Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Jag använde telefonen vid förra inlägget, nu ser jag dom
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Nytt akvarium

      Sonen som är 6 år har visat stort intresse och tjatat om ett eget akvarium länge nu. Idag tyckte hans mamma att han kan få ett så vi gav oss snabbt iväg innan hon skulle ångra sig. Det blev ett shrimpset på 30 liter som kommer att innehålla guppys. Så här kan det se ut när en sexåring inreder.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0769.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,4 KB
ID: 2158120

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Har utnyttjat tiden mellan match 1 och match 2 till att plantera lite mer växter och installerat koldioxid. Nu kan jag luta mig tillbaks och njuta av fotboll i en månad medan mossa växer fast och bottentäckare breder ut sig. MEN jag har börjat fundera lite på ett nytt projekt Handlar om stenröse och tanganyikaciklider
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0773.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,9 KB
ID: 2158127

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Det där kommer bli hur fint som helst när växterna "satt sig" .
          Gillar din scape med stenarna - både formen, färgen och hur dom är placerade - vad är det för sten?
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Ursprungligen postat av heba
            Det där kommer bli hur fint som helst när växterna "satt sig" .
            Gillar din scape med stenarna - både formen, färgen och hur dom är placerade - vad är det för sten?
            Det är svart skiffer från Hornbach i Malmö. Fast den liknar inte riktigt den skiffer jag är van vid, dvs plattor, utan denna har många olika former. Snygg tycker jag och dessutom var den billig, 19:-/kg. Om det nu är någon i närheten som tänker åka dit och fynda kan jag meddela att jag nästan tömt lagret, åtminstone tillfälligt

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              Ursprungligen postat av Micke L
              Sonen som är 6 år har visat stort intresse och tjatat om ett eget akvarium länge nu. Idag tyckte hans mamma att han kan få ett så vi gav oss snabbt iväg innan hon skulle ångra sig. Det blev ett shrimpset på 30 liter som kommer att innehålla guppys. Så här kan det se ut när en sexåring inreder.
              [ATTACH=CONFIG]69489[/ATTACH]
              Kul att dela intressen med familjemedlemmar
              Gissar på att han inte tjatar på att få göra vattenbyten och skrapa alger
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                I kväll har jag plockat fram mitt Red Sea Max som stått still sedan jag la ner saltvattnet för några månader sedan. Nu tänker jag ha några lämpliga tanganyika ciklider. Passar nog bra med den kraftiga cirkulation som finns i detta akvarium som alltigenom känns väldigt gediget med all teknik bakom mellanväggen! Nu har jag byggt ett STORT stenröse

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Ursprungligen postat av Micke L
                  I kväll har jag plockat fram mitt Red Sea Max som stått still sedan jag la ner saltvattnet för några månader sedan. Nu tänker jag ha några lämpliga tanganyika ciklider. Passar nog bra med den kraftiga cirkulation som finns i detta akvarium som alltigenom känns väldigt gediget med all teknik bakom mellanväggen! Nu har jag byggt ett STORT stenröse
                  Härligt! Vem har sagt att man måste använda "saltvattensakvarium" till salt vatten
                  Skönt att kunna gömma allt i sumpen!
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Gillar grabbens grotta till vänster - är det där som fiskarna gömmer sig.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      Ursprungligen postat av heba
                      Härligt! Vem har sagt att man måste använda "saltvattensakvarium" till salt vatten
                      Skönt att kunna gömma allt i sumpen!
                      Nej du har ju gjort samma resa och det blev ju bra! Själv hade jag det jobbigt att göra av med vissa fiskar och koraller, men nu är det gjort.
                      Bifogar suddig bild på stenröset, byggt av strandfynd som barnen släpat hem under många år. Önskar brutalt ärliga synpunkter på om detta kan bli något? Avser tillsätta snäckskal och fiskar, men hur ser det ut egentligen? Kan inte bestämma mig Det är fortfarande enkelt att byta inredning
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0827.jpg
Visningar: 2
Storlek: 123,7 KB
ID: 2158176

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Det ser ut att kunna rasa, eller är det lutat mot bakväggen?
                        Du har inga större stenar - jag tänker färre men större? Oavsett så blir det nog snyggt när det kommit växtlighet på stenarna, typ mossa som växer över "skarvarna", eller är inte växter kompatibelt med cikliderna du tänker ha däri?

