"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Mats, jag vet att du läser min tråd emellanåt.. köpte du nåt till dina kuber?
    Jag läser alltid din tråd, Pia - den är ju mer eller mindre anledningen till att jag besöker Zoopet.
    Nä, jag köpte inget, men blev sugen på en hel del. Jag fick några svindlande Tanganyika-idéer för det kommande karet - men gör nog så att jag fixar ett annat kar för T-ciklider längre fram.
    På Apistogramma-fronten såg jag en grupp vildfångade A. iniridae som såg lovande ut. Dessa skulle man ju ha velat köpt och satt i ett bra kar med vettiga förutsättningar. Det fanns några riktigt bra A. baenschi också - även dessa VF. Det var speciellt en riktigt stor, stygg hane som var otroligt fin samt flera ordentligt utfärgade honor. Längst ner på golvet inne i hörnet (så att man får lägga sig på mage för att kunna kolla), i ett litet kar gick en grupp Apistos som jag tyvärr har glömt namnet på, med starkt gula honor och en nästan rutig svart teckning - väldigt små i storleken, men också otroligt vackra. I ett annat kar gick riktigt fina A. honglsoi med ordentligt rödspräckliga hanar.
    Det fanns en hel del olika paletter också... o.s.v.

    Men, som sagt, inga inköp för min del på ett bra tag framöver - allt krut skall läggas på kommande kar!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      åhåhhååå, vad du "pratar härligt".... Låter som himmerriket för en apistonörd som jag


      ja, jag nästan kräver att du skall starta ett T-kar senare som ett komplement till SA-karet.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        åhåhhååå, vad du "pratar härligt".... Låter som himmerriket för en apistonörd som jag


        ja, jag nästan kräver att du skall starta ett T-kar senare som ett komplement till SA-karet.
        Ja, jag blir ju liksom inte riktigt "hel" om jag inte får dona med lite T-ciklider också - så, nog fan skall det bli ett extra kar med just sådana också. Men, dock efter att "storkaret" har dragits igång!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, jag blir ju liksom inte riktigt "hel" om jag inte får dona med lite T-ciklider också - så, nog fan skall det bli ett extra kar med just sådana också. Men, dock efter att "storkaret" har dragits igång!
          BraBra!

          jag har ungefär 10-15 st yngel kvar av Ap. Rupununi, det är två veckor sen de blev frisimmande och för att vara första gången de leker hos mig så ser jag det som ett gott betyg. Försvinner dessa sista med stå tror jag nog att de leker igen för de är ett väl fungerande par.
          Honan säger till på skarpen om hannen inte sköter sina åtagande och hon är bra på att vakta småttingarna så tetorna har det inte lätt de har ett litet hörne att vara på och aspidorasen ser jag knappt längre för de får på tafsen så fort de visar sig, tror att de är lite för stissiga för att apistosarna skall vara nöjda.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            BraBra!

            jag har ungefär 10-15 st yngel kvar av Ap. Rupununi, det är två veckor sen de blev frisimmande och för att vara första gången de leker hos mig så ser jag det som ett gott betyg. Försvinner dessa sista med stå tror jag nog att de leker igen för de är ett väl fungerande par.
            Honan säger till på skarpen om hannen inte sköter sina åtagande och hon är bra på att vakta småttingarna så tetorna har det inte lätt de har ett litet hörne att vara på och aspidorasen ser jag knappt längre för de får på tafsen så fort de visar sig, tror att de är lite för stissiga för att apistosarna skall vara nöjda.
            Det låter jättebra! Du skulle ju kunna iordningställa ett litet gôtt yngelkar, med samma "parametrar" som det kar ynglen går i nu - och hålla koll på honan, sedan suga upp åtminstone 10 stycken yngel och låta henne behålla några för sig själv... om du liksom vill ha fler av dessa, vill säga. Annars så leker de nog snart igen och du kommer säkert upptäcka att iallafall något/några yngel klarar sig i karet.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Har detta i tankarna med... skall kolla i helgen om jag kan "hitta" ett litet kar för detta ändamålet

              men jag blir nervös bara jag tänker på det.. suga upp yngel är inget jag har gjort tidigare..
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Nu är tankarna i rullning.....

                hrm...skulle kunna beställa en 30 L dennerle kub från Tyskland kanske, hade blivit snyggt så som Anders har på sin bänk....
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Har detta i tankarna med... skall kolla i helgen om jag kan "hitta" ett litet kar för detta ändamålet

                  men jag blir nervös bara jag tänker på det.. suga upp yngel är inget jag har gjort tidigare..
                  Du kan ju ha ett litet 30-40-literskar till detta, som initialyngelkar. Sedan kan du ställa iordning ett par kar i någon stälnning, som inte behöver vara så intrikat inredda, och köra som rena yngelkar.
                  Ynglen suger du enkelt upp med en liten fin hävertslang - det går på ett kick så dimper de ner där de skall vara. Ynglen fattar ingenting, och honan har bara råkat bli av med några yngel till en inkräktare. Får hon dessutom behålla en liten grupp yngel för sig själv så är det inga problem.
                  Jisses, jag har sugit yngel i horder i mina dagar - det går hur bra som helst, se bara till att ha samma vatten i yngelkaret som där de kommer från!



                  Edit: Ja, du hann före med dina funderingar. Du är på rätt spår nu!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Blir det inte yngel som kan flyttas över till ett yngelkar denna leken så kan det kanske bli på nästa men vi får väl se, skall ju ha ett kar med och plats- det är det som är det kruxiga... men du får det att låta lockande.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Blir det inte yngel som kan flyttas över till ett yngelkar denna leken så kan det kanske bli på nästa men vi får väl se, skall ju ha ett kar med och plats- det är det som är det kruxiga... men du får det att låta lockande.
                      Någon liten vägg därnere i tvättstugan, som kan tjäna som plats för en ställning med småkar?

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Någon liten vägg därnere i tvättstugan, som kan tjäna som plats för en ställning med småkar?
                        jooo, jag skall blinka med ögonfransarna och lägga huvet lite på sne och säga snääälllaa till han som isåfall får bygga ställningen
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          jooo, jag skall blinka med ögonfransarna och lägga huvet lite på sne och säga snääälllaa till han som isåfall får bygga ställningen
                          Visst! Fan, jag blir änna upplaxad nu.
                          Så kör du ett luftdrivet filtersystem med t.ex. Billifilter eller liknande. Du behöver bara en luftpump och filtren sköter sig själva - vråleffektiva och jättebra!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Jepp, den dagen detta kan eventuellt bli verklighet så skall jag ha denna filterlösning i tankarna, men låter denna sortens filter inte mycket?
                            Senast redigerad av PiaJo; 28 February 2013, 11:08.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Helst av allt så skulle jag vilja ha en liten ställning med typ 3 st 100 liters kar i "förrådet" , där har jag mitt extra kar på en byrå men skulle gärna byta ut den mot en ställning istället....
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Jepp, den dagen detta kan eventuellt bli verklighet så skall jag ha denna filterlösning i tankarna, men låter denna sortens filter inte mycket?
                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Helst av allt så skulle jag vilja ha en liten ställning med typ 3 st 100 liters kar i "förrådet" , där har jag mitt extra kar på en byrå men skulle gärna byta ut den mot en ställning istället....

                                Jo, det är så att luftpumpar alltid låter lite, men det är ju en smäll man liksom får ta - men i tvättstugan gör det väl inget om det brummar lite subtilt?

                                Kommer du ihåg den lilla ställningen i Akvariestugan, med plats för tre 112-liters? Där hade jag luftdrivet system till filtren.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...