Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Micke L
    Ja det vore ju kanonkul! Jag skickar pm någon vecka innan. Troligtvis kommer jag upp vecka 6 men kan ev bli vecka 8.
    Det blir toppen, när som helst!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Micke L
      Jag ska upp till Göteborg v 6. Kanske ska jag spara undan ett gäng och ta med till dig?
      Växter behöver jag inte men du kan gärna titta in på en kopp kaffe. Vecka 6 är mitt emellan min resa till mässan i Hannover (är borta på måndag V 6) och min semestertripp till Teneriffa (Vecka 7 och 8) så det passar bra.

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Tack Kjell, blir nog en bättre vecka på jobbet😊. Jag meddelar när jag har planen klar.
        Är förresten lite avis på ditt schema där med mässa, hem och vila upp sig några dagar, sedan Teneriffa och vila upp sig ännu mer😁

        Kommentar

        • tonpet
          • February 2008
          • 469


          Man skulle ju kunna koppla ihop en liten rund "cirkel" av såndär slang som man har till luftpumpar, lägga på ytan och dra ner några P. stratiotes inom denna cirkel, så samlas de på ett ställe och kanske inte far omkring överallt... funderingar, funderingar...
          [/QUOTE]
          Mats, jag gjorde detta för nått år sen. Fast jag gjorde en cirkel av sugrör. Fungerade så där .... Blev inte så fint med röda och gula sugrör.
          Men jag löste det på ett annan sett för att det skulle bli osynlig fastsättning. Jag använde vanlig fiskelina, Fluorocarbon 0,14 om jag inte kommer ihåg fel. Den lina är väldigt tunn och framförallt så blir den nästan helt osynlig i vatten.
          Med hjälp av denna kunde jag binda fast / forma mina flytväxter som jag vill ha dom. Kom inte ihåg vilka flytväxter jag hade då.... men det fungerade bra. Och som Micke skriver så kunde jag placera dom så dom skuggade på rätt plats längre ner i karet.
          Tror jag vet vilket kar du tänkt ha dessa i, kommer bli super snyggt i just det karet .... följer din tråd ständigt...... även om jag inte syns där.
          Älskar ditt sett att skriva och dina långa goa inlägg....
          Juwel Rio 300, Diskus
          "Sluta vara den du var och bli den du är"

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Mycket härligt att höra!
            Det är ett ställe på vattenytan som jag skulle kunna tänka mig en liten klunga flytväxter - och som jag vill skall ligga still där.
            Bra tips med fiskelinan - kan bli en sådan variant. Jättebra!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 January 2016, 11:03.

            Kommentar

            • tonpet
              • February 2008
              • 469

              Glöm i så fall inte att det skall vara Fluorocarbon lina. Jag gjorde öglor som jag bara satta i växterna i, för att hålla fast dom. Sen är det bara att knyta ihop så mycket man vill ha.
              Juwel Rio 300, Diskus
              "Sluta vara den du var och bli den du är"

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ännu ett tips Mats. I mitt svärdbärarekar så använder jag sån där tunn rostfri tråd, du vet den som finns på biltema och som vi brukar använda oss av till att kroka fast lite grövre rötter med.
                Bara att böja till och fästa och kroka till att hänga efter vilken kant man nu vill. Lätt att ta bort om man nu vill rota i karet.
                Jag har också testat fisklina, men jag tyckte personligen att den blev för "sladdrig". Men alla sätt är bra

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  Idag fick jag ett infall och hämtade upp min 60 liters kub som stått i förrådet ett tag. Jag behövde ny inredning och valde att köra till bokskogen istället för till butiken. Idén var att hitta fina grenar till akvariet. Finns mycket på marken sedan senaste stormen. Lite jobbigt var dock att det var -3, lätt snöfall och friska vindar, men fick jobba i skidjacka, mössa och vantar.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0147.JPG
Visningar: 99
Storlek: 349,5 KB
ID: 2347084

                  En fördel med ett litet akvarium är att man kan ta med sig akvariet till skogen och göra grovscapen på plats, så behöver man ju inte ta så mycket skog med sig hem.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0149.JPG
Visningar: 105
Storlek: 347,4 KB
ID: 2347085 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0151.JPG
Visningar: 105
Storlek: 320,1 KB
ID: 2347086

                  Hemma igen sågade jag till och finjusterade samt testade så det fungerade att få tekniken på plats innan jag lyfte in på sin plats i köket.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0155.JPG
Visningar: 108
Storlek: 220,4 KB
ID: 2347087 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0158.JPG
Visningar: 102
Storlek: 195,4 KB
ID: 2347088

                  Soil på plats! Det är viktigt att karet blir snyggt från tre håll då man ser sidorna från köket resp soffan.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0158.JPG
Visningar: 113
Storlek: 195,4 KB
ID: 2347089 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0159.JPG
Visningar: 132
Storlek: 147,3 KB
ID: 2347090 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0160.JPG
Visningar: 121
Storlek: 147,0 KB
ID: 2347091

                  Fyllt med vatten och tekniken igång. Lite grumligt direkt efter uppfyllning.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0163.JPG
Visningar: 108
Storlek: 172,4 KB
ID: 2347092

                  Nu återstår lite växter, blir sparsmakat, samt något som simmar i karet.


                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Good stuff!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ser snyggt ut. Bättre att leta nedfallna grenar i skogen än julgran
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Ja då var det lite grönt i också...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0165.JPG
Visningar: 95
Storlek: 222,8 KB
ID: 2347116 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0167.JPG
Visningar: 117
Storlek: 162,8 KB
ID: 2347117

                        Jag klarar inte av det!

                        Läser på alla trådar hos er som har snyggast akvarium, ser ert planerande, glädjen att långsamt skapa en helhet, låta det växa fram, finjustera och känna in helheten.

                        Idag röjde jag lite i förrådet och plockade då fram karet och tänkte att det kan jag ha i köket någon gång i framtiden. När det stod på köksbordet kom jag på att jag kan ju ta en långpromenad i skogen med hunden och kolla om det finns några snygga grenar. Det fanns det! Plötsligt var både kar och såg lastat i bilen och det bar iväg.. På väg hem känner jag mig nöjd och känner att nu ska det bli kul att kolla Tour de ski och räkna hur många norrmän som kommer före oss. Fast, det var ju fortfarande ljust ute så när det bara var röd/blå/vita i topp kunde jag ju lika gärna såga till rötterna. När rötterna var på plats var det väldigt enkelt att ställa akvariet på plats i köket. Soil hade jag ju hemma och vatten finns ju i kranen....

                        Lutade mig tillbaks i soffan och tänkte att nu har alla stängt och det finns inget mer att göra. Fast... jag har ju lite anubias på pinnar i guppytavlan. De behövs ju inte där

                        Jag klarar inte av det! Att låta en inredning mogna fram och bli så där snygg som ni andra får till.

                        Å andra sidan kan jag ju scapa om. På en kvart. När jag vill

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ja... Men när det pockar på kan det vara gôtt med en quickie också!

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja... Men när det pockar på kan det vara gôtt med en quickie också!
                            Hahaha, ja fast inte varje gång...

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Micke L
                              Hahaha, ja fast inte varje gång...
                              Så rätt, så rätt!

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Ser snyggt ut. Bättre att leta nedfallna grenar i skogen än julgran
                                Tack! Ja speciellt så här efter jul

                                Kommentar

                                Arbetssätt...