"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ja, det fotot visar skillnaden bra.
    Man ser verkligen hur mycket längre ifrån man behöver stå när man använder 100 macrot istället för Anders 60 macro, men Anders macro kan man kan komma glaset mycket närmare och då inte få blixtreflexer lika lätt.

    Bilder kommer senare Kjell på dessa nykomlingar, de får komma till rätta först bara
    Låter bra med foton på nykomlingarna.

    Om jag hade varit med på fotot så jag ju hamnat mellan dig och Anders med mitt 85 mm
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Vi får be någon ta ett sånt kort, kan vara bra att ha när det kommer frågor om macro-objektiv
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Vi får be någon ta ett sånt kort, kan vara bra att ha när det kommer frågor om macro-objektiv
        Tripp-trapp-trull foto
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Det ska bli intressant Pia, att följa dina nya apisar - inte direkt vanliga precis.
          Lycka till med dom!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Tack! Nä, de är inte vanliga och just nu är det full rulle i karet de tar väl sina revir nu efter ett par dagar efter omställningen. Tror dock att det är två hannar och en hona men jag är verkligen inte säker för det är dunkelt i karet så man ser inte färger och mönster så bra, sen skiftar de mönster hela tiden, de är säkerligen fortfarande lite stressade men det ger sig säkert om en vecka eller två
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Nu har jag börjat gå igenom alla bilderna jag tog på resan, det är en del och man kan lätt säga att det är en förbaskat stor skillnad på att fota hemma med rena rutor mm mot det är att fota i offentlig miljö, hoppas några foton kommer att passera ok-kontrollen
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Igår fick jag flytta på den fisken som var rejält undanjagad av de andra, hen fick komma till extra karet och sen hoppas jag att de andra är ett par..

                Det som utmärker att de skulle kunna vara en hona och hanne är att de är inte har fullt så aggressivt jagande och beteende mot varandra som mot den jag plockade bort.
                Det jag ser är även att den som jag tror är hannen "blåser upp sig" lite extra i närheten av den som jag tror är honan. De var även för en kort stund i samma grotta igår och skakade på sig och kromade sig, så jag hoppas, hoppas att de är som jag tror- ett par
                Håller tummarna så att jag inte får gjort nåt varken på jobbet eller hemma
                Senast redigerad av PiaJo; 02 February 2013, 12:35.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Igår fick jag flytta på den fisken som var rejält undanjagad av de andra, hen fick komma till extra karet och sen hoppas jag att de andra är ett par..

                  Det som utmärker att de skulle kunna vara en hona och hanne är att de är inte har fullt så aggressivt jagande och beteende mot varandra som mot den jag plockade bort.
                  Det jag ser är även att den som jag tror är hannen "blåser upp sig" lite extra i närheten av den som jag tror är honan. De var även för en kort stund i samma grotta igår och skakade på sig och kromade sig, så jag hoppas, hoppas att de är som jag tror- ett par
                  Håller tummarna så att jag inte får gjort nåt varken på jobbet eller hemma
                  Tummar hålls!

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Idag skall jag testa cyanokarens vatten med nitrattestet jag köpt, skall jag göra testet innan eller efter vattenbytena?
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Idag skall jag testa cyanokarens vatten med nitrattestet jag köpt, skall jag göra testet innan eller efter vattenbytena?
                      Innan.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Värdet var mellan 0-10, bra eller dåligt?
                        ph mellan 6,8-7,0, behöver sänkas.

                        kände mig som en liten kemist..
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Värdet var mellan 0-10, bra eller dåligt?
                          ph mellan 6,8-7,0, behöver sänkas.

                          kände mig som en liten kemist..
                          NO3 är nog för lågt, om du har cyano. Enligt dom som vet, bör det ligga på 25.
                          Tänk om jag hade ditt Ph-värde ändå, men jag antar, att du vill sänka det för att få yngel/lek på dina apisar.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ok, då får jag dosera i lite extra kno3, hur mycket? Det är ett 220 kar med en fläck cyano på ca 3x7 cm, den ökar inte och den minskar inte heller nämnvärt för utom när lampan har varit släckt över natten för då tunnas cyanotäcket ut men i kommer tillbaka till samma storlek efter en stund.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Ok, då får jag dosera i lite extra kno3, hur mycket? Det är ett 220 kar med en fläck cyano på ca 3x7 cm, den ökar inte och den minskar inte heller nämnvärt för utom när lampan har varit släckt över natten för då tunnas cyanotäcket ut men i kommer tillbaka till samma storlek efter en stund.
                              Pia, nu pratar du med en ICKEkemist - så en blind leder en blind.
                              Jag brukar ha i 1½ dos, då får jag upp det till c:a 25. Kolla värdet igen efter några dagar. Byter du vatten varje vecka?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Njae.. Jag byter vatten när jag tror att det behövs och nu var det 2,5 vecka sen
                                jag byter vatten idag och så får jag väl göra en mätning till i veckan och se vad det landar på då, egentligen stör cyanot inte så mycket men vill inte att det skall öka helt plötsligt heller för nu är det ju hanterbart.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...