"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Det är kul att vi snackar om lite olika synsätt när det gäller Apisto, corysar och hur man kan fundera kring bl.a. dessa fiskar.
    Absolut bäst, vad skall vi kalla det...? "resultat" kanske?, med Apor har jag fått i akvarium där jag inte har rensat någon botten, där saker och ting har fått ligga ifred - med förutsättning att vattnet är friskt och fint. Vi måste skilja på skit och skit, och det skall vara frisk och "levande" skit - om ni förstår vad jag menar?

    Här är en filmsnutt på ett vildfångat A. sp - par. Kolla in rötter, grenar, blad på botten o.s.v. Allt är täckt med en mulmig biofilm, där fiskarna kan gå och böka efter mat. Vi kan se honan som har en rejäl svärm yngel, men dessa är svåra att se då de håller sig mestadels vid och under bladen på bottnen. Vi ser även honans bortmotande av hanen - han får vakta yttergränserna av reviret - vilket är mer eller mindre hela 540-karet.
    Tyvärr är rutan lite skitig - men det går la bra ändå, hoppas jag?




    http://www.youtube.com/watch?v=I7yPNcOGqCs
    Underbar film Mats, har sett den flera gånger men den kan man se många gånger utan att tröttna
    Saknar det där paret, men jag har ju två yngel kvar utav den svärmen som hon vaktar på filmen

    Nä, håller med Mats att man måste skilja på skit och skit och friskt vatten är ju en förutsättning för att det skall funka över huvudtaget.
    Jag hoppas att jag har bra biofilm i mitt Rupununikar för där går honan med en svärm och jag hoppas att de hittar micromat bland löven och på stenarna. Jag stödmatar bara yngeln med frysta artemianauplier ett par gånger i veckan för att vattnet inte skall bli dåligt, det är ju så lätt hänt även om jag har ett väl ingått filter och lite fisk så vill jag inte "riskera" nåt.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Underbar film Mats, har sett den flera gånger men den kan man se många gånger utan att tröttna
      Saknar det där paret, men jag har ju två yngel kvar utav den svärmen som hon vaktar på filmen

      Nä, håller med Mats att man måste skilja på skit och skit och friskt vatten är ju en förutsättning för att det skall funka över huvudtaget.
      Jag hoppas att jag har bra biofilm i mitt Rupununikar för där går honan med en svärm och jag hoppas att de hittar micromat bland löven och på stenarna. Jag stödmatar bara yngeln med frysta artemianauplier ett par gånger i veckan för att vattnet inte skall bli dåligt, det är ju så lätt hänt även om jag har ett väl ingått filter och lite fisk så vill jag inte "riskera" nåt.

      Ja, det kan kanske vara en av de där "uttjôtade" filmerna som jag har så många av - men, å andra sidan, man kan kolla några gånger ändå.
      Det här med att ha lite "bra skit" i karet är inga nyheter, men det gäller att man ser till att ha det för de fiskar som tycks gilla att dona runt i det - det passar ju såklart inte i alla kar.

      Man ser ju många som skaffar t.ex. Apistogramma och andra småciklider - och som liksom inte kollar upp hur de faktiskt gärna vill ha sin miljö. Ofta rensas det, möbleras om och tok-donas i karen så det aldrig blir någon skön balans eller att karet får cykla in ordentligt och börja andas för egen maskin. Man har också väldigt ofta för många apor i för små utrymmen. De här cikliderna rör sig på stora områden, speciellt när de börjar para ut sig och sätter igång att leka och yngelvårda. De stannar inte på de "ställen" man försöker skapa i karet genom inredning - men det här är elementära lärdomar, man blir varse hur de fungerar när man har sett hur de beter sig. De är också säsongbetonade fiskar som inte konstant lever i par. Man måste arbeta ganska mycket med dessa ciklider för att få det att fungera...
      Ja, nu blev det sådär mycket text igen.
      Hur som helst, Pia - du har några riktigt bra burkar nu och en alldeles förträfflig trupp med apor i dessa kar. Det skall bli mycket spännande att få se hur det utvecklar sig!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Gillar när det är mycket text och speciellt dina texter, de är så lärorika och utvecklande utan att det minsta vara tråkiga..

