Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Marten64
    Vilka fina bilder! Vad använder du för kamera?
    Roligt att du trivs med regnbågarna! De är riktiga vitaminpiller...
    Kameran på dessa sista 4 bilder är en GoPro Hero 5, De tidigare är med en trotjänare, en Nikon D90 med ett 18-200 zoom på.
    Bara att hålla med om gällande våra kära Regnbågsfiskar
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ok, tack. Jag funderar på att köpa en undervattenskamera. Är du nöjd med den?
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Marten64
        Ok, tack. Jag funderar på att köpa en undervattenskamera. Är du nöjd med den?
        Kunde inte vara mycket nöjdare. Den tog ett tag att komma under fund med för mig. Men nu förstår jag inte varför faktiskt.
        Du kan ju se på den här filmen t.ex. då jag går från undervatten till övervattensfoto:

        Missade att föra över den i HD men du ser ändå lite hur den funkar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Bytte vatten nu på förmiddagen och upptäckte då att min favoritmossa Taiwan Moss hade slagit rot på en rot. Den är så himla vacker! Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4388.JPG
Visningar: 113
Storlek: 492,1 KB
ID: 2372078
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Mycket vacker!
            Tror du att den kommer växa mer fast på roten och liksom "krypa" fram och täcka denna?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Mycket vacker!
              Tror du att den kommer växa mer fast på roten och liksom "krypa" fram och täcka denna?
              Det skulle ju vara rena drömmen, men den har ganska svag förmåga att fästa och dess "grenar" växer snabbare än fästytan. Med Guianacarorna i karet som alltid rumsterar om så släpper den ofta efter ett tag. Detta hör till ovanligheten. Men Taiwan Moss är rena drömmen för mindre räkor , yngel och annat. Där är den perfekt.
              Skulle jag å andra sidan linda den runt roten med tråd så lär det bli oerhört vackert en tid innan den tar över och måste trimmas.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Lite kvällsgodis är aldrig fel.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0666.JPG
Visningar: 96
Storlek: 531,1 KB
ID: 2372102
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Lite kvällsgodis är aldrig fel.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0666.JPG
Visningar: 96
Storlek: 531,1 KB
ID: 2372102
                  Vilken kalajsbild

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Johnny!
                    Har inte varit på forumet så aktivt den senaste tiden, men sitter och gottar mig just nu och var tvungen att titta in i tråden och kolla läget.
                    Det var en grann, skäggig pojk du har där - vrålfin bild!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Tack både Mats och Inger! När det blir så här personliga svar då är det inget som klår Zoopet. När det märks både glädje, intresse och pepp på några få rader så blir jag taggad som 17.
                      Håller på med vattenbytet i mitt största kar hemma (mitt jumbonano på 450 liter.
                      I detta karet så hände det en del efter medicineringen. Alla jättevallisnerior strök med. Jag som hade 10 liter till den lokala handlaren har nu noll. Kom precis på hur jag ska få till mitt kar på vänster sida. Ska skaffa en fläskigt rejäl redmoorerot som hänger ner från vänster sida.
                      Vet att karet ser fult ut på höger sida med en rejäl javamossboll. Men struntar i det då det är så mycket körsbärsräkor där så karet nästan är självförsörjande på foder.
                      Här är karet med tom vänstersida och ful räkodling till höger:


                      Sedan måste jag bara visa mitt favoritverktyg:


                      Denna borste fixar alla mina strilrör direkt.



                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Tack både Mats och Inger! När det blir så här personliga svar då är det inget som klår Zoopet. När det märks både glädje, intresse och pepp på några få rader så blir jag taggad som 17.
                        Håller på med vattenbytet i mitt största kar hemma (mitt jumbonano på 450 liter.
                        I detta karet så hände det en del efter medicineringen. Alla jättevallisnerior strök med. Jag som hade 10 liter till den lokala handlaren har nu noll. Kom precis på hur jag ska få till mitt kar på vänster sida. Ska skaffa en fläskigt rejäl redmoorerot som hänger ner från vänster sida.
                        Vet att karet ser fult ut på höger sida med en rejäl javamossboll. Men struntar i det då det är så mycket körsbärsräkor där så karet nästan är självförsörjande på foder.
                        Här är karet med tom vänstersida och ful räkodling till höger:
                        Sedan måste jag bara visa mitt favoritverktyg:
                        Denna borste fixar alla mina strilrör direkt.

                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Tycker det ser toppenfint ut!
                        Du håller på med en god plan för karet och då får det se lite luggslitet ut under tiden (du skulle se hur mitt kar ser ut just nu...).
                        Behåll mossan där den sitter, ser inte illa ut på något sätt.
                        Ett alternativ till en rejäl Red-Moore kan vara att kombinera flera mindre - om du nu inte hittar en som du tycker blir fin.
                        Härligt att ha dig tillbaka. Ös på nu!
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 August 2017, 13:56.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Tack Mats! Prövar att byta sida med roten från höger sida till vänster.
                          Blev inte perfekt. Hmmm. Idéer?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ja ditt kar ser verkligen luggslitet ut just nu, men som Mats säger ös på, det kommer att bli så bra så igen . Zoopet kanske nästan blir som vanligt framöver höstkanten med lite småbabbel om både det ena och det andra .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Johnny, vad tror du om att sätta den roten du flyttade till vänstersidan längre bak i hörnet och låta den bryta vattenytan? Alltså att hänga den i hörnet.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ska testa


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...