Gillestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    En liten film på 60 kuben. Vattnet är grumligt så här dagen efter. Jag är riktigt nöjd med vissa delar av inredningen och mindre nöjd med andra delar...

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Akvariet ser riktigt bra ut men musiken var lite störande
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Ja tog bara första bästa(eller sämsta) när jag lade upp filmen. Nästa gång ska jag vara noggrannare när jag väljer

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ser vrålfint ut!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Micke, vad för fisk har du tänkt dig i det här karet?

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Ja det är lite svårt.. Akvariet är ju lite mörkt och dunkelt och det skulle kunna vara oerhört snyggt med ett stim kolglödstetror som du och Pia m flera diskuterar i din tråd. Problemet med stimfisk är måtten på karet 37x37x45 ca. Det innebär att ett stim aldrig kan sträcka ut innan de slår huvudet i kaklet så att säga. Därför går nog tetror och rasboror bort, som det känns just nu. Visst finns det minirasbororna men jag tycker att de knappt syns i karet. Endlers guppy har jag funderat på. Jag vet inte om du sett Thaifighters, men jag tycker de är oerhört läckra. Fast sedan tänker jag att det är nog väldigt kul i början men att man ganska snabbt vänjer sig vid simma hit och dit beteende och kanske är det inte så kul i längden, även om jag gillar fisken skarpt.

              Har funderat mer och mer på att inte ha fisk alls utan endast röd-vita räkor. Jag tror att det kan bli väldigt läckert när de förökat sig och det finns flera hundra röd-vita mot all den mörka botten/inredning/bakgrund.

              Ett annat alternativ är att göra akvariet ljusare genom att tillsätta bättre belysning(20W till 60 liter idag) samt plantera mer växter för att få bort en del av mörkret från bottenmaterialet.

              Jag vet helt enkelt inte hur det blir men om du eller någon annan har tips så är jag mycket tacksam. Om det gick i 180 att sätta upp och inreda så ska jag låta valet av invånare få ta sin tid.
              Inredningen kan man ju enkelt ändra, medan val av invånare känns mer bestående.

              Mitt emot, i vardagsrummet står 150 kuben där ljuset flödar, botten är ljus, växterna är väldigt gröna och fiskarna är neonfärgade resp skarpt oreange. Det är på något sätt skönt med kontrasten.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ett tips är just räkor och någon pytteliten Boraras.
                Här är några filmer med Yellow Sakura-räkor och Boraras urophthalmoides, i ett kar med samma storlek som ditt.
                Tror en sådan kombo skulle fungera ypperligt i ditt kar.
                Bara en idé…







                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ett tips är just räkor och någon pytteliten Boraras.
                  Här är några filmer med Yellow Sakura-räkor och Boraras urophthalmoides, i ett kar med samma storlek som ditt.
                  Tror en sådan kombo skulle fungera ypperligt i ditt kar.
                  Bara en idé…







                  https://www.youtube.com/watch?v=Ur7R7olkdf0
                  Tack för tipset Mats, och för som vanligt, snygga filmer på snygga kar. Räkor är jag inne på. Rasboran är ju väldigt vacker men jag tycke att så små fiskar knappt syns om man inte riktigt sätter sig nära och studerar akvariet. Igår satt jag och kollade igenom artregistret och började fundera över bräckvatten och ett artakvarium med humlafisk https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?
                  NR=384&SOK=1

                  Det vore ju lite annorlunda och kanske kul.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Micke L

                    Tack för tipset Mats, och för som vanligt, snygga filmer på snygga kar. Räkor är jag inne på. Rasboran är ju väldigt vacker men jag tycke att så små fiskar knappt syns om man inte riktigt sätter sig nära och studerar akvariet. Igår satt jag och kollade igenom artregistret och började fundera över bräckvatten och ett artakvarium med humlafisk https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?
                    NR=384&SOK=1

                    Det vore ju lite annorlunda och kanske kul.
                    Absolut. Testa!

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      Har läst på lite och kollat mycket på tuben, filmer och texter på div språk och det ser ut som om humlafisken mest rör sig över botten och då inte syns jättemycket mot min svarta botten. Kanske ska jag överge tanken på artakvarium men ändå gå på bräckvatten och humlor. Humlor och vildfångade guppys, som jag läst trivs i bräckvatten och kanske amanoräkor??

