Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Nu har hanen börjat färga ut och han har hittat rätt plats att bygga bo på, nämligen längst bort från pumpen där det är lugnast och flytväxter ger skugga. Just nu simmar han aktivt runt och uppvaktar honorna. Den ena av dem, den som är störst och kraftigast visar stort intresse och simmar mycket med honom. Den minsta är blyg men visar ändå ett visst intresse när han kommer och visar upp sig. Den tredje, mellanhonan, verkar totalt likgiltig trots hans idoga flirtar. Ska bli spännande att se vad det blir för "match"!
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ja Neonfisken besöker jag varje gång jag är i Köpenhamn - massor med intressanta fiskar men trångt så det förslår
      Ja trångt för besökarna, inte för fiskarna
      Tavelakvarier är rätt häftiga även om de kanske inte passar alla fiskar (inte revirhävdande och inte stora): Tycker att du fått till ditt riktigt bra.
      Jo, det är ju inga jätteytor mellan akvarieställningarna men tillräckligt för att se fisken på ett bra sätt tycker jag. Nu var jag ju där en vardag kl 13-15 så det var inte så många andra kunder att trängas med. Tavelakvarier är väldigt svåra att inreda men denna modell är för övrigt lättskött. Nackdelen med mina bambupinnar är att för att kunna skapa känsla av djup, hamnar vissa nära framrutan vilket gör det svårt att skrapa alger. Jag har provat flera olika uppsättningar av fisk i detta kar men nuvarande känns bra, dvs räkor, sniglar samt 1+3 honungsgurami.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Mycket att läsa igen
        fint kar, fräckt med bambustängerna
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Micke L
          • December 2013
          • 456

          Nu är det full rulle i tavlan! Hanen har börjat bygga på skumbon på två ställen och har slutat glida runt för att visa upp sina snygga färger. Istället far han runt som en torped, fram och tillbaks längs det smala akvariet. Speeddating! Honorna verkar alla tre vara med på noterna och har börjat jaga iväg varandra. Den stillsamma tavlan är borta. Snart händer det saker!

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Jag har satt i fem amanoräkor och 150 kuben innehåller följande:
            40 kardinaltetror
            4 fjärlilsciklider
            6 otocinclus
            6 panda pansarmalar
            5 amanoräkor
            Fullt tillräckligt tycker jag. Uppstarten har gått bra, endast en kardinaltetra som dött. Jag har tidigare, vid flera tillfällen haft problem med att pansarmalar dött utan synbar anledning och med några dagars/vecka mellanrum. Jag har ingen aning om vad det beror på men har bestämt mig för att mata mycket mer på botten och mindre på ytan.
            Här är en film på kuben från igår kväll.
            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Trycker på "gilla"-knappen
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Hanen har byggt skumbo sedan han kom ner i karet. Han uppvaktar mest intensivt den största honan, det är också den som visar upp mest färger av honorna. Hur vet jag om det är ägg i skumboet? Ser man dessa eller märker man det på fiskarnas beteende? Lekt? Ja det tror jag. Har simmat runt varandra med böjda kroppar tätt intill.
                Bilderna visar skumbo, mest fägade honan, hanen, samt en bild just efter snabb dans med böjda kroppar, det jag tolkar som lek.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  En overklig kväll här i Bara! Jag sitter ute på trädäcket på skuggsidan av huset. Det är 26,8C. Kl nio på kvällen! Dessutom är det helt vindstilla. I poolen är det 29C och i akvariet 27C. Tycker om när det är varmare i poolen än i akvariet, då badar även jag😀

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av Micke L
                    En overklig kväll här i Bara! Jag sitter ute på trädäcket på skuggsidan av huset. Det är 26,8C. Kl nio på kvällen! Dessutom är det helt vindstilla. I poolen är det 29C och i akvariet 27C. Tycker om när det är varmare i poolen än i akvariet, då badar även jag
                    Grattis in alla fall till att du har lyckats skriva ett inlägg på zoopet - för zoopet har verkligen legat i skugga i dag för här har varit stendött.
                    Själv har jag inte badat idag (så du är lyckligt lottad) utan har grävt upp en massa grästuvor och kört till tippen. Det låter betydligt trevligare med poolen
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      Tack:-) Vi har haft 31C och helt vindstilla här idag så något trädgårdsarbete har det inte varit tal om. Att det är 31C på dagen har jag varit med om några gånger tidigare, men att det fortfarande är 25-26C kl 22 känns väldigt annorlunda.

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Ursprungligen postat av Micke L
                        Jag har satt i fem amanoräkor och 150 kuben innehåller följande:
                        40 kardinaltetror
                        4 fjärlilsciklider
                        6 otocinclus
                        6 panda pansarmalar
                        5 amanoräkor
                        Fullt tillräckligt tycker jag. Uppstarten har gått bra, endast en kardinaltetra som dött. Jag har tidigare, vid flera tillfällen haft problem med att pansarmalar dött utan synbar anledning och med några dagars/vecka mellanrum. Jag har ingen aning om vad det beror på men har bestämt mig för att mata mycket mer på botten och mindre på ytan.
                        Här är en film på kuben från igår kväll.
                        https://www.youtube.com/watch?v=620tRXmCIig
                        Kom just hem efter tredagars resa och det är full fart i kuben. Kardinaltetrorna växer snabbt till sig och de fyra fjärilscikliderna ser oförskämt välmående ut för att vara just fjärilsciklider. Problemet är pandapansarmalarna! Hittar endast två av sex st! När jag sätter mig i lugn och ro och observerar förstår jag nog anledningen. Fjärilarna har bildat två par och bottenytan är helt enkelt för liten i kuben. De två paren jagar iväg allt annat på botten och jag ska inte skaffa fler pansarmalar så länge jag inte har större bottenyta eller inga andra fiskar på samma nivå.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ja liten bottenyta är ingen höjdare om man har ciklider i akvariet men det är ju bara att skaffa ytterligare ett akvarie
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Sista arbetsdagen imorgon, sedan väntar fyra veckors semester. Det ser ut som om jag, som vanligt prickat rätt med vädret. Stabilt på över 20C varje dag och mycket sol här nere i skåne. I karen tuffar det på som det ska. Hoppas på lek på något av fjärilsparen i kuben. De blir mer och mer revirhävdande. I tavlan hos guramisarna försvann skumboet när jag bytte vatten senast. Nu har hanen börjat bygga på nytt och jag tycker att karet ser allt bättre ut tack vare flytväxterna som skapar djungelkänsla och skugga.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0306.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,0 KB
ID: 2172225

                            Kommentar

                            • Micke L
                              • December 2013
                              • 456

                              Livstecken från gillestugan! Sem är snart över och jag har upptäckt att jag har två akvarier😆
                              Just nu är det djungelkänsla "deluxe" i båda. Det ena är fullt av trådalger. Det andra är igenväxt, mörkt och inget flöde pga mkt välmående flytväxter.
                              Fiskarna har hela tiden fått mat och vatten;-) och ser ut att må bra.

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                Har nu äntligen fått tummen loss och startat kampen mot alger och sniglar. Jag kommer att byta mycket vatten och skaffa fler snabbväxande växter för att på bukt med mina problem. Har valt att klippa ner växter och ansa de mest utsatta bladen istället för att kasta ut allt och in med nytt, vilket jag brukar göra. Tålamod

                                Så här ser det ut efter gårdagens storstädning.
                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                                Senast redigerad av Micke L; 05 September 2015, 21:42.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...