"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Kommer ni ihåg att jag skulle göra om mitt 105 liters TA-kar?

    Om inte så kommer det en uppdatering här..
    När jag startade mitt TA kar så blev det inte som jag tänkt mig - fiskarna tog dö på varandra mm mm så jag beslutade att hoppa av TA-tåget och starta ett apistogramma kar istället så nu är ocellatusarna sålda och fått ett nytt hem.

    Tanken med detta karet är att det skall vara ett "kalt" kar dvs. knappt inga växter och bara rötter, sand och rundade stenar
    Jag kommer att ha lite vallesneria kvar i karet för att kunna dölja innerfiltet något, jag har fått lite inspiration av dessa bilderna.
    http://showcase.aquatic-gardeners.org/2012/show255.html och skall försöka hålla mig till detta för att alla karen här hemma inte skall ser likadana ut, det är roligare och intressantare med variation.

    Jag hoppas att när jag kommer hem idag att rötterna/pinnarna har gått till botten såpass mycket att det går att börja göra inordning det.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      "Tvättstugan"

      Se där, en snygg scape att utgå ifrån. Det här kommer bli mumma
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av ApeviaX
        Se där, en snygg scape att utgå ifrån. Det här kommer bli mumma
        vi får väl hoppas... men det kommer ju inte att se ut som det karet i länken utan lite "murrigare" utan det var bara lite inpirationstänk..
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          Har bara lusläst denna tråd innan och vill börja med att säga att det var tråkigt att det inte funkade med tangayika. Men om jäklar vilket insperations kar du har fått där! Väntar spänt på bilder .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av macke_fisk
            Har bara lusläst denna tråd innan och vill börja med att säga att det var tråkigt att det inte funkade med tangayika. Men om jäklar vilket insperations kar du har fått där! Väntar spänt på bilder .
            ja, det var lite tråkigt men jag tappade sugen när det började "krångla" men det finns absolut inget som säger att det kan bli tangayika igen i framtiden
            Lovar att det kommer att komma bilder när det är klart men jag tog en mobilbild på karet idag för att kunna ta fram och kolla på när man tänker på inredning, tankarna kommer ju även om man inte är hemma

            Så här ser det ut och det är inget som man blir glad och exalterad av men det kommer säkert att blir bra så snart alla rötter faller på plats.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av PiaJo; 02 January 2013, 19:02.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              "Tvättstugan"

              Dumma Tapatalk! Skrev ett svar på ditt inlägg imorse som ej kom med. Kan sammanfatta det i följande:

              Jag tror att det kommer bli en snygg inredning, en "öppen" sådan med härligt grenverk och sedan kanske en hög löv och kanske någon crypto?

              Hur som helst murrigt, lite dämpad belysning och sådär hemtrevligt som du brukar kunna leverera
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                Ser bra ut! Man kommer på nya idèer hela tiden och det ändras hela tiden . Det kommer bli mycket bra när du fått till det som du vill! Men vad har du tänkt i fiskväg?
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  japp, det blir löv men inga cryptos tror jag att det blir, det blir mer eller mindre växtlöst. Vet bara att jag "måste" ha nåt som döljer pumpen men jag är på jakt efter en bra rot för detta.
                  Såg Moving Waves 117 liters svartvatten och tänkte om lite så det blir nog minimalt med växter
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    Ser bra ut! Man kommer på nya idèer hela tiden och det ändras hela tiden . Det kommer bli mycket bra när du fått till det som du vill! Men vad har du tänkt i fiskväg?
                    Om det går som jag vill så skall jag ha Apistogramma Stackei i detta karet annars får det bli en annan sort apisto, sen har jag ju mina Aspidoras som går där med.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      Tycker att du gör rätt i att ha hans 117 liter med som insperation, det är jätte fint . Låter som ett bra fiskval . Du får laborera dig fram till du känner dig nöjd med karet .
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Apropå roten, ingen panik med den då vi ska till en affär i Tyskland som har ett helt garage fullt med rötter.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Apropå roten, ingen panik med den då vi ska till en affär i Tyskland som har ett helt garage fullt med rötter.
                          Du det där skulle du inte ha sagt... stooor risk att det blir lite mindre plats i bilen efter den affären
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Så, jag vet vem som får sitta med den i sitt knä.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              Dessa tysklandsresor verkar vara fyllda med akvaristiska höjdpunkter .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Så, jag vet vem som får sitta med den i sitt knä.
                                mmm, det får väl bli så... denna gången blir det inte iallafall inte samma storlek på rot som vi tryckte in i bilen på hemresan från Danmark
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...