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        I kväll har jag möblerat om lite i 60-kuben och börjar känna mig nöjd. Jag har, förutom bokgrenarna som jag tidigare hade i, även lagt i lite mörka, vanliga "akvarierötter" som jag hade liggande, samt lite svart skiffer. Akvariet innehåller alltså nu svart soil, mörka rötter och svarta stenar. Det är är pretty much möblerat från botten till ytan! I morgon ska jag ut och försöka hitta javaormbunke som jag kan binda på en del av rötterna. Tror det kan bli snyggt mot allt det mörka.

                        Jag har nu bestämt mig för att det blir ett bräckvattensakvarie. Dels för att det är något helt nytt för mig, dels för att jag tror min setup passar bra, men framför allt för att jag tycker att humlafisken är väldigt snygg. De färska grenarna i karet har nu börjat utsöndra lite "slem" så första åtgärd blir att köpa 6-8 amanoräkor som jag gissar älskar detta slem och som får gå in akvarier i lugn och ro. Detta i sötvatten. Om några veckor börjar jag byta vatten och då med lite saltat vatten. Om allt då är ok kommer jag att köpa en liten grupp humlafiskar(5-6 st) och successivt öka salthalten till önskad nivå. Jag har läst på lite om amanoräkor och tror att de kommer trivas i bräckt vatten, vid långsam tillvänjning. Samma sak med humlafisken som ju lär simma i sötvatten i butiken.

                        Detta är mina egna slutsatser. Jag välkomnar synpunkter, tips eller bara hejarop

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          Jag har roat mig med att binda fast växter på grenarna idag. Anubias och Javaormbunke. Köpte tunnaste gröna ståltråd i blomsteraffären, vilken var väldigt enkel att binda fast växterna med. Jag har tidigare använt fisklina men det är mycket enklare med ståltråd. Tror och hoppas att den gröna tråden inte ställer till något med vattenkvalitén. De färska bokgrenarna som jag la i akvariet för några veckor sedan släpper ifrån sig väldigt mycket slem, både grått och svart. Förra veckan la jag i fem amaonräkor och idag har jag lagt i ytterligare fem då jag ser att det finns massor av käk för alla tio. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0189.JPG
Visningar: 136
Storlek: 175,1 KB
ID: 2348564
                          Vy från framsidan. Grumligt vatten efter "stök".
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0192.JPG
Visningar: 124
Storlek: 178,6 KB
ID: 2348565
                          Från köket.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0194.JPG
Visningar: 134
Storlek: 151,0 KB
ID: 2348566
                          Från ovan. Då akvariet står i köket, som mest centralt i huset och är öppet är det viktigt att det ser bra ut även från den vyn. Jag har därför valt att binda fast vissa anubias högt upp så att de bryter vattenytan och kommer upp en bit ovanför. Ger ytterligare en dimension tycker jag!

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Ursprungligen postat av Micke L
                            Jag har roat mig med att binda fast växter på grenarna idag. Anubias och Javaormbunke. Köpte tunnaste gröna ståltråd i blomsteraffären, vilken var väldigt enkel att binda fast växterna med. Jag har tidigare använt fisklina men det är mycket enklare med ståltråd. Tror och hoppas att den gröna tråden inte ställer till något med vattenkvalitén. De färska bokgrenarna som jag la i akvariet för några veckor sedan släpper ifrån sig väldigt mycket slem, både grått och svart. Förra veckan la jag i fem amaonräkor och idag har jag lagt i ytterligare fem då jag ser att det finns massor av käk för alla tio. [ATTACH=CONFIG]n2348564[/ATTACH]
                            Vy från framsidan. Grumligt vatten efter "stök".
                            [ATTACH=CONFIG]n2348565[/ATTACH]
                            Från köket.
                            [ATTACH=CONFIG]n2348566[/ATTACH]
                            Från ovan. Då akvariet står i köket, som mest centralt i huset och är öppet är det viktigt att det ser bra ut även från den vyn. Jag har därför valt att binda fast vissa anubias högt upp så att de bryter vattenytan och kommer upp en bit ovanför. Ger ytterligare en dimension tycker jag!
                            Konstigt! När jag förhandsgranskar ser det bra ut med bilder och texter på rätt plats, men när inlägget publiceras ser det annorlunda ut. Trodde förhandsgranska innebär att man ser hur det kommer att se ut?

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Tycker det ser bra ut, både texten och karet
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                Tack, men jag var ordningsman i klassen På förhandsgranskning var alla bilder i linje och med resp text under varje biid!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...