"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    "Tvättstugan"

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Vet någon vart man kan få tag på lite Kno3?
    Jag har växtnäring som funkar utmärkt men har lite problem med cyano på några små fläckar i vissa kar så jag behöver ha i lite mer Kno3 men hittar inte vart man kan beställa endast detta i liten mängd..

    Annars får jag beställa ett helt paket från Haacks men det känns lite onödigt..
    Jag beställde löst denna gången då jag kom i otakt när jag gick över från NutriSi till MiPlus. Det är bara att maila Peter så ordnar han det åt dig
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Sv: "Tvättstugan"

      http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php/cPath/27_28 kan du beställa bara KNO3. Jag tror dock att de har någon nedre gräns för ordervärde, så det får du kanske kolla upp.

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Vet någon vart man kan få tag på lite Kno3?
      Jag har växtnäring som funkar utmärkt men har lite problem med cyano på några små fläckar i vissa kar så jag behöver ha i lite mer Kno3 men hittar inte vart man kan beställa endast detta i liten mängd..

      Annars får jag beställa ett helt paket från Haacks men det känns lite onödigt..


      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Ziddhartha
        • November 2012
        • 39


        25kg för 225:- på Granngården*


        *Källa: Flashback.org (dock inte i diskussionen "akvarieskötsel")
        Don't speak unless it improves on silence.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Jag beställde löst denna gången då jag kom i otakt när jag gick över från NutriSi till MiPlus. Det är bara att maila Peter så ordnar han det åt dig
          Tack! Detta skall jag göra

          Ursprungligen postat av Knax
          http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php/cPath/27_28 kan du beställa bara KNO3. Jag tror dock att de har någon nedre gräns för ordervärde, så det får du kanske kolla upp.





          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
          jag skall kolla där om det inte går via haack.

          Ursprungligen postat av Ziddhartha
          http://www.yara.com.au/files/specshe...ka_kali_fw.pdf
          25kg för 225:- på Granngården*


          *Källa: Flashback.org (dock inte i diskussionen "akvarieskötsel")
          haha, det där blir lite mycket...
          Senast redigerad av PiaJo; 27 December 2012, 12:53.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Hur många dagar eller timmar tar det för att bakterierna att dö i ett väl ingått innerfilter om det inte är fisk i karet?
            tänkte ju ändra om i mitt 100 liters och jag vet inte hur lång tid det tar att få det klart och vill helst inte sätt i fisk innan det är klart eller är det bättre att flytta över filtret till ett annat kar och göra rent sanden lite extra noga?
            Senast redigerad av PiaJo; 28 December 2012, 10:51.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • hampusr

              • December 2010
              • 134

              Sätt ner filtret/pumpen i en spann vatten och låt det gå där under tiden? Kanske mata lite med fiskmat någon gång ibland "à la usa"? Om du har lite plats och helst inte vill stoppa ner i annat akvarium alltså.

              Pga. strömavbrott och idioti har jag haft pumpar som stått stilla upp till någon dag utan problem (i befolkade akvarium). Jag har dock också haft det stillastående i några timmar (kanske 8?) och haft Lützen-dimman ett tag därefter. Aldrig förlorat någon fisk pga. detta.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Jag har plats i andra kar så det kanske är det bästa sättet, tror att det kanske tar ett par dagar innan jag vet hur jag skall göra med nuvarande fiskar. Jag kanske släpper i ett par platys eller nåt som är lättfångade för att hålla det vi liv tills jag får de nya invånarna
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Hur många dagar eller timmar tar det för att bakterierna att dö i ett väl ingått innerfilter om det inte är fisk i karet?
                  tänkte ju ändra om i mitt 100 liters och jag vet inte hur lång tid det tar att få det klart och vill helst inte sätt i fisk innan det är klart eller är det bättre att flytta över filtret till ett annat kar och göra rent sanden lite extra noga?
                  Finns inget exakt svar - men det nyttobakterierna främst dör av är syresbrist dvs att pumpen står stilla och i andra hand av näringsbrist men det senare tar rätt lång tid (åtskilliga dagar, säkert veckor) och de dör inte alla samtidigt
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Finns inget exakt svar - men det nyttobakterierna främst dör av är syresbrist dvs att pumpen står stilla och i andra hand av näringsbrist men det senare tar rätt lång tid (åtskilliga dagar, säkert veckor) och de dör inte alla samtidigt
                    Pumpen kommer gå som vanligt under tiden karet är tomt i väntan på nya fiskar så då kanske detta är bättre för då håller jag ju även växter och sandsnäckor vid liv under tiden.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      Om bakterierna skulle börja dö av näringsbrist blir dom ju mat åt sig själva så att säga, så jag tror det blir svårt att ta död på ett filter den vägen
                      Är det ytterfilter är det ju bara till att sätta slangarna i ett annat kar sålänge

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Det är ett innerfilter och det kanske funkar då även om karet står tomt i en vecka eller kanske max två.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Ja det tror jag säkert, vill du va på säkra sidan kan du ju mata lite ibland som hampusr säger

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Släng ner någon lättfångad fisk eller räkor som får underhålla bakterierna, det hade jag gjort iaf.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Japp, har redan börjar riva i karet lite så det kan hända att det får komma i en lättfångad fisk i för säkerhetsskull, jag har ju några fina svärdbärare hemma men dessa är inte så lättfångade...
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Nä de hade jag nog inte släppt i, för de är ju snabbare än en avlöning en fredagskväll...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...