"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av ansjo
    Kör med alkottar, lite enklare...vi kan gå en sväng med Lisa på fredag så kan du plocka en sopsäck full om du vill.
    ja, det kan vi göra för då slipper jag köpa i Tyskland
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av ansjo
      Kör med alkottar, lite enklare...vi kan gå en sväng med Lisa på fredag så kan du plocka en sopsäck full om du vill.
      Det ser ut att vara bra väder med på fredag
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Kallt som tusan bara, en hel del snö i Tyskland och en klass två varning nu i veckan...men där är nog plogat tills dess.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av ansjo
          Kallt som tusan bara, en hel del snö i Tyskland och en klass två varning nu i veckan...men där är nog plogat tills dess.
          Mysse och vante på!
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Sv: "Tvättstugan"

            Oavsett om du väljer kottar eller torv så är svaret detsamma, det spelar absolut ingen roll hur du gör så länge kottarna/torven har kontakt med vattnet. Så jo, en strumpa fylld är ett oslabbigt sätt.

            Det enda man behöver tänka på när man drar ned pH är att göra vb med vatten som inte har för högt pH. Så man inte chockhöjer pH. Vill man inte förbereda det nya vattnet får man göra fler, mindre vb istället.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              Sv: "Tvättstugan"

              Och jag förordar att köpa ett torvblock som räcker hur länge som helst istället för att ränna efter kottar hela tiden. Sen är ju ett torvblock jämnt i effekt, då lär man sig hur länge det verkar, olika kottar kan ge olika effekt så då får man större osäkerhet.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Sv: "Tvättstugan"

                Ytterligare ett tips som kanske inte är aktuellt för dig just nu men som du kan ha med dig är att när man startar ett kar där man vill ha surt vatten är att såga tunna torvplattor att lägga under substratet. Då får man en jämn långvarig effekt och växterna gillar att få borra ned rötterna i torven. Har så i flera kar, ett trick jag snappade upp i en gammal akvariebok.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Det testade jag första gången för ganska exakt 30 år sedan med gott resultat, det man bör tänka på är att ett plastnät mellan torv och sand är ett måste. Annars har du snart torv i hela akvariet.
                  Under torven hade jag ett lager med blålera, och när väl växterna kom ner dit så fick de fart vill jag lova!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    Sv: "Tvättstugan"

                    Japp, vet man att man ska ha mycket växter, särskilt såna med stora rotsystem så är ett vanligt myggnät bra att säkra torven med. Katty kattströ är ett bra alternativ till blålera, fina växter blir det!
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Samtidigt ska man nog fundera både en och två gånger på olika tillsatser under sanden, vid problem blir det att riva hela karet. Även växter med stora rotsystem blir krångliga att flytta/ta bort utan att rubba halva karet.
                      Det är heller inget jag skulle ordinera en förstagångs akvarist att prova på...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Sv: "Tvättstugan"

                        Nä absolut ansjo, helt riktigt.
                        Men Pia bör väl inte anses vara nybörjare och vill hon ha lek på sina apisto tror jag torv kan vara positivt. Kom ihåg att jag skrev just att torv under sanden inte var aktuellt nu, det var ett tips inför framtiden bara.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Nä, hon är verkligen ingen nybörjare längre...tänkte mer på att många andra läser tråden och kanske tycker torv och lera under sanden skulle passa dem.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Fanbyalperna

                            • September 2005
                            • 752

                            Torv är billigast på Granngården som sagts, men var noga med att köpa ogödslad naturtorv. Tips från ett annat forum
                            Har inte alltid rätt, men fel ibland

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Och jag förordar att köpa ett torvblock som räcker hur länge som helst istället för att ränna efter kottar hela tiden. Sen är ju ett torvblock jämnt i effekt, då lär man sig hur länge det verkar, olika kottar kan ge olika effekt så då får man större osäkerhet.
                              Hur mycket torv skall man testa med, på ett ungefär till ett 220 kar?
                              Om man lägger det i en nylonstrumpa eller nät i filterkammaren?

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det testade jag första gången för ganska exakt 30 år sedan med gott resultat, det man bör tänka på är att ett plastnät mellan torv och sand är ett måste. Annars har du snart torv i hela akvariet.
                              Under torven hade jag ett lager med blålera, och när väl växterna kom ner dit så fick de fart vill jag lova!
                              Detta kan vara värt att testa nån gång, vad är det för plastnät man skall ha?
                              Går det bra att ha det under typ rådasand?

                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Nä absolut ansjo, helt riktigt.
                              Men Pia bör väl inte anses vara nybörjare och vill hon ha lek på sina apisto tror jag torv kan vara positivt. Kom ihåg att jag skrev just att torv under sanden inte var aktuellt nu, det var ett tips inför framtiden bara.
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Nä, hon är verkligen ingen nybörjare längre...tänkte mer på att många andra läser tråden och kanske tycker torv och lera under sanden skulle passa dem.
                              Tack, grabbar för att ni inte ser mig som en nybörjare
                              fast jag känner mig som en fortfarande och speciellt när det gäller sånt här för då är jag verklingen nybörjare..


                              Är det någon som har en bild på vad för torv jag skall leta efter, F-alperna skrev ogödslad, står det på förpackningen om det är det eller inte?
                              Som sagt jag är en nybörjare på detta och då kommer det ibland lite "korkade" frågor
                              Senast redigerad av PiaJo; 21 January 2013, 07:25.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det finns torvblock att köpa på tex Granngården eller Blomsterlandet, dessa går att antingen såga eller skära tunna skivor från som du lägger i karet eller tar strö från. Plastnätet finns på bygghandlare och blomsteraffärer, men maskorna är kanske runt ett par mm stora och du bör använda grus i kornstorlek som är större än dessa.
                                Se bara till att fråga efter ogödslad torv, och torvblock är mig veterligen inte gödslade utan det är påstorven som kan vara gödslad.
                                Till ditt kar räcker säkert ett par grabbanävar i en nylonstrumpa, och vill du inte ha det för mörkt färgat kan du koka ur den lite lätt först och sedan utgå därifrån.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...