Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Gillestugan

    Hej Zoopetare,

    Jag har hängt väldigt länge här på forumet, men inte deltagit aktivt med inlägg. Detta beror mest på att jag inte är det minsta intresserad av att fotografera och dessutom helt okunnig när det gäller datorer. Känner dock att jag får ut så mycket av detta forum och all kunskap från alla trevliga människor här att jag nu tänker göra ett försök. Jag har de senaste åren följt många projekt-trådar och njutit av härliga diskussioner och underbara bilder och filmer hos bla Mats, Pia och Hannes mfl.

    Nu till mitt lilla projekt som jag kallar gillestugan, mitt lilla hobbyrum i källaren där jag smyger ner när familjen somnat. Jag har planer på något nytt, större här nere men börjar med att presentera de små kar som finns här just nu:
    Det första är en Dennerlekub på 60 liter, mitt senaste och minsta akvarium. Detta startades upp för ca två år sedan och då med saltvatten. Innehöll på den tiden levande sten, några koraller, sniglar, räkor samt två gobys. Nu har jag av olika skäl tröttnat på salt och konverterat detta kar till sötvatten. En liten kul detalj är att jag behöll den ena levande stenen(skymtas en vit sten i mitten). Full med håligheter och perfekt att sätta fast anubias och windelöv i

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1000939.jpg
Visningar: 2
Storlek: 185,9 KB
ID: 2184473Klicka på bilden för större version

Namn: P1000938.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,7 KB
ID: 2184472

    I detta kar finns RC räkor och kolglödstetror samt två små siamensis.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1000945.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,7 KB
ID: 2184474Klicka på bilden för större version

Namn: P1000937.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,5 KB
ID: 2184475

    Jag håller på mest för mig själv med mina kar och alla tips/kritik mottages tacksammast!

    Det var mitt första och(för dagen sista) inlägg. Fortsättning följer....

    Önskar en God Jul till Er alla!

    Micke
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Fina akvarier
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Välkommen som skribent, skogen skulle allt varit tyst om endast de mest skönsjungande fåglarna sjöng....
      Jag tycker det är trevligt att se alla varianter på foto, det gör forumet levande. Ser trevligt ut i ditt kar.

      God jul
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj Micke! Välkommen till forumet!

        "Stug"-trådar gillar man ju instinktivt () och det här ser ut att bli en mycket intressant tråd att följa. Toppenfina kar du har där - bara ös på med fler bilder!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Håller med, ska bli kul att följa !
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            #6
            Ursprungligen postat av KJE
            Fina akvarier
            Tack!

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              #7
              Ursprungligen postat av flygrc
              Välkommen som skribent, skogen skulle allt varit tyst om endast de mest skönsjungande fåglarna sjöng....
              Jag tycker det är trevligt att se alla varianter på foto, det gör forumet levande. Ser trevligt ut i ditt kar.

              God jul
              Tack, jag lovar att sjunga vidare

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                #8
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Halloj Micke! Välkommen till forumet!

                "Stug"-trådar gillar man ju instinktivt () och det här ser ut att bli en mycket intressant tråd att följa. Toppenfina kar du har där - bara ös på med fler bilder!
                Hej och tack för det! Jag vet att det förpliktigar med "stug-trådar", men man måste ju sikta mot stjärnorna..

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Håller med, ska bli kul att följa !
                  Hoppas det! Är iallafall kul att ha börjat skriva

                  Kommentar

                  • Micke L
                    • December 2013
                    • 456

                    #10
                    Hej igen,

                    Ska så här sent och efter sillar, lax, skinka, en liten immig och en massa andra godsaker försöka presentera akvarium nr två i gillestugan. Det är ett kubformat akvarium på 150 liter. I detta kar har det tidigare gått ett par supersnygga Scalare red back, rosentetra white fin samt två elefantnossniglar som stadigt förökat sig. Scalarerna dog oförklarligt för några månader sedan och jag började då planera för ny besättning. Då visade sig att plötsligt ville en i familjen lägga sig i fiskvalen, nämligen yngste sonen som är fem år. Han tyckte att han skulle ha ett eget akvarium på sitt rum. Jag har många gånger sett honom leka med sina kompisar. Jag tyckte inte att han skulle ha ett eget akvarium på sitt rum! Kompromissen blev att han får fiskar som bor i mitt akvarium. Första valet blev en jättestor slöjstjärt med en enorm bula i pannan. Det blev BIG NO från pappa som ju gillar växter och har vissa gränser även för övrigt. Så här ser
                    då min femårings fiskval ut
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0331.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,0 KB
ID: 2155454Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0335.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,8 KB
ID: 2155456
                    Korallplaty(ok), kardinaltetra(topp), mosaikgurami(ok, stilig hane)

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0325.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,3 KB
ID: 2155451
                    Här skymtar en albino ancistrus (inte ok, äter farsans växter!)
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0327.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,4 KB
ID: 2155452
                    Elefantnossnigel. Startade med två, har nu minst 15 och då har jag gett bort ca 10!
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0343.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,1 KB
ID: 2155457
                    God natt alla!
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      Då är grabben numera involverad i vattenbyten och sånt ?

