"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Pia, måste säga att jag är grymt avis på 220 karet du la upp bild på nu senast! Riktigt härlig känsla i den burken
    Hoppas det blir något av alla yngel och ägg också

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Tack så mycket Fredde, jag satt länge framför där igår och bara myste men när man sitter där så får man så mycket andra idéer... som att byta ut min 60-dennerlekub till ett kar på ca 130 liter med matchande mått som de andra, denna tanken har jag svårt att få ut skallen
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Jag drömde inatt att jag hade ett stooort kar, typ Mats framtida, jag var och kollad in fiskar och det som var så härligt var att jag inte behövde inte ens fundera på om jag fick plats med ett stimm på en 200 tetror, många par med apistos, jordätare, scalarer, corydoras och L-malar
        Men som sagt det var en dröm och det kommer att förbli en dröm men det är härligt att drömma
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Tanken på att bygga ut har ju både för och nackdelar, men ett större kar och nytt projekt är ju aldrig fel

          När man drömmer såna drömmar vet man att man "lider" av allvarlig akvariesjuka

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av freddi36
            Tanken på att bygga ut har ju både för och nackdelar, men ett större kar och nytt projekt är ju aldrig fel

            När man drömmer såna drömmar vet man att man "lider" av allvarlig akvariesjuka
            Jag lider garanterat av "allvarlig akvariesjuka"

            Det är alltid kul med nya projekt och även om man inte alltid förverkligar dem så är det gott att planera och så vidare, gillar denna biten bäst
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Såg denna texten om apistogramma och corydoras i ett utländskt forum, tänkvärt...

              " Never combine Corydoras with Apistogramma. They don't live close together in the nature.
              Apistogramma are territorial fish, especially when they breed. Corydoras won't understand anything of the "territorial communication" like "Don't get closer or I will attack you".
              The Corydoras will approach the Apistogramma's territory again and again. As the dwarf cichlid will have difficulties finding vulnerable places on the (armed) body of the catfish, they will sooner or later find out that the eyes are the most effective place to attack to make them leave the place. You'll quite often end up with Corydoras with one or no eyes at all.
              Besides; Corydoras will often eat any small fry they'll find .... "

              Jag såg detta beteende mellan Ap. Bitaeniaterna och mina corydoras när jag hade yngel på apistosarna, corydorasen fattade liksom inte vinken av att honan attackerade dem gång på gång och här fick man en liten förklaring varför. Sen om detta är rätt eller inte det vet jag inte men det verkar högst troligt iallafall.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Det är nog en adekvat beskrivning, och något man bör fundera på, speciellt när det handlar om mindre Ap-kar. Det är lika bra att skippa corysar i dessa. Det ser man ju också på corysarnas beteende, att de inte har den territoriella medvetenheten. Det är samma sak som att säga att corysar är stimfiskar - vilket de inte är! Däremot samlas de ofta i planlösa grupper.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Hmm - tänkvärt.
                  För länge sen, när jag hade mina första borelliisar såg jag aldrig till några yngel, så jag misstänkte corysarna. Jag flyttade dom till ett annat kar - efter det så blev det bebbar kvar. Vet förstås inte om det var corysarna som var boven i dramat - fast jag misstänkte dom skarpt.
                  Nu har jag corysar igen tillsammans med apisarna, kanske är läge med flytt på dom också. Först ska jag sätta mig ner och riktigt studera dom små liven.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Jag har corysar i tre av karen hemma och det "värsta" är att jag gillar dem mycket
                    Men har man som inriktning att odla eller dra upp yngel så skall man nog tänka sig för en och två gånger för de kan ju bli lite stressiga i beteendet när det är dags för mat och då kan detta ju stressa en honan med yngel i onödan.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Jag gillar mina med - urgulliga är dom ju. Fast man ser ju helt klart, att dom far fram som en värsta bulldozer - far fram utan att ta någon som helst "hänsyn".


                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Såg denna videon i en annan tråd, ujuj vilka maffiga scalarer och härlig miljö
                        Altum Angels - the Premier League of aquarium life! They only inhabit a small area, only a few rivers through the jungle - along the border between Columbia ...
                        Senast redigerad av PiaJo; 21 February 2013, 12:09.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Såg denna videon i en annan tråd, ujuj vilka maffiga scalarer och härlig miljö
                          http://www.youtube.com/watch?feature...&v=duvFEPwabng
                          Riktigt skön film, och det finns ju några delar till! Ja, jag säger då det... dyker upp någon bra grupp Altum sedan när man är "klar" så blir det nog svårt att låta bli!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Såg denna videon i en annan tråd, ujuj vilka maffiga scalarer och härlig miljö
                            http://www.youtube.com/watch?feature...&v=duvFEPwabng

                            Vilken bra film. Man ser i påsarna i slutet av filmen, att där är vattnet verkligen théfärgat.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              Tack för filmen Pia!
                              Altum är riktigt fina, men priset är ju därefter..

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                [QUOTE=Mats Bryzell;1638326]Riktigt skön film, och det finns ju några delar till! Ja, jag säger då det... dyker upp någon bra grupp Altum sedan när man är "klar" så blir det nog svårt att låta bli![/QUOTE

                                Du kommer att ha sån fiskabstinens innan du är klar Mats, så det kommer nog att "blir svårt att låta bli" allt möjligt.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...