"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ok. Nu tänkte jag ju inte ett inlägg med attityden "så här är det" utan mera "så här ser jag på Apistogramma just nu". Men jag ska sluta tjata (men tycker fortfarande det är en toppenidé)
    aha, då fattade jag mer vad du menade

    Denna ideén har jag självklart med mig..

    ps. är du medlem i NCS? för där var det i julnumret 2012 en tre sidor artikel om mina kar och arkvarieintresse
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av PiaJo
      aha, då fattade jag mer vad du menade

      Denna ideén har jag självklart med mig..

      ps. är du medlem i NCS? för där var det i julnumret 2012 en tre sidor artikel om mina kar och arkvarieintresse
      Den artikeln gjorde ju att jag behövde bli medlem i NCS. Kul! När det är klart ska jag läsa din artikel.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Väldigt fina bilder Pia.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj gänget!
          Fan, Pia - sicka grymma bilder alltså - en njutning att kolla på.
          Det som Bluewing är inne på, en lite saftigare "artikel", eller inlägg om Apistogramma, skulle du lätt kunna ge dig på.
          Jag tror att personliga betraktelser (ungefär som när jag ibland skriver om bl.a. Discus) där man helt tydligt talar om att det är egna erfarenheter man beskriver, blandat med kända fakta, skulle sitta som en smäck här på forumet.

          Det går liksom lite mode i vilka fiskarter folk är intresserade av. Ibland är det Malawi, CA, SA, Tanganyika m.fl. eller specifika ciklider som blir poppis. Väldigt ofta blir det också snabba ryck på folk och det införskaffas ciklider av vissa typer utan någon som helst förkunskap.
          Det riktigt gnager i mig när jag läser trådar där det skall startas upp ett "Apisto-kar" och man talar om könsuppdelning, revirområden och inredning på en mycket rudimentär nivå.
          Detta är helt naturligt och det skall vara på det viset - man måste börja någonstans.
          Men, om du skriver lite om hur du tänker och hur du har lyckats ta dig igenom alla snåriga och slingriga "problem" som uppstår med Apistogramma, så tror jag du har en riktig hit här i tråden och på forumet generellt.

          Vi skulle behöva en lättfattlig genomgång som lägger lite mer tyngdpunkt på hur de här cikliderna beter sig - i naturen och hur det beteendet kan appliceras i akvariet. Vi behöver veta hur små och fina detaljer, eller "akvarieparametrar" det handlar om när det gäller akvariemiljö, och hur de parar ut, bildar revir, lekbeteende, könsuppdelning både innan och efter lek, yngelvårdande och det beteende de uppvisar mellan lek och viloperioder. Vi behöver veta vad det är för betingelser som skapar de väldigt vanligt förekommande "arga" beteendet som både honor och hanar sinsemellan visar upp med jämna mellanrum - och hur vi kan förbereda oss på hur man aktivt arbetar med detta.

          Jag tror du är rätta akvaristen att beskriva de här olika sakerna, Pia! Du har en sådan fin, naturlig fallenhet för de här olika detaljerna - allt från inredning till själva hållandet av Apistogramma m.fl. Skriv på bara!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Jaja, nu när jag ändå håller på och visar gamla bilder kan jag ju gärna fortsätta att dra in bilder fast nu är ciklidbilderna slut i arkivet
            Bifogade filer
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj gänget!
              Fan, Pia - sicka grymma bilder alltså - en njutning att kolla på.
              Det som Bluewing är inne på, en lite saftigare "artikel", eller inlägg om Apistogramma, skulle du lätt kunna ge dig på.
              Jag tror att personliga betraktelser (ungefär som när jag ibland skriver om bl.a. Discus) där man helt tydligt talar om att det är egna erfarenheter man beskriver, blandat med kända fakta, skulle sitta som en smäck här på forumet.
              Tack, jag kan självklart skriva ner en text om hur mina erfarenheter är om apistogramma är.