        Jag måste få säga det själv ( utan att vara det minsta skrytsam för jag är inte sån alls som vill skryta) men jag tycker själv att jag har riktigt bra flyt med mina burkar och att de snygga och tilltalande även om jag ser dem varje dag och blir lite hemmablind men när jag ser fotona på dem så känns det inte som att de är mina kar och det är faktisk bara roligt.
        Sen det är gott när man kan ha möjligheten och turen att hitta lite fisk som är lite ovanlig, den enda smolken i bägaren är att min Ap. Staecki hanne har dött men detta kommer att ordna sig om en snar framtid med hjälp av en god och hjälpsam vän
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Gillar när det är mycket text och speciellt dina texter, de är så lärorika och utvecklande utan att det minsta vara tråkiga..

          Jag måste få säga det själv ( utan att vara det minsta skrytsam för jag är inte sån alls som vill skryta) men jag tycker själv att jag har riktigt bra flyt med mina burkar och att de snygga och tilltalande även om jag ser dem varje dag och blir lite hemmablind men när jag ser fotona på dem så känns det inte som att de är mina kar och det är faktisk bara roligt.
          Sen det är gott när man kan ha möjligheten och turen att hitta lite fisk som är lite ovanlig, den enda smolken i bägaren är att min Ap. Staecki hanne har dött men detta kommer att ordna sig om en snar framtid med hjälp av en god och hjälpsam vän
          Du är helt klart "Up There", Pia - fantastiskt inspirerande kar, bara att ösa på som du gör!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vad skönt det är Pia när någon vågar vara stolt över något som man faktiskt presterar Mycket inspirerande när du och Mats delar med er av finliret kring Apistogramma. Upplever kring det här med kunskap om olika arter att det är lite som olika skal på en lök. Inledningsvis kanske man bara har koll på värdsdel, möjligen vattentemp, sedan storlek på kar. Men successivt så blir fiskens egentliga beteenden och krav allt intressantare. Det blir från en ytlig nivå och sedan till en allt djupare nivå där fler och fler parametrar vägs in. Tänker mig att en sådan process pågår i många år egentligen. Du kanske använder samma ord som förut gällande din art, men menar egentligen mycket mer.
            Därför är det så intressant när folk som kan Apistogramma mer och mer detaljerat förklarar varför de gör som de gör.
            Då blir det lättare att hamna i ett Apistogramma-tänk inte bara vilken Apistogramma-art. Så jag älskar de här kopplingarna till bottensediment, naturliga miljöer etc. Det händer mycket intressant i din tråd, Pia!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Härligt Bluewing!
              Det blir ju också på det viset att man allt mindre bryr sig om själva utseendet i karet när man hållt på några decennier. När folk tittar på många av mina kar kan de säga; Jävlar vad snyggt, trollskt och dunkelt det ser ut, hur har du tänkt och gjort här? Svaret är; Inte ett skit, jag har bara försökt att skapa en så bra miljö för de fiskar som går i just detta karet - det finns ingen tanke på att det skall vara "snyggt", utan istället funktionellt.
              Sedan är det också så att man ofta uppfattar kar som är inredda enbart för fiskarnas skull som relativt snygga, eller vissa detaljer som är det - och detta kan man överföra till andra kar som skall ha mer av en "smakinriktning" typ sällskapskar o.s.v.
              När man kommit till det stadiet börjar de intressanta funderingarna kring; Inredning - hur man kan tänka, visualisera och utföra.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Bluewing, Se bara på inlägget innan..det jag har lärt mig har kommit från många här i forumet, men för att utmärka några personer så är det speciellt Mats när det gäller cikliderna och även Anders när det gäller allt annat som har med akvarier att göra, de är riktigt bra läromästare och inspirationsrika personer. (sen för att inte glömma jävligt roliga personer som man kan "slänga käft med"
                Och bara så du vet så har jag bara hållt på med akvarier i ett par år, typ 5år men som en del säger på detta forumet och på ett annat så har jag en god blick för inredning och apistogramma. Trodde först att folk skojade när de sa att jag har/hade fantastiskt fina kar men efter ett tag så börjar denna tanken växa i huvudet och det var då jag insåg att - ja, jag har fina kar och jag är stolt


