klunga av sådana skulle passa ett kar jag pysslar med!

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Vad fina flytväxter du har där.
                      Jag är ju värdelös på växter, har du något namn på dessa? Tror en klunga av sådana skulle passa ett kar jag pysslar med!
                      Jag är inte heller bra på växter men det är väl den som kallas musselblomma, Pistia stratiotes. Den förökar sig i hög hastighet och jag har slängt många påsar efter att ha ansat vid vattenbyte. Gillar inte stark cirkulation på vattenytan, men det gissar jag gäller alla flytväxter. Annars verkar den inte ha några speciella anspråk. Ja den behöver ju såklart lite plats ovan ytan. Jag har ett öppet akvarium och där gör den sig väldigt bra.

                      Jag ska upp till Göteborg v 6. Kanske ska jag spara undan ett gäng och ta med till dig? Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0144.JPG
Visningar: 113
Storlek: 197,6 KB
ID: 2346816

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Micke L
                        Jag är inte heller bra på växter men det är väl den som kallas musselblomma, Pistia stratiotes. Den förökar sig i hög hastighet och jag har slängt många påsar efter att ha ansat vid vattenbyte. Gillar inte stark cirkulation på vattenytan, men det gissar jag gäller alla flytväxter. Annars verkar den inte ha några speciella anspråk. Ja den behöver ju såklart lite plats ovan ytan. Jag har ett öppet akvarium och där gör den sig väldigt bra.

                        Jag ska upp till Göteborg v 6. Kanske ska jag spara undan ett gäng och ta med till dig? [ATTACH=CONFIG]n2346816[/ATTACH]
                        Goody!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Usch, det var ett kort och trist svar - var på paddan en stund...
                          Jag känner igen dom nu när jag ser bilden på dom ovanifrån. Om det är läge kan du komma förbi en sväng - vi kan PM:a om det.

                          Man skulle ju kunna koppla ihop en liten rund "cirkel" av såndär slang som man har till luftpumpar, lägga på ytan och dra ner några P. stratiotes inom denna cirkel, så samlas de på ett ställe och kanske inte far omkring överallt... funderingar, funderingar...

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Ja meddela om du vill att jag tar med mig. Kan lämna hos dig eller i närheten om du vill hämta upp(Mkt roligare att ge bort än att slänga ju!).
                            Kanske kan man hägna in dem med slang eller något, jag vet inte. Låter mina flyta runt på ytan och ansar varje till vart annan vecka för att få ner ljus till resten av växterna. Ser också till att inte ha för stor cirkulation.

                            By the way har jag nu också samma växt i tavelakvariet med vildform guppy. Tavlan är 130 cm lång med utblås i ena sidan vilket gör att alla flytväxter samlas på andra sidan och dess "luftrötter" ger perfekt skydd till guppy-yngel.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Micke L
                              Ja meddela om du vill att jag tar med mig. Kan lämna hos dig eller i närheten om du vill hämta upp(Mkt roligare att ge bort än att slänga ju!).
                              Kanske kan man hägna in dem med slang eller något, jag vet inte. Låter mina flyta runt på ytan och ansar varje till vart annan vecka för att få ner ljus till resten av växterna. Ser också till att inte ha för stor cirkulation.

                              By the way har jag nu också samma växt i tavelakvariet med vildform guppy. Tavlan är 130 cm lång med utblås i ena sidan vilket gör att alla flytväxter samlas på andra sidan och dess "luftrötter" ger perfekt skydd till guppy-yngel.
                              Jag har ju rätt bra rörelse på ytan, och dom samlar väl upp sig där de "stannar" - tänkte bara man skulle försöka samla ihop en klunga på ett ställe.
                              Kanske vill du komma förbi och kolla in burken..?

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                Ja det vore ju kanonkul! Jag skickar pm någon vecka innan. Troligtvis kommer jag upp vecka 6 men kan ev bli vecka 8.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...