"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av fragster
    En av många bra bilder:



    Nån som har koll på vad detta är? Nån acaravariant?
    Fisken ifråga såldes i alla fall under namnet Hemichromis sp. aff. stellifer (eftersom jag har dåligt minne - så fotar jag alltid av namnskyltarna - då minns jag)

    Mitt foto på samma fisk ligger i Goldarkivet från resan
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 February 2013, 20:43.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Charliena
      Eftersom jag nu råkade se att du har en Canon, vilket macro är det du använder?
      Charliena du får komma på nästa västmöte för då kommer vi bl.a. att prata om och jämföra macron av olika spännvidder
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av PiaJo
        jo, det kan jag nog för nu när jag har suttit som klistrad framför rutan så är det som att de säger till mig att jag kan lugna mig, vi är en hona och hanne

        Hannen är som ganska aggressiv mot tetrorna så han är väl kanske en sån där hanne som har lite mer ilska i sig men han jagar inte honan iallafall utan tetrorna så då är det ju som jag hade tänkt att det skulle vara
        Honan står och blåser upp sig och spänner sig på ena sidan karet och hannen jagar tetror på andra sidan i karet.
        Låter ju som positiva vibbar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Låter ju som positiva vibbar
          Ja, och nu väntar jag bara få att få komma hem för att kolla in läget
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Fortfarande samma sak som igår honan är dock lite lugnare och borta mer från grottan men väldigt aggro mot tetrorna.
            Blir det inga yngel , inte så konstigt heller för de har ju bara varit i karet i ev vecka idag , så är jag själaglad för jag har ju ett par iallafall och jag var rätt så deppig i helgen.
            Senast redigerad av PiaJo; 06 February 2013, 18:34.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Nu har jag försökt att fota min pyttesmå rasboror i min 30L kub, det är ta mig f*n omöjligt även med ett macro de är så jäkla snabba och pyttesmå men skam den som ger sig... Nån dag då skall de allt fastna på bild
              Senast redigerad av PiaJo; 06 February 2013, 19:19.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                Man får lurpassa på de små liven men det tar en stund. Mycket ljus så man kan köra snabb slutare så man fryser dem.
                Bifogade filer
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Jepp, jag satt nog en 20 minuter och försökte tom lura dem med mat för att vara lite stilla nån microsekund men det gick så där
                  Fint foto, skall kolla bättre på det imorgon i datorn
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Det verkar som att jag har varit lite deppig och ledsen i onödan, jag var orolig att jag fick med mig hem tre hannar av apistogramma rupununi istället för 2+1.
                    För det har varit rejäla fighter så jag fick evakurera en fisk som jag trodde var en hanne och att de två resterande även var två hannar pga att den ene har varit på och jagat den andre som att det skulle vara en hanne typ och för att ena stunden jagat den som en hona, så jag har varit rejält förvirrad.
                    Men idag när jag kom hem så ser jag inte den ena/ene och började leta på golvet och kikade in i karet så gott det går men ser den inte, så jag tänkte att - jaja, det var så det skulle bli bara för att man hittar en ovanlig apisto..
                    men sen ser jag att den som jag nu tror med bestämdhet är en hona för den åker ut och i ur en grotta och den andre får inte komma speciellt nära, så där som ett apistoopar håller på när det förberreds för lek hon är även lite spetsig vid analfenan och det vi ju vad det kan betyda förutom att den är bajenödig

                    MEN jag hoppar inte av glädje än.. kanske imorgon om det håller i sig
                    japp, idag skall det bli extra spännande att komma hem, inte då bara för att det är fredag utan för att se om det forfarande är så att hon gömmer nåt i grottan


                    Skalll nog även tvinga med mig Gobben att köpa rådasand ( säcken är så tung ) för att göra iordning "extrakaret" för det verkar inte bättre att det bara blir lek på mina apistos när det är sandbotten, om nu detta kan vara orsaken
                    Sandbytet beror mest på att förhoppningsvis får jag hem en trio Apistogramma Staecki nästa helg och det vore kul att få lite lek på dessa med
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Fredagsmysbilder av mina Apistogramma Borellii "Yellowhead"
                      Tror att dessa har nåt på gång med för honan har blivit riktigt gul och motar bort hannen från bakre delen av karet
                      Bifogade filer
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Fredagsmysbilder av mina Apistogramma Borellii "Yellowhead"
                        Tror att dessa har nåt på gång med för honan har blivit riktigt gul och motar bort hannen från bakre delen av karet
                        Tror jag med.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Läser ofta i din tråd och varje gång så blir jag så imponerad av dina bilder! Dessutom är det så lätt att få idéer om en Apistoburk.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Läser ofta i din tråd och varje gång så blir jag så imponerad av dina bilder! Dessutom är det så lätt att få idéer om en Apistoburk.
                            Tack, tack

                            Klart att man vill inspirera andra till att skaffa apistosar, de behöver inget stort kar och är ganska lätta att hålla och de har intressant beteende gentemot varandra
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Idag köpte jag en fisk som jag aldrig haft förr, det blev en kampfisk så nu får jag läsa på lite
                              Det blev en som har lite mindre fenor och är blåaktig och han skall gå i min lilla kub ihop med räkorna, behövde lite "liv" där.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det lär det bli när han hittar räkorna...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...