                      Snygg kub du fått till, lagom med växter som är bra placerade och roten passar in bra.
                      Kanske något annat än väggen bakom karet skulle förhöjt upplevelsen lite till?
                      Själv är jag förtjust i solskyddsfilm men jag tror inte det blir snyggt i ditt fall, någon som kan tipsa ?
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        #12
                        Ursprungligen postat av flygrc
                        Då är grabben numera involverad i vattenbyten och sånt ?

                        Snygg kub du fått till, lagom med växter som är bra placerade och roten passar in bra.
                        Kanske något annat än väggen bakom karet skulle förhöjt upplevelsen lite till?
                        Själv är jag förtjust i solskyddsfilm men jag tror inte det blir snyggt i ditt fall, någon som kan tipsa ?
                        Hej,

                        Ja jag håller med dig ang bakgrund. När jag köpte detta kar hade jag bestämt mig för att sätta i en slimline. Den var dock slut i butiken och jag kunde naturligtvis inte hålla mig utan fyllde karet och tänkte att jag fixar bakgrund sen. Detta är fyra år sedan
                        Har bestämt mig(tror jag) för att måla bakrutan med någon mörk färg. Ska ju bara bli av att man tömmer ut lite vatten och flyttar ut akvariet en bit.

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          #13
                          Gokväll,

                          Då har det blivit dags för akvarium nummer tre i gillestugan. Man har ju gott om tid nu när man inte gör annat än att äta och lata sig. Skönt med avkoppling och tid för akvariepyssel! Akvariet på bilderna nedan är ett väggakvarium med måtten 130x16x40 cm och innehåller ca 70 liter vatten
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0346.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,9 KB
ID: 2155461Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0354.jpg
Visningar: 3
Storlek: 152,4 KB
ID: 2155462
                          Akvariet har hängt här på väggen sedan 2006 och det fungerar förvånansvärt bra. Filterkammaren är snyggt inbyggd på vänstersidan och timer och all annan el sitter i en kopplingsplint på högersidan. Endast en sladd ut ur akvariet. Smart!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0348.jpg
Visningar: 1
Storlek: 209,2 KB
ID: 2155458Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0349.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,5 KB
ID: 2155459Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0351.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,4 KB
ID: 2155460
                          Invånarna är rasboror i två olika storlekar samt ett gäng RC räkor. Dessutom har några av elefantnosarna från kuben fått flytta in här. Dom ynglar flitigt på i kuben och får väl se om det blir samma i detta kar.

                          Det svåra med detta kar är att inreda. Hur får man till något snyggt på 16 cm djup?
                          Kanske någon som har bilder på ett snyggt tavelkar?

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #14
                            Alltså, det blir ju bara bättre och bättre
                            Som du skriver, 16 cm är inte mycket i djup men ditt kar ser mycket bra ut ändå, de fina grenarna lyfter.

                            Svart bakgrund kör jag med, återanvändbar solfilm från biltema. Just när jag skrev fungerade inte länken men jag räknar med att den kommer igång igen
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Micke L
                              • December 2013
                              • 456

                              #15
                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Alltså, det blir ju bara bättre och bättre
                              Som du skriver, 16 cm är inte mycket i djup men ditt kar ser mycket bra ut ändå, de fina grenarna lyfter.

                              Svart bakgrund kör jag med, återanvändbar solfilm från biltema. Just när jag skrev fungerade inte länken men jag räknar med att den kommer igång igen
                              http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ddsfilm-39320/
                              Tack!
                              Har provat många olika inredningar här genom åren och det har gått åt många små(dyra) växter i detta kar för ljuset är inte det bästa.
                              Nu tog jag hem lite kvistar och löv från skogen när jag ändå var ute med hunden(förenade nytta med nöje). Släppte sedan ner detta bland all vattenpest och det blir liksom "random" inredning om ni förstår vad jag menar
                              Jag börjar vänja mig och kanske är detta bättre än alla tidigare och välplanerade försök. Suck...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...