                Sen är jag en apisto-nörd och gör allt för att fiskarna skall trivas hör ju till med
                Senast redigerad av PiaJo; 22 February 2013, 12:43.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Bluewing, Se bara på inlägget innan..det jag har lärt mig har kommit från många här i forumet, men för att utmärka några personer så är det speciellt Mats när det gäller cikliderna och även Anders när det gäller allt annat som har med akvarier att göra, de är riktigt bra läromästare och inspirationsrika personer. (sen för att inte glömma jävligt roliga personer som man kan "slänga käft med"
                  Och bara så du vet så har jag bara hållt på med akvarier i ett par år, typ 5år men som en del säger på detta forumet och på ett annat så har jag en god blick för inredning och apistogramma. Trodde först att folk skojade när de sa att jag har/hade fantastiskt fina kar men efter ett tag så börjar denna tanken växa i huvudet och det var då jag insåg att - ja, jag har fina kar och jag är stolt
                  Sen är jag en apisto-nörd och gör allt för att fiskarna skall trivas hör ju till med
                  Ja, vi har verkligen för jävla kul när vi träffas (btw, jag och Anders skall zoorejsa lite nästa vecka - för min del skall det inte köpas något, men jag skall hetsa Ansjo-grabben).
                  Jag tycker du beskriver dig själv på ett ypperligt sätt. Du har en jädrans talang för akvarium, inredning och fiskar, och det är därför du så snabbt har kommit dit där du är!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 February 2013, 12:50.

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    • April 2009
                    • 544

                    Gillar det jag läser i denna tråd och Ger mig in i Ap-diskussionen.

                    Just nu är jag inne i saltträsket men visst har jag sötvattenkar kvar och Apor finns det också. Först får jag säga grattis till dig Pia, helt otroligt snygga kar och roligt med yngelsvärmar. Alltid lika spännande att kika in i tråden.

                    Nu till mina funderingar. Jag har under senaste året odlat lite apisto på amatörnivå och lyckats dra upp kullar till "vuxna" individer (om än inte fullvuxna). Mina erfarenheter från detta är följande. Mina fiskar har nästan alltid lekt direkt i relativt nystartade kar och fått frisimmare. Därefter har de fortsatt att leka men inte fått några frisimmare. Sen har det gått en ganska lång tid, karet har satt sig, mulm samlas, karet har varit orört och då vimlar det av frisimmare igen. Detta har fått mig att fundera på om det är nitratnivån i karet som gör att äggen kläcks eller inte!?
                    I början har det inte hunnit bli några höga nitratnivåer och äggen kläcks.
                    Efter ett tag ökar nitraten och karet hinner liksom inte med, äggen möglar.
                    Karet sätter sig och nitratnivåerna balanseras och äggen kläcks igen.
                    Nu när jag skriver det tycker jag inte riktigt att det går ihop men det är en tanke jag haft. Varför har det gång på gång varit lyckosamt i början och slutet (när karet satt sig) så att säga.

                    I början körde jag med kolfilter för att ta bort kloramin i kranvattnet. Det tycktes funka för äggen kläcktes ju, men sen möglade äggen trots kolfilter så jag la ner det. Nu på slutet leker de precis lika bra i kranvattnet.
                    På tal om mögliga ägg, vi läser ofta på zoopet att lekparet äter upp sina ägg och att de är dåliga föräldrar men beror inte detta nästan alltid på att äggen möglar? Alternativt skulle det kunna vara så att paret känner att de inte kan försvara sin avkomma men jag tror på mögliga ägg och mögliga ägg beror på dåliga vattenvärden eller obefruktade ägg.

                    Har fler funderingar men låter dem vara så länge, detta blev en väldigt rörigt inlägg Kan liknas vid en spya, allt blandat en en röra. Ni får själva plocka upp det som känns vettigt att läsa

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av irwin_fletch
                      Gillar det jag läser i denna tråd och Ger mig in i Ap-diskussionen.

                      Just nu är jag inne i saltträsket men visst har jag sötvattenkar kvar och Apor finns det också. Först får jag säga grattis till dig Pia, helt otroligt snygga kar och roligt med yngelsvärmar. Alltid lika spännande att kika in i tråden.

