Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Micke L
    Tack, men jag var ordningsman i klassen På förhandsgranskning var alla bilder i linje och med resp text under varje biid!
    Skall du ha ordning och reda måste du sätta markören efter vaje bild och göra ett returslag (ibland två), alltså den stora tryck-knappen till höger på tangentbordet (enter) med en "böjd pil" på, innan du går vidare med text och bilder.
    Då kommer bilder och text - snyggt och tjusigt - i vänsterkolumn, så som du vill ha det.
    Radbrytning kallade vi det förr, på stenåldern...

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Skall du ha ordning och reda måste du sätta markören efter vaje bild och göra ett returslag (ibland två), alltså den stora tryck-knappen till höger på tangentbordet (enter) med en "böjd pil" på, innan du går vidare med text och bilder.
      Då kommer bilder och text - snyggt och tjusigt - i vänsterkolumn, så som du vill ha det.
      Radbrytning kallade vi det förr, på stenåldern...
      Tack för tipset, för mig är det viktigt att det är ordning och reda på texter och bilder. Tack också för den underbara beskrivningen av enter-knappen

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Micke L
        Tack för tipset, för mig är det viktigt att det är ordning och reda på texter och bilder. Tack också för den underbara beskrivningen av enter-knappen
        En beskrivning gjord med glimten i ögat!

        Kommentar

        • Micke L
          • December 2013
          • 456

          Det var ett tag sedan jag uppdaterade här

          Jag har haft annat för mig och knappt kikat in på Zoopet på månader.
          Karen i Gillestugan tuffar på. 60 liter tavelakvariet med en vildform av guppy. 150 liters kuben med kardinaltetror och barber(sorry, kunde inte låta bli). I min 60 liters kub kan jag inte bestämma mig för vad jag ska ha för innehåll. Vet varken hur jag vill ha setupen eller vilka fiskar jag vill ha.Just nu innehåller det några rötter, snabbväxande växter och 10 amanoräkor. Jag ska snart åka till Tyskland för Interzoomässan, kanske får jag några idéer där.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0392.JPG
Visningar: 69
Storlek: 282,8 KB
ID: 2355941

          Bild på 150 kuben
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Kul att det rullar på och så ses vi säkert på Interzoo
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Ja det gör vi säkert, ser fram emot mässan i år. Förra gången hade jag montertjänst och fick diskutera färskfoder på tyska. Das war sehr schwierig! I år har jag inga plikter utan kan ströva runt som jag önskar.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av Micke L
                Ja det gör vi säkert, ser fram emot mässan i år. Förra gången hade jag montertjänst och fick diskutera färskfoder på tyska. Das war sehr schwierig! I år har jag inga plikter utan kan ströva runt som jag önskar.
                Fast det är mycket (13 hallar) att ströva ut bland

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  Så sant, men för mig är det verkligen att kombinera nytta med nöje att ströva runt i alla hallarna. Foder och tilltugg till hundar, katter och smådjur, som jag livnär mig på i kombination med akvarier, häftiga setups, växter och fiskar som är så kul att titta på.
                  Vi ses nästa helg.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ja du får nog mer kul eftersom jag bara är intresserad av fiskar och får promenera kilometer efter kilometer för att hitta akvariemontrarna - nåväl det är ju bra med motion
                    Vi ses - jag är där alla 4 dagarna från det öppnar tills det stänger
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      Härlig pli du har på kuben
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Tack du. Fick nytt arbete i vintras och har fokuserat mer på det än på Gillestugan. Dock har jag skött vattenbyten och matning så då är det hyfsat lätt att få pli på karen igen
                        Hur går det i Max2? Kanske läge för en uppdatering? Säkert fler än jag som undrar!

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          Min 60 liters dennerle kub har haft några olika typer av innehåll genom åren. Först var det saltvatten med några små gobys som man aldrig såg, snygga räkor , lite levande sten och några mjukkoraller. Och, minns jag mest, tre sniglar som gick runt på bottenglaset, under sanden och stack upp varsin lång "teleskopsnabel" vilket var det man såg sakta flytta sig runt i karet. Det finns så många häftiga djur att saltvatten helt enkelt tillför hobbyn det där lilla extra! Dock är det förhållandevis dyrt och kräver mer teknik och tillsyn jämfört med sötvatten. Hoppas hoppas att jag får tid och att det passar in på alla möjliga vis, så jag får uppleva det igen.