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det går liksom lite mode i vilka fiskarter folk är intresserade av. Ibland är det Malawi, CA, SA, Tanganyika m.fl. eller specifika ciklider som blir poppis. Väldigt ofta blir det också snabba ryck på folk och det införskaffas ciklider av vissa typer utan någon som helst förkunskap.
              Denna känslan har jag med att det går "modevågor" i vad det gäller i inredning, räkvaser, fisksorter mm mm och då är det lätt att ryckas med och starta upp kar med en sorts fisk eller vad det kan vara utan som helst förkunskaper som att läsa på lite, utan man åker tll affären genast och bums köper vad det är som man vill ha och sen gör man iordning karet i efterhand. Detta kan man väl göra om man vet hur man skall göra för att lyckas, detta krävs att man har lite erfarenhet.


              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det riktigt gnager i mig när jag läser trådar där det skall startas upp ett "Apisto-kar" och man talar om könsuppdelning, revirområden och inredning på en mycket rudimentär nivå.
              Detta är helt naturligt och det skall vara på det viset - man måste börja någonstans.
              Men, om du skriver lite om hur du tänker och hur du har lyckats ta dig igenom alla snåriga och slingriga "problem" som uppstår med Apistogramma, så tror jag du har en riktig hit här i tråden och på forumet generellt.

              Vi skulle behöva en lättfattlig genomgång som lägger lite mer tyngdpunkt på hur de här cikliderna beter sig - i naturen och hur det beteendet kan appliceras i akvariet. Vi behöver veta hur små och fina detaljer, eller "akvarieparametrar" det handlar om när det gäller akvariemiljö, och hur de parar ut, bildar revir, lekbeteende, könsuppdelning både innan och efter lek, yngelvårdande och det beteende de uppvisar mellan lek och viloperioder. Vi behöver veta vad det är för betingelser som skapar de väldigt vanligt förekommande "arga" beteendet som både honor och hanar sinsemellan visar upp med jämna mellanrum - och hur vi kan förbereda oss på hur man aktivt arbetar med detta.

              Jag tror du är rätta akvaristen att beskriva de här olika sakerna, Pia! Du har en sådan fin, naturlig fallenhet för de här olika detaljerna - allt från inredning till själva hållandet av Apistogramma m.fl. Skriv på bara!
              Oj, om jag skulle skriva om detta så behöver jag säg en 30-40 års akvaristik och fiskkänsla och det har jag verkligen inte utan en ca 10% av denna tiden har jag i ryggen... men jag vet en som skriver helt fantasktisk och är så "förklarnade" i texter att man blir helt förtrollad
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Oj, om jag skulle skriva om detta så behöver jag säg en 30-40 års akvaristik och fiskkänsla och det har jag verkligen inte utan en ca 10% av denna tiden har jag i ryggen... men jag vet en som skriver helt fantasktisk och är så "förklarnade" i texter att man blir helt förtrollad
                Ja... jo... jag hajar vad du menar, men jag tror att en go' text med betraktelser "där du är nu" skulle sitta fint! Sedan kan man alltid bolla idéer, funderingar, råd och tips fram och tillbaka - det är också detta som gör tråden intressant!
                Känn ingen press nu Pia - tråden är hur bra som helst. Det är alltid kul, intressant och spännande att kika in här!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Nä visst..jag känner ingen press alls men det är lugnt
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Charliena
                    • September 2011
                    • 300

                    Bara att börja kontakta alla akvarieraffärer och se om de har någon apistogramma Bitaeniata inne då

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Tips är att kolla om Nols, där köpte jag mina
                      fast det var ju över ett år sen med han har haft inne efter det.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Jag och Mats var där idag, och där fanns mycket mumma! För få akvarier med för många idéer kan man kort sammanfatta det...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jag och Mats var där idag, och där fanns mycket mumma! För få akvarier med för många idéer kan man kort sammanfatta det...
                          Hahaa, det brukar vara så det är ju som en enda jättestor godisaffär -vill ha, vill ha...
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Och en icke jättestressad Kent är heller inte var dag man ser....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Nä, jag har haft "turen" att åka dir en fredag vid lunch med och då är det en lugn Kent som man träffar
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Mats, jag vet att du läser min tråd emellanåt.. köpte du nåt till dina kuber?
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...