                        Min kub som jag konverterade, började jag att bygga centrerat i (det är ju oftast så man gör i en saltvattenskub) men har nu ändrat till att ha tyngdpunkten åt ena hållet och gillar detta bättre.
                        Undrar om inte det sk. "gyllene snittet" är något åt det hållet att "förskjuta" blickfånget åt hö eller vä. rätta mig gärna?
                        Senast redigerad av heba; 15 June 2014, 21:46.
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Jag tänker samma sak som heba - det där ser farligt ut.
                          Jag tycket det kan bli rätt häftigt med en stenhög sådär - men jag hade nog låtit stenhögen gå hela vägen upp mot höger bakkant
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Ursprungligen postat av heba
                            Det ser ut att kunna rasa, eller är det lutat mot bakväggen?
                            Du har inga större stenar - jag tänker färre men större? Oavsett så blir det nog snyggt när det kommit växtlighet på stenarna, typ mossa som växer över "skarvarna", eller är inte växter kompatibelt med cikliderna du tänker ha däri?

                            Min kub som jag konverterade, började jag att bygga centrerat i (det är ju oftast så man gör i en saltvattenskub) men har nu ändrat till att ha tyngdpunkten åt ena hållet och gillar detta bättre.
                            Undrar om inte det sk. "gyllene snittet" är något åt det hållet att "förskjuta" blickfånget åt hö eller vä. rätta mig gärna?
                            Det lutar mot bakväggen så jag är inte orolig att det ska rasa! Jag förstår precis vad du menar med alla skarvar, upplever det själv som plottrigt och har också tänkt på större men färre stenar. Samtidigt är jag ute efter massor av grottor och skrymslen till fisken och det är det verkligen med denna inredning. Att rikta fokus tänkte jag på när jag gjorde karet med rödmunnarna här om dagen och det blev jag nöjd med. Detta är dock mycket svårare när man ska bygga ett stort stenröse i ett litet kar. Som du skriver så utgår även jag från hur man tänkte med saltrevet.
                            Tack för input, ska se hur jag tycker det ser ut imorgon.

                            Kommentar

                            • Micke L
                              • December 2013
                              • 456

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag tänker samma sak som heba - det där ser farligt ut.
                              Jag tycket det kan bli rätt häftigt med en stenhög sådär - men jag hade nog låtit stenhögen gå hela vägen upp mot höger bakkant
                              Ni kan vara helt lugna, kommer inte att rasa! Om jag mot förmodan skulle ha fel så står karet ju i källaren så ev skador blir minimala Har tidigare inrett mot ena sidan men då kommer man inte åt att göra rent glaset och efter ett tag så blir det mycket alger och då retar man sig på det. Akvariet går att titta in i från tre håll. Sover(lugnt trots stenhög) på saken

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                Har nu byggt om i stenhögen! Jag vet inte om det verkligen är dessa stenar som jag ska använda men de fanns här hemma på tomten redan, innehåller nog mycket kalk och framför allt var ju gratis:-)
                                Vad jag försökt åstadkomma är att göra högen mindre centrerad, ta bort de kantigaste stenarna för att få en lite mer "rund" känsla samt att jag tagit fram lite mer av de vita stenarna. Detta rös bildar massor av grottor till vad som troligen blir ett gäng prinsessor. Jag kommer att fylla på med massor av snäckskal och även hålla några små snäcklekare. Tror jag....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0829.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,1 KB
ID: 2158188Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0827.jpg
Visningar: 2
Storlek: 123,7 KB
ID: 2158187
                                Första bilden från idag, andra från igår.

                                Jag tycker själv att det ser bättre ut i verkligheten än på bilden, men är ändå inte nöjd. Kanske med snäckor på botten, alger på stenarna och liv i karet? Får göra som vanligt och sova på saken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...