                          Näst på tur var Tanganyika och då två små par snäcklekare. En sandbotten full av snäckor tillsammans med enstaka stenar (ja, det var så jag inredde det) blev aldrig riktigt min grej. Lade ner när en av honorna dog och det var en ständig kamp om bottenytan.

                          Senaste jag hade var med räkor och små tetror. Detta var jag mest nöjd med och det tuffade på bra tills det var dags för ombyggnad och tömning av samtliga kar.



                          Så såg det ut innan tömning.

                          Nu står det alltså igång igen med lite växter och ett gäng amanoräkor. För ca en månad sedan hittade jag jätteläckra guppyhanar, såna med delad stjärtfena, stora och fina så jag köpte tre stycken och satte i karet. Jag har massor av guppyhonor i tavelkaret så tänkte fylla över ett gäng när hanarna bott in sig. Kom hem från jobbet dagen efter och skulle titta till nykomlingarna men det var märkligt tomt. Det visade sig till sist, efter mycket letande och spanande bland växter och rötter att alla tre låg torkade på golvet, de hade hoppat! Jag har aldrig hört talas om att guppy hoppar, men nu vet jag det. Kan också berätta att stora färgglada guppyhanar krymper och mörknar nåt förskräckligt och är VÄLDIGT svåra att se på ett mörkt golv i svag belysning.

                          Alltså, tillbaka på ruta ett, vad inreda och invåna 60 kuben med?
                          Senast redigerad av Micke L; 21 May 2016, 22:22.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Kan inte se någon bild!

                            Ang innevånare till en 60 l kub så slår mitt hjärta lite x-tra för kolglödstetror och microdevario kubotai. Har du haft något växtkar? Mitt första "växtförsök" var just med en 60 l Dennerlekub, jag hade inte Co2 utan bara god belysning (2 x 26w vilket kanske var väl mycket) och pmdd.
                            <i>Microdevario</i> <i>kubotai</i>
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • Micke L
                              • December 2013
                              • 456

                              Ok, bilden syns när jag går in i tråden. Fler som inte ser?

                              Ja, jag har haft växtkar i omgångar, det mest ambitiösa för ca 15 år sedan, med hängande metallhalogen och CO2. Håller med om att kolglödstetror är mycket vackra men känner inte för det. Har haft karet puttrande i ca sex månader med räkor och några guppys men får ingen riktig känsla för hur det ska se ut eller vad det ska innehålla. Detta är ovanligt då jag brukar "göra färdigt" väldigt snabbt när jag väl satt upp ett kar. Jag åker till Tyskland på InterZoomässan på torsdag-söndag och hoppas på inspiration där. Jag brukar åka därifrån fullt beslutsam om att sätta upp minst ett av vardera discus, saltvatten och inte minst växtkar, fast då på 500 liter plus

                              I år får jag väl fokusera på alla små snygga kar....Eller slänga ut alla små här hemma och skaffa ett ordentligt. Ett sånt som man måste koppla slangen till kranen/avloppet när man byter vatten. I stället för att pytsa med hink. Alltså 500 liter plus.
                              Senast redigerad av Micke L; 24 May 2016, 22:25.

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                Ursprungligen postat av Micke L
                                Tack du. Fick nytt arbete i vintras och har fokuserat mer på det än på Gillestugan. Dock har jag skött vattenbyten och matning så då är det hyfsat lätt att få pli på karen igen
                                Hur går det i Max2? Kanske läge för en uppdatering? Säkert fler än jag som undrar!
                                Ja det är kasst när arbetet tar fokus från hobbys Har samma "problem" sen ett år tillbaka.
                                Jag kör just nu bara på det stora karet så det finns utrymme för ett nytt kar. Har härligt med trådalger så det finns funderingar att spräcka SA temat med tex Odessabarber om de nu käkar trådalgerna.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...