                      Nu till mina funderingar. Jag har under senaste året odlat lite apisto på amatörnivå och lyckats dra upp kullar till "vuxna" individer (om än inte fullvuxna). Mina erfarenheter från detta är följande. Mina fiskar har nästan alltid lekt direkt i relativt nystartade kar och fått frisimmare. Därefter har de fortsatt att leka men inte fått några frisimmare. Sen har det gått en ganska lång tid, karet har satt sig, mulm samlas, karet har varit orört och då vimlar det av frisimmare igen. Detta har fått mig att fundera på om det är nitratnivån i karet som gör att äggen kläcks eller inte!?
                      I början har det inte hunnit bli några höga nitratnivåer och äggen kläcks.
                      Efter ett tag ökar nitraten och karet hinner liksom inte med, äggen möglar.
                      Karet sätter sig och nitratnivåerna balanseras och äggen kläcks igen.
                      Nu när jag skriver det tycker jag inte riktigt att det går ihop men det är en tanke jag haft. Varför har det gång på gång varit lyckosamt i början och slutet (när karet satt sig) så att säga.

                      I början körde jag med kolfilter för att ta bort kloramin i kranvattnet. Det tycktes funka för äggen kläcktes ju, men sen möglade äggen trots kolfilter så jag la ner det. Nu på slutet leker de precis lika bra i kranvattnet.
                      På tal om mögliga ägg, vi läser ofta på zoopet att lekparet äter upp sina ägg och att de är dåliga föräldrar men beror inte detta nästan alltid på att äggen möglar? Alternativt skulle det kunna vara så att paret känner att de inte kan försvara sin avkomma men jag tror på mögliga ägg och mögliga ägg beror på dåliga vattenvärden eller obefruktade ägg.

                      Har fler funderingar men låter dem vara så länge, detta blev en väldigt rörigt inlägg Kan liknas vid en spya, allt blandat en en röra. Ni får själva plocka upp det som känns vettigt att läsa
                      Det var väl en alldeles fomidabelt klatschig spya du la där, Irwin! Bra frågor och funderingar. Tror verkligen du är inne på ett intressant spår vad det gäller möglande ägg - och om karet är optimerat för befrukting, speciellt de arter där hanen befruktar en bit ifrån lekplatsen och själva äggen.
                      Jag kan sånt där om nitrat och sådana grejer allt för dåligt för att kunna ge ett svar - men jag håller med om att apor gärna leker i hyfsat nystartade kar - och väl inkörda. Det är precis som Fjärilsciklider som leker direkt när de kommer ur påsen från affären, för att sedan helt lägga av och gärna gå och bli sjuka också...

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Klockrent om Ap och Cory Mats!
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av irwin_fletch
                          fundera på om det är nitratnivån i karet som gör att äggen kläcks eller inte!?
                          I början har det inte hunnit bli några höga nitratnivåer och äggen kläcks.
                          Efter ett tag ökar nitraten och karet hinner liksom inte med, äggen möglar.
                          Karet sätter sig och nitratnivåerna balanseras och äggen kläcks igen.
                          Exakt de funderingar jag har haft, mitt 400 liters gick en vända till. Från nytt till inkört till "överkört".
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Tvärtom Mats priniciper gällande vattenbyten, så kommer mina apisar in i värsta lekhysterin någon dag efter VB, som jag dessutom gör punkligt varje vecka - även mina andra dvärgciklider beter sig likadant. Det finns inte en massa "mulm" på bottenregionen att glida runt i -utan bara en hel del pinnar, växter å rötter...så jag vet i sjuttsiken.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Klockrent om Ap och Cory Mats!

                              AAAAAaahh, C90! Så många gånger jag sett dig här på forumet, lurkandes i trådarna på senare tid (eller rättare sagt bara någon tråd hit eller dit, mina har du ju deserterat, med rätta, kan det kännas som) - utan att skriva något. Ja, jag skall inte säga någonting, 99,99% av trådarna på zoopet lämnar mig fullständigt ointresserad också, så jag förstår precis hur du arbetar nu för tiden! Och jag är ju faktiskt inte så frekvent i dina trådar heller, så det är bara rätt åt mig!
                              Nåväl, gamle inredare - hur far livet med dig?
                              Hoppas allt är bra, fint och följsamt!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                så jag förstår precis hur du arbetar nu för tiden!
                                Nåväl, gamle inredare - hur far livet med dig?
                                Hoppas allt är bra, fint och följsamt!
                                Du har nog rätt i dina funderingar...

                                Dessutom är det fler tidiga mornar än sena kvällar numera
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...